Gå direkt till innehållet

Jag bloggar om Värnhemsskolan, den största och mest mångsidiga skola jag någonsin upplevt. Efter sex fina år som lärare på Mediegymnasiet - skolan som inte finns längre - är Värnhemsskolan min nya arbetsplats. Här samsas elever och och personal från nationella yrkesgymnasieprogram, individuella alternativ, gymnasiesärskola, introduktion, språkintroduktion, yrkesskola och vuxenutbildningar. Ingen dag är den andra lik, det är fullt upp varenda sekund och jag lämnar aldrig det här huset utan att ha upptäckt något nytt…

Antal inlägg: 14

Välmenande knegare - men okunniga och outbildade?

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Efter ett mellanspel med digitalisering och normkritik, jobbar Värnhemsskolans lärare vidare med ledarskapet i skolan via Lorraine Monroes bok Nothing´s impossible i kollegialt lärande. Nu ger vi oss i kast med kapitel 7 “The hum of Excellence – Insisting of Quality” som handlar om kvaliteten på vår undervisning och elevernas lärande – och plötsligt går…

Relationernas betydelse för ledarskapet i klassrummet

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Vi startade med en starter,  andra verktyget var ordningsregler/skapa magi och tredje var digital feedback. Nu fortsätter vi med fjärde verktyget som är att hålla en värderingsövning.  Nästa verktyg kommer att bli lektionsplanering. När vi planerade in Lorraine Monroes bok Nothing’s impossible i våra…

Har IKT någonting med ledarskap att göra?

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Tydlig lektionsplanering, omedelbar aktivering av alla elever (check in), tydligt ledarskap, att vara magisk… Nu fortsätter vi med IKT i form av digital feedback i Google Classroom – d v s formativ bedömning med ett digitalt verktyg som är tillgängligt för alla. När vi…

Sagans värld blir verklighet på Värnhemsskolan

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

“Tack för att vi fick vara med om detta!”, utbrister eleverna på Barn- och Fritidsprogrammet. Det är inte ofta vi som lärare får höra sådant, vi känner oss nästan lite generade… På Värnhemsskolans Barn- och fritidsprogram (BF) är vi överens om att eleverna behöver jobba i ämnesövergripande teman/projekt för att förstärka programkänslan. Restaurang- och frisöreleverna…

Den återvändande vagabonden

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Varje sommar har ett tema. För mig är det så. Sedan jag återvände till skolvärlden och fick tillbaka den lite längre sommarledigheten har det blivit allt tydligare. Mitt tema för sommaren 2015 faller sig ganska naturligt efter en rad händelser under våren och försommaren. Just att återvända, men med en helt ny överblick. Som en gigantisk…

“Rätten att fritt förflytta sig” eller “När den svarta KUBEN kom till Värnhemsskolan”

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Barbro Willners på Värnhemsskolan var en av tre utbildningschefer i Malmö som anmälde sin skola till projektet “Varje människa kan göra skillnad”, ett samarbete mellan Raoul Wallenberg Academy och Friends. Några månader senare öppnades en mycket ovanlig utställning inuti en svart KUB på nio kvadratmeter… Det var någon gång på vårvintern som det första mailet dök upp. Min närmaste chef…

En ny, förbättrad version av Anna WG (femtiotvå dagar senare)

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Jag har klarat det förr och jag kommer att klara det i år också. Att ställa om mig till arbete efter femtiotvå dagars sommarledighet. Från den varma, vackra och fria sommaren till en hektisk, schemalagd inomhustillvaro.    Lärarens sommarledighet är sammanlagt sju veckor. För mig som har provat vanlig fyraveckorssemester känns det härligt, oändligt! I…

Med husvagn, mörka drifter och delat ansvar till världens ände

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Den här sommaren är jag på resande fot i fjorton dagar. Nytt ställe varje kväll, nya villkor, nya människor – och ibland ett nytt språk. Det är många tankar och känslor som väcks till liv när tillvaron rullar. Frihet och osäkerhet. Inre och yttre intryck. Och så det där med att kunna vila i en…

Normkritik i paddan - en ovanlig studiedag på Värnhemsskolan

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Den här studiedagen låg lite illa till, inklämd mellan 1 maj och helgen som den var. Men i stort sett alla var där. Vi skulle jobba med en sammanflätning av normkritik, kreativa mediaappar och arbetsmodell. Det visade sig bli en lyckad mix. Min chef Johan Aspelin lanserade ganska tidigt idén om att låta sina två lärarlag…

Läslusten är död - länge leve språkutvecklingen...

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Det började en solig eftermiddag i lärarfiket, vårvintern 2013. Jag och kollegan Sanne Cederstam diskuterade läsning, vår egen och våra elevers. Vi befann oss i slutspurten av genuspilotutbildningen med Elizabeth Florez och Karin Jannert- Romée, och skulle snart lämna in vår handlingsplan till en mindre aktionsforskning på Mediegymnasiet inom området “språk och genus” under ledning…

En ovanlig dag på jobbet - eller dagen då jag kontaktade en islamolog

Publicerat: Skribent: Anna W Gustafson

Det är måndag och jag har suttit uppkrupen en stund i en av personalrummets mörklila filtsoffor med en gitarr i knät. Träning inför dagens musiklektion. Pianist som jag är, har jag blåsor på alla vänsterhandens fingertoppar när jag slutligen gör entré i musiksalen. Stämningen är hög. Samtliga elever i gruppen vänder sina förväntansfulla ansikten mot…