Gå direkt till innehållet

Antal inlägg: 4

Digital kompetens i SO-ämnen

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Digital bildning, det vill säga, hur digitaliseringen av samhället påverkar oss på olika sätt får i svenska läroplaner ganska stort utrymme. Detta blir tydligt i SO-ämnen där lärare pratar om vikten av att eleverna lär sig att ha ett kritiskt förhållningssätt i digitala miljöer. Liksom i andra ämnen menar SO-lärare att digitala verktyg bidragit med…

Skolors och förskolors digitalisering och digitala kompetens i praktiken – vad säger pedagogerna?

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

I föreläsningen presenteras innehåll i intervjuer med 78 pedagoger, från förskola till gymnasiet, gjorda under hösten 2021. Frågorna handlar om hur pedagogerna definierar digital kompetens och hur de ser på relationen mellan digital kompetens och likvärdighet/jämställdhet samt ökad måluppfyllelse.

Anna-Lena Godhe är forskare och leder samarbetsforskningsprojekt mellan Malmö stad och Malmö universitet

Digitala verktyg i svenskundervisningen

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Digitala verktyg används som stöd när lärare planerar och genomför undervisning men också för att stödja eleverna i sitt eget lärande. Att digitala verktyg stöttar elevers skrivprocesser och att filmer och bilder används både för att visualisera innehåll och så att eleverna kan visa sin kunskap är ämnesspecifika möjligheter som många pekar ut som en…

Forskning pågår - om digitalisering och digital kompetens i praktiken

Publicerat: Skribent: Anna-Lena Godhe

Sedan ett år tillbaka har jag drivit forskningsprojektet Skolor och förskolors digitalisering och digital kompetens i praktiken. Projektet är finansierat av Riksbankens Jubileumsfond och är ett samverkansprojekt vilket innebär att jag under två år är anställd på Pedagogisk Inspiration för att sedan återgå till min anställning på Malmö Universitet. ’Kort information om projektet finns här:…