Publicerat:

Om skolplikt, klimatångest, meningen med skolan och elevhälsa så klart!

Om några veckor är det dags för nästa globala skolstrejk. Senast, i mars, blev det en rejäl debatt i både skol- och vuxenvärlden. Får elever verkligen strejka? Är inte skolplikten överordnad även klimatkriser? Kan det vara förenligt med läroplanen om vi gör det till en temadag i samhällskunskap? Ursäkta, men är det verkligen det vi ska… Läs mer

Publicerat:

Högaffektivt = Högeffektivt, eller... hur var det nu det var?

Nu viner piskan över Lågaffektivt bemötande (LAB) – en trestegsmodell som används för att förstå och komma till rätta med sk problemskapande beteende. De senaste veckorna har modellen ifrågasatts kraftigt, först i Arbetarskydd och sedan i Skolvärlden som beskriver att våldsamt beteende ökat explosionsartat bland elever i Hjulsta grundskola, efter att de infört lågaffektivt bemötande. Artiklarna har sedan följts av en rad kritiska, ibland raljerande ledare, debatter och låginformerat tyckande, exempelvis… Läs mer

Publicerat:

Vad ska vi göra åt alla barn med "överskottsenergi" i skolan?

En inte helt ovanlig fråga till mig som psykolog i skolan är ”den här eleven har så svårt för att sitta stilla och koncentrera sig, har hen kanske ADHD?” Ja, kanske har hen faktiskt ADHD, eller kanske är undervisning och uppgifter för svåra för eleven (som blir rastlös och orolig). Kan hända är eleven understimulerad, eller ser inte… Läs mer

Publicerat:

Var byggs grunden för god barn- och elevhälsa?

Tillsammans med ordet elevhälsa brukar begrepp som EHT-samverkan, utredningar, anpassningar, samtalsstöd och studiero i klassrummet ofta dyka upp. Eller kanske utbildning i stresshantering, frukostvanor och begränsad skärmtid för eleverna. Men om vi inte tänker stöd och insatser – var lägger vi egentligen grunden till en god barn- och elevhälsa? I det engelska språket har begreppet ”cornerstone” en lite mer unik betydelse än det svenska ordet ”hörnsten” (som ofta används i plural tex; ”..en av… Läs mer

Publicerat:

Så har ytterligare en ful ankunge speglat sig i nytt vatten och upptäckt att den är en vacker svan!

Det är en bitterljuv känsla att få uppleva en missanpassad ankunge veckla ut sina vingar och upptäcka att den är en mäktig svan. Ljuvlig därför att det är så vackert att se svanen träda fram och glänsa i all sin prakt. Bitter därför att jag sörjer alla år som svanen känt att den inte passat in och gått omkring och trott att den var en defekt ankunge. Vi som följer… Läs mer

Publicerat:

Självklart måste lärare ha ett fungerande schema. Snacka om förebyggande och hälsofrämjande arbete i sin allra mest grundläggande form!

Förra veckan släppte Skolvärlden två artiklar som man kan säga handlade om problemskapande och utmanande scheman för lärare på grundskolor i Malmö. Min första tanke var; ”ååh – det här är en absolut grundförutsättning som bara måste sitta!” I den ena artikeln intervjuas Malmös grundskoledirektör, Anders Malmquist, som beskriver att problemet identifierats i fjor och att skolorna arbetat för att åtgärda det. Hans uppfattning är att… Läs mer

Publicerat:

Hälsa som självklart mål i skolan.

I samband med att ”Vägledning för elevhälsan” släpptes för några år sedan var jag på ett seminarium där utredarna från Socialstyrelsen och Skolverket presenterade sitt arbete. Det var stort fokus på vikten av kunskapsutveckling och kopplingen mellan hälsa och inlärning, hur viktig god hälsa är för inlärning och tvärtom. När jag ställde frågan hur en skola skulle prioritera om de behövde välja mellan… Läs mer

Publicerat:

Alla talar om elevhälsa!

Alla verkar tala om elevhälsa idag – bra, det är extremt viktigt – viktigare än kanske många tror! Har ni hört den där berättelsen om läraren och äpplet? Läraren som la fram två äpplen på sitt bord? ”Ser ni de här två äpplena?”, sa läraren. ”Båda ser väl röda och friska ut, eller hur?” Eleverna nickade.… Läs mer