Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen - och i ditt klassrum, del 3

I våra tidigare blogginlägg har vi diskuterat anpassningar på organisationsnivå och Monika Vintereks uppdelning av metoder för individanpassning. Vi har också tagit upp begreppen stöd och stöttning och gett konkreta exempel.   Lärarens förhållningssätt Det finns många olika metoder för att ge stöttning under arbetet i klassrummet. Vi kommer nedan att delge en del av… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen – och i ditt klassrum, del 2

I vårt förra blogginlägg diskuterade vi anpassningar på organisationsnivå och sammanfattade Monika Vintereks uppdelning av metoder för individanpassning. Stöd och stöttning Vi skulle först vilja definiera hur vi använder begreppen stöd och stöttning. När vi skriver stöd menar vi extra hjälp utifrån, t ex stöd av specialpedagog eller modersmålslärare, möjlighet att besöka en ordverkstad eller… Läs mer

Publicerat:

Individanpassning inom vuxenutbildningen - och i ditt klassrum

Individanpassning inom vuxenutbildningen – och i ditt klassrum Många slår fast vikten av individualisering. Begreppet användes flitigt på 1990-talet när de åldersblandade klasserna i grundskolan var många. Med de heterogena klasserna kom eget arbete där eleverna skulle ”söka kunskap” och ”forska”. Individualiseringen betydde då att eleverna arbetade var för sig och alla arbetade med olika… Läs mer