Publicerat:

Att kunna förutspå framtiden

Det här är den tredje delen av en serie blogginlägg som handlar om vår sociala hjärna och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter, förändringar och reglera känslor. Det här blogginlägget berättar om hur vår… Läs mer

Publicerat:

Minimera hot och maximera belöning - för din överlevnad

Det här är den första delen av en serie blogginlägg som handlar om vår sociala hjärna – vår känslohjärna – och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att… Läs mer

Publicerat:

En Brain break att skicka vidare

Sen förmiddag och vi har haft en klassisk genomgång med våra ettor. Mobilerna ligger i skåpen, datorlocken är nedfällda, eleverna antecknar för hand och när vi avrundar efter sisådär 30 minuter är det svårt att ta miste på klassens behov av en kort paus. Läs om hur du kan göra en rolig och enkel Brain… Läs mer

Publicerat:

Vad du uppmärksammar formar din hjärna

I slutet av 1990-talet blev forskarna varse att den vuxna hjärnan förändras av både erfarenheter och till och med av egna tankar. Än mer spännande är att vad du uppmärksammar tycks spela roll för hur din hjärna formas. Läkaren Ola Schenström berättar om ett experiment som utfördes under samma årtionde. Vid University of California jämförde… Läs mer

Publicerat:

Vikten av att vila hjärna

Din två knytnävar stora hjärna täcks av ett cirka 2,5 mm tunt hölje som utgör ynka fyra till fem procent av hjärnans totala volym. Det veckade höljet kallas för hjärnbarken och trots den lilla volymen rymmer den enorma förmågor. Den främre delen av hjärnbarken, det vill säga frontalloben, hjälper dig bland annat med att förstå,… Läs mer

Publicerat:

Kontrollfreaks är vi allihopa!

Den 26 september föreläser vi på Pedagog Malmö Live med fokus på hjärnan och lärande. Det här blogginlägget handlar om att hjärnan är som en spådomsmaskin och den gör oss alla till kontrollfreaks. Den söker ständigt efter mönster eftersom en avvikelse från det normala kan innebära ett hot. Prasslet i busken kan vara en sabeltandad… Läs mer

Publicerat:

Oroshärdar som stressar och stör

Det nya läsåret ringer in. Eleverna står bakom bänkarna, laddade med vässade pennor och tomma block. Förväntansfulla. Eller? Kanske några elever skruvar på sig och tänker “hur ska det här gå”? Kanske jagas de av tidigare obehagliga erfarenheter? Kanske kommer deras sociala hjärnor att larma för fara? Passa på att ta reda på oroshärdar som… Läs mer

Publicerat:

Optimera lärandet - rena kemin

För att hjärnan ska fungera optimalt i ett lärande krävs rätt kemiska soppa – hjärnans aktivitet handlar om just kemi. En av hjärnans viktiga kemiska substanser är dopaminet som gör oss intresserade och som ökar vårt fokus. Ta med dig tre enkla strategier i undervisningen som alla ökar dopaminhalten.   Positiva förväntningar: Rama in lektionen… Läs mer