Publicerat:

Vad du uppmärksammar formar din hjärna

I slutet av 1990-talet blev forskarna varse att den vuxna hjärnan förändras av både erfarenheter och till och med av egna tankar. Än mer spännande är att vad du uppmärksammar tycks spela roll för hur din hjärna formas. Läkaren Ola Schenström berättar om ett experiment som utfördes under samma årtionde. Vid University of California jämförde… Läs mer

Publicerat:

Vikten av att vila hjärna

Din två knytnävar stora hjärna täcks av ett cirka 2,5 mm tunt hölje som utgör ynka fyra till fem procent av hjärnans totala volym. Det veckade höljet kallas för hjärnbarken och trots den lilla volymen rymmer den enorma förmågor. Den främre delen av hjärnbarken, det vill säga frontalloben, hjälper dig bland annat med att förstå,… Läs mer

Publicerat:

Kontrollfreaks är vi allihopa!

Den 26 september föreläser vi på Pedagog Malmö Live med fokus på hjärnan och lärande. Det här blogginlägget handlar om att hjärnan är som en spådomsmaskin och den gör oss alla till kontrollfreaks. Den söker ständigt efter mönster eftersom en avvikelse från det normala kan innebära ett hot. Prasslet i busken kan vara en sabeltandad… Läs mer

Publicerat:

Oroshärdar som stressar och stör

Det nya läsåret ringer in. Eleverna står bakom bänkarna, laddade med vässade pennor och tomma block. Förväntansfulla. Eller? Kanske några elever skruvar på sig och tänker “hur ska det här gå”? Kanske jagas de av tidigare obehagliga erfarenheter? Kanske kommer deras sociala hjärnor att larma för fara? Passa på att ta reda på oroshärdar som… Läs mer

Publicerat:

Optimera lärandet - rena kemin

För att hjärnan ska fungera optimalt i ett lärande krävs rätt kemiska soppa – hjärnans aktivitet handlar om just kemi. En av hjärnans viktiga kemiska substanser är dopaminet som gör oss intresserade och som ökar vårt fokus. Ta med dig tre enkla strategier i undervisningen som alla ökar dopaminhalten.   Positiva förväntningar: Rama in lektionen… Läs mer

Publicerat:

Korttidsminnet gillar korta instruktioner

  Det magiska talet sju. Kanske tänker du på de sju dödssynderna, världens sju underverk, veckans sju dagar eller kanske Snövits sju dvärgar? Den amerikanska psykologen George Miller skrev på 1950-talet artikeln “Det magiska talet sju plus eller minus två” som handlar om människans ytterst begränsade korttidsminne. Varför är då korttidsminnets begränsade kapacitet så viktig… Läs mer

Publicerat:

Häng upp en tavla på ditt statiska mindset

  Att lyssna och ta till sig feedback är en viktig faktor för ett framgångsrikt lärande: Vad kan jag och vad ska jag träna på för att utvecklas? Så viktigt, och många gånger – så svårt. Kanske du känner igen eleven som inte vill lyssna på din feedback och den rinner av som vatten på… Läs mer

Publicerat:

Avlasta hjärnan - för att orka lära

Att den lilla hjärnan är en storkonsument av energi är förmodligen välkänt. Men visste du att den främre hjärnbarken (prefrontala hjärnbarken) är den sanna energitjuven? Berätta för eleverna hur de kan hjälpa hjärnan att spara på sina begränsade resurser. Då orkar de lära sig mer, när de tar itu med prov och läxor. Medvetna mentala… Läs mer