Publicerat:

BFL och Språkutveckling,  hur kan dessa strategier samverka?

Att medvetet arbeta med  BFL, eller formativ bedömning innebär även att arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt.  Denna holistiska didaktik ger eleverna en större förutsättning att utveckla sina kunskaper, förmågor och färdigheter. Att vara ämneslärare (oavsett kärnämne eller karaktärsämne) är inte att vara svensklärare men kravet på en språkutvecklande undervisning är ett uppdrag som… Läs mer

Publicerat:

Strategi 5 i Formativt förhållningssätt - att skapa elever som är självständiga i sitt lärande

Här utvecklar eleven sin metakognition och blir bättre på att reflektera över sin arbetsprocess och sina resultat. Trude Slemmen Wille tolkar i sin bok Bedömning för lärande i klassrummet ett citat från Assessment Reform Group (http://www.nuffieldfoundation.org/assessment-reform-group): “När eleverna är aktiva medspelare stärks deras förmåga att ta till sig nya kunskaper, färdigheter och att förstå bättre.… Läs mer

Publicerat:

Strategi 1 i Formativt förhållningssätt - att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier

Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg Begreppet “Bedömning för lärande” kan beskrivas i fem nyckelstrategier (se tidigare blogginlägg för beskrivning). Den första strategin, som detta inlägg handlar om, innebär att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier. Anders Jönsson, filosofie doktor i pedagogik beskriver i sin bok Lärande bedömning att lärande bedömning förutsätter:   att förväntningarna kommuniceras tydligt att uppgifter… Läs mer