Publicerat:

Skogstads blinda öga

“Visheten skall fylla ditt hjärta och kunskapen ge dig glädje” Ordspråksboken 2:10-11 Ett begrepp inom socialpsykologin som visar en mindre smickrande aspekt av skapelsens krona, den tänkande människan, är kognitiv dissonans. Med detta begrepp åsyftas vår ovilja att ta till oss kunskap som går emot vår tidigare, surt förvärvade, förståelse av världen. När skoldebattören och… Läs mer

Publicerat:

Den så jämra lustfyllda undervisningen

Erik Helmerson, ledarskribent på Dagens Nyheter behövde något att läsa. Tyvärr föll valet på den kvasivetenskapliga Glädjeparadoxen, Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse av Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji (Dialogos förlag) och tyvärr för oss som arbetar i skolan, bestämde sig Helmerson att i en ledare, Skolan kanske inte måste vara så… Läs mer

Publicerat:

Den gråtande prinsen i Auschwitz

En het septembervecka förra året besökte jag Auschwitz-Birkenau tillsammans med två kolleger och en samling synnerligen kloka ungdomar från St Petriskolan. I efterhand har jag känt en stor tacksamhet över att jag inte var ensam för trots att jag trodde att jag var förberedd på vad som komma skulle så visade det sig att jag… Läs mer

Publicerat:

DET HISTORISKA PERSPEKTIVET

Under min glada ungdom på 90-talet tillbringade jag ett år i Florens. De inledande månaderna av denna ljuvliga tid delade jag lägenhet med sex italienare, fyra män och två kvinnor. Jag var lite nervös för jag hade aldrig delat lägenhet med någon tidigare men mina lägenhetskamrater var synnerligen trevliga och öppna, åtminstone inledningsvis. En förmiddag när jag… Läs mer

Publicerat:

Kausalitet - orsak och konsekvens i historieundervisningen

Många av oss har någon gång varit med om att en relation tar slut. Vissa av oss har blivit dumpade medan andra varit den dumpande parten. Ofta hemsöker dessa relationer oss. Vi funderar varför och när det gick det fel? Var det då eller då? Var det när jag sa så eller så? Vi som… Läs mer

Publicerat:

Skogstad och Foucault, inte en kärlekshistoria!

Kära läsare, en historieundervisning där eleverna slipper motsägelsefulla narrativ, där läroboken står för sanningen och där konstruerade genus och postkoloniala snårigheter plockats bort, är det något ni finner lockande? I sin krönika Kunskapsrelativism förstör skolan förmedlar Isak Skogstad ett angrepp mot den svenska skolans filosofiska och pedagogiska hörnstenar. Angreppet emanerar ur en antologi, Kunskapssynen och… Läs mer

Publicerat:

Skolan och den onda postmodernismen

  Tillvaron är stundtals svår att ta in med alla sina avigsidor. Jag vet det och upplever det själv. Frestelsen att förenkla om än aldrig så lite är stor, att få skapa en pågående berättelse där det finns ett tydligt rätt och fel, skurkar och hjältar. Men vi värjer oss från frestelsen väl medvetna om… Läs mer