Gå direkt till innehållet
Björn Westerström.

Hej, jag är lärare i historia, svenska och religionskunskap på St Petri skola och synnerligen stolt petriot. Jag är stolt mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2013 och utnämnelsen Årets historielärare 2018 samt Sydsveriges bästa lärare 2012. Jag menar att skönlitteratur är underskattat som medel för språklig utveckling och att alla lärare borde fortbilda sig i kognitionsforskning.

Antal inlägg: 21

Auschwitz. Not long ago. Not far away

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

I maj öppnar vandringsutställningen Auschwitz Not long ago. Not far away på Malmömässan. Utställningen ger en fantastisk möjlighet för lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning att lära elever om Förintelsen. Att besöka utställningen ligger nära upplevelsen av att besöka Auschwitz-Birkenau museum and memorial. Riktiga artefakter har lånats ut och Paul Salmons, en av Europas skickligaste…

Fortbildningsdag: undervisning om konflikten Israel och Palestina

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

Den 24 januari hölls en digital fortbildning om hur vi kan förhålla oss didaktiskt och pedagogiskt till konflikten mellan Israel och Palestina. Fortbildningen innehöll föreläsningar av Mirjam Katzin, samordnare av Malmö stads skolors arbete mot antisemitism, och Anders Persson, statsvetare med fokus på Israel-Palestinakonflikten. I fortbildning ingick även en workshop med syfte att dels få…

"Om jag bara hade haft en papperslapp"

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

En av de som dog i Förintelsen var den fjortonåriga flickan Rywka. Som genom ett mirakel hittades hennes dagbok och därför kan vi idag ta del av hennes tankar och drömmar under hennes år i Lodz getto. Rywka Bajla Lipszyk föddes 1929 i Lodz. Då hade den en gång lilla polska landsortsstaden förrvandlats till en…

En dag för minnen och berättelser

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

Idag är det 75 år sedan röda armén nådde fram till det kombinerade arbets- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Denna händelse, befrielsen av de kvarvarande människorna i lägret, ligger till grund för den minnesdag som infördes i Sverige 1999 och även för den internationella minnesdagen deklarerad av FN 2005.  En dag som idag  vill vi inte tala…

Förintelsen, att minnas och studera

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

“there are no ‘lessons’ inherent in the Holocaust, and that any attempt to goad students to conclude on any lesson or lessons is a big mistake” Yehuda Bauer För några veckor sedan hade vi återträff med det gäng elever som deltagit i vår årliga resa till Förintelsen minnesplatser i Polen. Vi diskuterade hur nästa minnesdag…

Skogstads blinda öga

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

”Visheten skall fylla ditt hjärta och kunskapen ge dig glädje” Ordspråksboken 2:10-11 Ett begrepp inom socialpsykologin som visar en mindre smickrande aspekt av skapelsens krona, den tänkande människan, är kognitiv dissonans. Med detta begrepp åsyftas vår ovilja att ta till oss kunskap som går emot vår tidigare, surt förvärvade, förståelse av världen. När skoldebattören och…

Den så jämra lustfyllda undervisningen

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

Erik Helmerson, ledarskribent på Dagens Nyheter behövde något att läsa. Tyvärr föll valet på den kvasivetenskapliga Glädjeparadoxen, Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse av Gabriel Heller Sahlgren och Nima Sanandaji (Dialogos förlag) och tyvärr för oss som arbetar i skolan, bestämde sig Helmerson att i en ledare, Skolan kanske inte måste vara så…

DET HISTORISKA PERSPEKTIVET

Publicerat: Skribent: Björn Westerström

Under min glada ungdom på 90-talet tillbringade jag ett år i Florens. De inledande månaderna av denna ljuvliga tid delade jag lägenhet med sex italienare, fyra män och två kvinnor. Jag var lite nervös för jag hade aldrig delat lägenhet med någon tidigare men mina lägenhetskamrater var synnerligen trevliga och öppna, åtminstone inledningsvis. En förmiddag när jag…