Publicerat:

Förändring och kontinuitet - upplevelser av tid

När jag ser tillbaka på min korta tid på jorden så letar mitt medvetande efter mönster, någonting som skapar mening i det garnnystan av händelser och människor som utgör mitt förflutna. Utan att jag egentligen är medveten om det skapas olika avdelningar, samlingar av narrativ som hålls ihop genom att de ligger mellan punkter av… Läs mer

Publicerat:

Historiska källor, spår av det förgångna

Tänk så självklara våra läromedel känns i förhållande till osäkerheten i alla de små små fragment som byggt dem, fragment i form av suddiga gamla brev, otydliga kråkfötter i kyrkoböcker, slarvigt nedtecknade inköpslistor och tendentiösa återgivelser av fjäskande hovmän. Historia är mer av en konstruktion av det förflutna än en rekonstruktion av det, och även… Läs mer

Publicerat:

Det relevanta urvalet

Som inledande uppgift till historia 1b gav jag en naturklass åk 3 i uppgift att utifrån en lista med allehanda synnerligen olika historiska aktörer välja ut de som var viktigast. I potten hade den 50/50 fördelning mellan kön, aktörer från samtliga världsdelar och från samtliga epoker. När de var färdiga med uppgiften såg samtliga urval… Läs mer

Publicerat:

Med ett orangefärgat badkar i vår historiekultur

När jag var sexton år gammal ägde jag en segelbåt. Den påminde obehagligt mycket om ett orangefärgat badkar, men jag älskade den. Båten skulle komma till användning, kalkylerade jag, den då acnebeströdde ynglingen med långt hår och runda solglasögon, genom att jag med den skulle kunna imponera på min nya bekantskap, den coole Magnus från… Läs mer

Publicerat:

Bryggan mellan den stora världen och den lilla

Under min tid som lärare har jag ibland hört kollegor klaga över hur svårt det är att hinna med allt i kursen historia 1b. “Jag hann bara till första världskriget” är en vanlig kommentar, eller “Herregud, är du framme vi upplysningen redan före jul”. De här kommentarerna går både att skratta och gråta åt. Skratta eftersom… Läs mer

Publicerat:

Reproducerade brottstycken av det förgångna

En återkommande övning i mitt klassrum är att analysera och kritisera lärobokstexter utifrån det urval som läroboksförfattarna gjort. När en av mina historiegrupper nu senast diskuterade en tidslinje för antiken i läroboken Samband Historia (2009) så kunde de observera två saker. Den första vara att samtliga aktörer representerade på linjen var män. Den andra observationen var… Läs mer