Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Kausalitet - orsak och konsekvens i historieundervisningen

Många av oss har någon gång varit med om att en relation tar slut. Vissa av oss har blivit dumpade medan andra varit den dumpande parten. Ofta hemsöker dessa relationer oss. Vi funderar varför och när det gick det fel? Var det då eller då? Var det när jag sa så eller så? Vi som…

Publicerat:

Skogstad och Foucault, inte en kärlekshistoria!

Kära läsare, en historieundervisning där eleverna slipper motsägelsefulla narrativ, där läroboken står för sanningen och där konstruerade genus och postkoloniala snårigheter plockats bort, är det något ni finner lockande? I sin krönika Kunskapsrelativism förstör skolan förmedlar Isak Skogstad ett angrepp mot den svenska skolans filosofiska och pedagogiska hörnstenar. Angreppet emanerar ur en antologi, Kunskapssynen och…

Publicerat:

Skolan och den onda postmodernismen

  Tillvaron är stundtals svår att ta in med alla sina avigsidor. Jag vet det och upplever det själv. Frestelsen att förenkla om än aldrig så lite är stor, att få skapa en pågående berättelse där det finns ett tydligt rätt och fel, skurkar och hjältar. Men vi värjer oss från frestelsen väl medvetna om…

Publicerat:

Förändring och kontinuitet - upplevelser av tid

När jag ser tillbaka på min korta tid på jorden så letar mitt medvetande efter mönster, någonting som skapar mening i det garnnystan av händelser och människor som utgör mitt förflutna. Utan att jag egentligen är medveten om det skapas olika avdelningar, samlingar av narrativ som hålls ihop genom att de ligger mellan punkter av…

Publicerat:

Historiska källor, spår av det förgångna

Tänk så självklara våra läromedel känns i förhållande till osäkerheten i alla de små små fragment som byggt dem, fragment i form av suddiga gamla brev, otydliga kråkfötter i kyrkoböcker, slarvigt nedtecknade inköpslistor och tendentiösa återgivelser av fjäskande hovmän. Historia är mer av en konstruktion av det förflutna än en rekonstruktion av det, och även…

Publicerat:

Det relevanta urvalet

Som inledande uppgift till historia 1b gav jag en naturklass åk 3 i uppgift att utifrån en lista med allehanda synnerligen olika historiska aktörer välja ut de som var viktigast. I potten hade den 50/50 fördelning mellan kön, aktörer från samtliga världsdelar och från samtliga epoker. När de var färdiga med uppgiften såg samtliga urval…

Publicerat:

Med ett orangefärgat badkar i vår historiekultur

När jag var sexton år gammal ägde jag en segelbåt. Den påminde obehagligt mycket om ett orangefärgat badkar, men jag älskade den. Båten skulle komma till användning, kalkylerade jag, den då acnebeströdde ynglingen med långt hår och runda solglasögon, genom att jag med den skulle kunna imponera på min nya bekantskap, den coole Magnus från…

Publicerat:

Bryggan mellan den stora världen och den lilla

Under min tid som lärare har jag ibland hört kollegor klaga över hur svårt det är att hinna med allt i kursen historia 1b. “Jag hann bara till första världskriget” är en vanlig kommentar, eller “Herregud, är du framme vi upplysningen redan före jul”. De här kommentarerna går både att skratta och gråta åt. Skratta eftersom…