Gå direkt till innehållet

Camilla Landin

Redaktör Pedagog Malmö. Jag ansvarar för pedagogspåret på vår sajt och över våra sociala medier.

Antal inlägg: 36

Publicerat:

Utomhuspedagogik på Nydala förskola i coronatid

När coronapandemin bröt ut fick förskolan till stor del förändra sin verksamhet. Nydala förskola frågade sig “Vad gör vi inne som vi måste göra ute?”. – Det har resulterat i att livet på gården är helt underbart, säger förskolläraren Anton Jakobsson. Nydala förskola har natur-, språk- och musikprofil, med åtta avdelningar och 150 barn. Utmaningen…

Publicerat:

Läslots som vill vara härvarande med barnen

Läslotsar i förskolan är ett projekt som ska bidra till att fördjupa högläsningen och ge barn upplevelser av tidig läsning. Lotta Heij, barnskötare på Blomviks förskola, är en så kallad läslots. – Jag vill fånga alla barn och väcka deras nyfikenhet genom att bjuda in dem i en magisk värld. Det är mina ledord, säger…

Publicerat:

Föräldraaktiv inskolning på särskild avdelning på Sjöhästens förskola

För att undvika att för många barn skolas in på förskolan vid samma tidpunkt startade Sjöhästens förskola avdelningen Småstjärnorna. Tillsammans med hög föräldraaktivitet blir inskolningen på Sjöhästen mer kvalitativ och anknytningen mellan barn och pedagog starkare. – Vi skolar inte bara in barn, vi skolar också in föräldrar, säger Mona Lindstedt, biträdande förskolechef. Avdelningen Småstjärnorna…

Publicerat:

Relationerna spelar roll i Stenkulaskolans förskoleklass

Undervisningen i Stenkulaskolans förskoleklass speglas av att vara ute i samhället så mycket som möjligt. Ann Lundvall och Martina Barunovic vill vara nyfikna och närvarande lärare som vågar möta barnen i deras intressen genom “Golden relationer”. – Ingen av oss kan allt utan vi tar reda på det tillsammans. Då lyfter man samtidigt barnet, säger…

Publicerat:

Sopsamlande och hållbar utveckling på Hästhagen

Med hjälp av sagofigurer arbetar Hästhagens förskola med hållbar utveckling. Att arbeta med hållbarhet i förskolan på det här sättet är ett framgångsrikt recept. – Det ger oss i huset en röd tråd. Vart än barnen kommer ska de känna igen tänket, säger Marie Bergengren, förskollärare på Hästhagens förskola. Under ett år har förskolan arbetat…

Publicerat:

Distansundervisning på gymnasiesärskolan

Hjälpmedel som bildstöd och vikten av den sociala interaktionen under genomgångar – det är två av flera utmaningar som Valdemarsro gymnasium har vid distans- och fjärrundervisning. – Det är lite som vanligt, men det är svårare att göra de muntliga genomgångarna och svårt att snappa upp dem som inte förstår, säger Camilla Adolfsson, speciallärare på…