Publicerat:

Gemensamt bildstöd bidrar till ämnesövergripande undervisning

Hilda Kraft är en av de pedagoger på Värner Rydénskolan som använder sig av ett gemensamt bildstöd som har tagits fram av skollogopederna Boel Forsell och Nha Lu. – Vi kan bli ännu bättre och använda bilder till fler saker och bli mer ämnesövergripande, säger hon. Den 9/10 publicerades en intervju med skollogopederna Nha Lhu… Läs mer

Publicerat:

Ett gemensamt bildstöd är ett steg mot “Varje elevs bästa skola”

Statistiskt finns det minst två elever med språkstörning i varje klass. På Värner Rydénskolan vill skollogopederna att elever med språkstörning ska känna igen sig i stödstrukturer och strategier, oavsett pedagog eller årskurs. Därför togs ett gemensamt arbetssätt och bildstöd fram. – Vi och pedagogerna märkte att det här var inte bara för elever med språkstörning,… Läs mer

Publicerat:

Leker fram lärandet med hjälp av Storyline och äventyr

Att använda äventyrspedagogik och Storyline på Nicke Pings förskola har fört barngruppen närmre varandra och satt lärandet i ett meningsfullt sammanhang. – Man får in så många olika delar i undervisningen och man nyttjar barnens inre drivkraft med fantasi och föreställningsförmåga, säger Sandra Lagerholm, som är förskolelärare på Nicke Ping. Hon har alltid varit intresserad… Läs mer

Publicerat:

Får lärarlegitimation i samband
med arbete på fritids

Sedan 1 juli 2019 är det ett krav att personal som undervisar på fritidshem* ska ha lärarlegitimation. I Malmö stad har man gett obehöriga medarbetare möjligheten att vidareutbilda sig och få legitimationen samtidigt som man arbetar i verksamheten. – Det har hjälpt oss mycket med att kunna utvärdera och analysera det vi gör, säger Andreas Forsberg,… Läs mer

Publicerat:

Dags att tagga ner för bina i Torup

Är du en av alla de pedagoger som besökt bina i Torup med din klass och alltid undrat hur bina mår om vintern? Birger Emanuelsson, naturpedagog på Pedagogisk Inspiration Malmö, visar hur en bikupa får foder inför vintervilan och berättar om de 16 kilona bifoder som matar bina under de kalla månaderna. Vad gör egentligen… Läs mer

Publicerat:

Reser till Auschwitz-Birkenau för att lära sig om ondska

22 elever från Malmö Latinskola åker sedan tre år tillbaka årligen till koncentrationslägrena Auschwitz-Birkenau för att lära sig om Förintelsen, ondska och tolerans. – Projektet handlar inte bara om nazismen, utan mekanismerna bakom ondska. Det berör och är aktuellt om man tittar på Europa och politiken även i Sverige, säger Susanne Ekentoft, en av tre… Läs mer

Publicerat:

Lyfter barnens berättelser
med hjälp av staden

På Annelunds förskola har arbetet med berättelser resulterat i att pedagogerna lyssnar mer aktivt på barnen än tidigare. Men hur tar man som förskolepersonal vara på varje barns berättelse? Det fick Maria Bernfri och övriga förskolepedagoger i område Öster klura på när projektet 3 600 barns berättelser drogs i gång för lite mer än ett… Läs mer

Publicerat:

Vill främja läsglädje med tävling

Kan man tävla mot andra i läsning? Ja, tycker skolbibliotekarierna i Oxie. 1 300 elever kan efter sommaren vinna en vandringspokal i samband med folkbibliotekets satsning Sommarboken. Avsikten har varit att få eleverna att läsa ännu mer under sommaren och att i det långa perspektivet även delta i det demokratiska samtalet. Sommarboken är folkbibliotekens arrangemang… Läs mer