Gå direkt till innehållet

Camilla Landin

Redaktör Pedagog Malmö. Jag ansvarar för pedagogspåret på vår sajt och över våra sociala medier.

Antal inlägg: 43

Publicerat:

"Slöjd är ett ämne"

Monika Nilsson är slöjdlärare och nätverksledare i ett nystartat slöjdnätverk i Malmö. Tanken är att skapa en samsyn på bedömning och betygsättning i ämnet. På Rosengårdsskolan arbetar eleverna tematisk i slöjd i hård och mjuk slöjd, som Monika Nilsson, uttrycker det. – Eleverna ska förstå sambanden mellan materialen, säger hon. Slöjdnätverket i Malmö stad startades…

Publicerat:

Mångspråksböcker i biblioteket stärker elevers identitet

Med ett flerspråkigt fokus och mångspråksböcker i biblioteket arbetar Sofielundsskolan enligt devisen “Alla språk är kunskapsspråk”. – Det handlar om social rättvisa och det är identitetsstärkande, menar Fredrik Lindskoug, skolbibliotikarie. Sedan 2015 har han arbetat på Sofielundsskolan, som han själv kallar en mångsspråksskola. Majoriteten av eleverna har ett annat språk än svenska som modersmål och…

Publicerat:

Så ökar elevers lärande med STL

STL – att skriva till sig lärande – främjar elevers inlärning mycket tack vare elevers återkoppling till varandra i det digitala skrivandet. Men också på grund av det kollegiala lärandet mellan pedagogerna. – Eleverna befäster kunskaper genom skrivandet. Det är den stora vinsten och att det är ett språkutvecklande arbetssätt, säger Kristin Quist, lärare på…

Publicerat:

Terapihunden Gittan - en lugnande kraft på Kastanjeskolan

Glen Eliasson är kuratorn som använder sig av terapihunden Gittan i sitt arbete på Kastanjeskolan. Gittan ger trygghet till barnen och är med i klasserna redan från förskoleklass. – Det skapar ett lugn som gör att de kan lära sig saker, säger Glen Eliasson. Labradoodlen Gittan kommer från en speciell kennel i Skåne som inriktar…

Publicerat:

Lego Legosson ger uppdrag till entreprenöriella fritidselever

I Glasbruksskolans fritidshem bygger eleverna städer och fotbollsarenor av Lego. På så sätt blir det lättare för eleverna att associera till samhället utanför skolan, menar Niclas Karlsson, grundlärare med inriktning mot fritidshem. Att jobba med verkligheten är viktigt för Niclas Karlsson. Det är också viktigt med tydlig struktur, då blir det inte bara tydligt för…

Publicerat:

Kollegialt lärande i studiecirklar om anknytningsteori

Diskussioner kring anknytningsteori och inskolning i studiecirklar har hjälpt Claudia Romero Larsson och Ingrid Christenson i sina roller som förskollärare. Dessutom var en psykolog med under träffarna vilket bidrog till ännu mer trygghet. – Att man lär sig av varandra är viktigt, säger Ingrid Christenson. Förskollärarna Claudia Romero Larsson och Ingrid Christenson har deltagit i…

Publicerat:

Utomhuspedagogik på Nydala förskola i coronatid

När coronapandemin bröt ut fick förskolan till stor del förändra sin verksamhet. Nydala förskola frågade sig “Vad gör vi inne som vi måste göra ute?”. – Det har resulterat i att livet på gården är helt underbart, säger förskolläraren Anton Jakobsson. Nydala förskola har natur-, språk- och musikprofil, med åtta avdelningar och 150 barn. Utmaningen…