Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Föräldraaktiv inskolning på särskild avdelning på Sjöhästens förskola

För att undvika att för många barn skolas in på förskolan vid samma tidpunkt startade Sjöhästens förskola avdelningen Småstjärnorna. Tillsammans med hög föräldraaktivitet blir inskolningen på Sjöhästen mer kvalitativ och anknytningen mellan barn och pedagog starkare. – Vi skolar inte bara in barn, vi skolar också in föräldrar, säger Mona Lindstedt, biträdande förskolechef. Avdelningen Småstjärnorna…

Publicerat:

Relationerna spelar roll i Stenkulaskolans förskoleklass

Undervisningen i Stenkulaskolans förskoleklass speglas av att vara ute i samhället så mycket som möjligt. Ann Lundvall och Martina Barunovic vill vara nyfikna och närvarande lärare som vågar möta barnen i deras intressen genom “Golden relationer”. – Ingen av oss kan allt utan vi tar reda på det tillsammans. Då lyfter man samtidigt barnet, säger…

Publicerat:

Sopsamlande och hållbar utveckling på Hästhagen

Med hjälp av sagofigurer arbetar Hästhagens förskola med hållbar utveckling. Att arbeta med hållbarhet i förskolan på det här sättet är ett framgångsrikt recept. – Det ger oss i huset en röd tråd. Vart än barnen kommer ska de känna igen tänket, säger Marie Bergengren, förskollärare på Hästhagens förskola. Under ett år har förskolan arbetat…

Publicerat:

Distansundervisning på gymnasiesärskolan

Hjälpmedel som bildstöd och vikten av den sociala interaktionen under genomgångar – det är två av flera utmaningar som Valdemarsro gymnasium har vid distans- och fjärrundervisning. – Det är lite som vanligt, men det är svårare att göra de muntliga genomgångarna och svårt att snappa upp dem som inte förstår, säger Camilla Adolfsson, speciallärare på…

Publicerat:

Så arbetar Malmö latinskola med distans- och fjärrundervisning

De digitala verktygen har blivit lärarens bästa vän när distans- och fjärrundervisning rekommenderas för gymnasie- och högre vuxenutbildning. På Malmö latinskola fortsätter undervisningen för eleverna via verktyg som Google Hangout och Meet. – Jag är inte ett dugg orolig för att vi inte kommer kunna genomföra kursen, utan det kommer gå hur bra som helst,…

Publicerat:

Transspråkande en väg mot det svenska språket

Att arbeta transspråkande innebär för läraren Sofia Aprile på Apelgårdsskolan att redan i planeringsarbetet ha perspektivet med sig. – Det handlar om att titta över vilka språk som finns i gruppen, vilka förkunskaper eleverna har och hur jag kan dra nytta av det. Målet är att vi vill att våra elever måste ha svenskan med…