Publicerat:

Hälsotänket ska genomsyra hela Mellandhedsskolan

Mellanhedsskolan har tagit ett helhetsgrepp kring hälsa. I ställer för att fastna i en diskussion om varför eleverna inte når målen eller varför de mår dåligt, vill skolan med sitt hälsotänk byta fokus till frågeställningen “Vad är det som gör att vi mår bra?”. – Vi hade en massa idéer och sa att vi måste… Läs mer

Publicerat:

Arbetar transspråkande på SFI med hjälp av tvillingböcker

För två år sedan gick Anette Wästberg med i en utvecklingsgrupp på skolan kring hur man kunde använda olika språk i klassrummet på Komvux under SFI-utbildningen. Då kom hon i kontakt med att arbeta transspråkande. – När jag började jobba här för fyra år sedan kunde man höra att “här inne pratar vi svenska, här… Läs mer

Publicerat:

Lektionen börjar utanför klassrummet

Amra Dzindo har varit lärare i mer än 20 år. Den som lärde henne hur hon skulle vara på sitt arbete var ingen mindre än hennes egen son. – Jag började jobba med mig själv, säger hon om hur hon utvecklade sitt ledarskap. När Amra Dzindos son var liten kom han en dag hem från… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt lärande skapar sammanhållning i klassen

På Rosenholmsskolan stöttar eleverna varandra i sin inlärning med hjälp av kooperativt lärande. På så sätt är inte bara pedagogen ägare av kunskapen i klassrummet. – Allt det här skapar en vi-känsla och jag ser glädjen hos eleverna, säger Elin Strömgren, förstelärare på Rosenholmsskolan. Elin Strömgren blev förstelärare mycket tack vare att hon arbetat med… Läs mer

Publicerat:

Läs med mig blir en bro mellan språken

Pilevallens förskola förgylls av böcker och läsmiljöer. Med projektet Läs med mig hittar både barnen och pedagogerna läsglädje. – Vi har blivit mycket modigare i vårt sätt att läsa med barnen, vi vågar prova arbetssätt som vi tidigare inte kopplat till läsning, säger Annika Otterhag, förste förskollärare på Pilevallen. Projektet Läs med mig kom igång… Läs mer

Publicerat:

De läsfrämjande insatserna utvecklas med “Läs med mig”

Med “Läs med mig” vill Hanan Qadan Rababah och Malin Bejram Ellström, språkutvecklare på pedagogiska utvecklingsteamet, stärka det läsfrämjande arbetet i förskoleområde Öster. – Vi vill utveckla medvetenheten hos pedagogerna och att få det språkutvecklande arbetet att kännas meningsfullt, säger Hanan Qadan Rababah. Förskolans reviderade läroplan som trädde i kraft den 1 juli 2019 lyfter… Läs mer

Publicerat:

Gemensamt bildstöd bidrar till ämnesövergripande undervisning

Hilda Kraft är en av de pedagoger på Värner Rydénskolan som använder sig av ett gemensamt bildstöd som har tagits fram av skollogopederna Boel Forsell och Nha Lu. – Vi kan bli ännu bättre och använda bilder till fler saker och bli mer ämnesövergripande, säger hon. Den 9/10 publicerades en intervju med skollogopederna Nha Lhu… Läs mer

Publicerat:

Ett gemensamt bildstöd är ett steg mot “Varje elevs bästa skola”

Statistiskt finns det minst två elever med språkstörning i varje klass. På Värner Rydénskolan vill skollogopederna att elever med språkstörning ska känna igen sig i stödstrukturer och strategier, oavsett pedagog eller årskurs. Därför togs ett gemensamt arbetssätt och bildstöd fram. – Vi och pedagogerna märkte att det här var inte bara för elever med språkstörning,… Läs mer