Gå direkt till innehållet

Caroline Söderholm

Jag är sektionschef för psykologenheten i Grundskoleförvaltningen. Psykologenheten är en del av centrala elevhälsan, med uppdrag att stärka det övergripande elevhälsoperspektivet i alla Malmös grundskolor. Mina tidiga bloggar är skrivna då jag var organisationspsykolog, med uppgift att ge stöd till skolledare och chefer i förvaltningen, i arbetet med att organisera för lärande.

Antal inlägg: 39

Publicerat:

En Walk & Talk för hälsan

I takt med att Corona-viruset ökar i Malmö, behöver vi se över och utveckla våra arbetsmetoder för att coronasäkra vårt arbete, samtidigt som vi fortsätter att hålla en hög kvalitet i allt viktigt arbete som utförs ute på skolorna. Vi utvecklar vårt arbete med elevernas hälsa och lärande i fokus. Kreativa möten och fördjupande samtal…

Publicerat:

Psykologisk kraft som lyfter elevernas lärande

Från och med höstterminens är psykologenheten samlad i gemensamma lokaler på Grundskoleförvaltningen, Rönnen. I våra nya lokaler finns goda möjligheter till kollegialt stöd och professionell utveckling. Här har psykologerna, som mestadels är ute på skolorna, sina arbetsplatser, där de skriver utlåtande, för journal och får möjlighet att reflektera  över allt det psykologiska arbete som sker…

Publicerat:

Hög kvalitet i undervisningen

Det är i lärsituationen mellan lärare och elev som det magiska sker! Undervisningens kvalitet blir avgörande för elevernas lärande. Alla elever har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar (skollagen 2010). För att detta ska ske behöver skolan kompetenta lärare som kan möta varje elev utifrån elevens förkunskaper, behov och intressen….

Publicerat:

Classroom Walk-Throughs

I skolan arbetar både lärare och skolledare med pedagogiskt ledarskap. Lärarna ska skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. De leder elevernas lärande. Skolledaren ska gemensamt med lärarna skapa förutsättningar för elevers lärande och hög kvalitet i  undervisningen. Skolledarens uppgift är också att stärka lärarprofessionen genom att leda lärares kollegiala lärande. Ett sätt för skolledare att…

Publicerat:

Leda skola, arbetsgrupper och medarbetare

Som chef och ledare behöver du ständigt kunna skifta mellan olika ledarperspektiv för att få helheten att fungera. Vid utvecklingsarbete och beslutsfattande gäller det att försöka förutse hur ledarskapet kommer att påverka hela verksamheten, olika arbetsgrupper och enskilda individer. Vi tenderar att periodvis fokusera på en nivå, för att det är här utmaningarna syn. Fattar…

Publicerat:

Den lärande ledaren

– ”Handledningen har hjälpt mig att sätta ord på vad det innebär att vara en strategisk ledare. Jag har fått lättare att prata om min organisation och vår gemensamma riktning.”  Reflektion I skolan, liksom i samhället i övrigt, sker ständiga förändringar som gör att vi behöver tänka nytt för att möta elevernas behov och skapa…

Publicerat:

Gott Nytt År, 2020!

Årets nyårshälsning tillägnas alla barn och ungdomar. Jag hoppas att 2020 blir det år då eleverna finns i fokus för alla planer och beslut som fattas i skolan. Till vår hjälp tar vi Barnkonventionen, som funnits sedan 1989, men som blir lag första januari. Barnkonventionen FN´s konvention om barnets rättigheter eller barnkonventionen som den också…

Publicerat:

Målmedveten skolledare med elevfokuserad ledarsfilosofi

Nytt läsår på ingång, med nya utmaningar? Nu är det dags att putsa på din ledarfilosofi. Varför är du skolledare? Vad vill du åstadkomma med ditt ledarskap? Hur leder du elevernas lärande och din lärande organisation? Att leda en framgångsrik skola kräver ett aktivt och närvarande ledarskap, med stor lyhördhet mot verksamheten och alla människor…