Gå direkt till innehållet

Jag är sektionschef för psykologenheten i Grundskoleförvaltningen. Psykologenheten är en del av centrala elevhälsan, med uppdrag att stärka det övergripande elevhälsoperspektivet i alla Malmös grundskolor. Mina tidiga bloggar är skrivna då jag var organisationspsykolog, med uppgift att ge stöd till skolledare och chefer i förvaltningen, i arbetet med att organisera för lärande.

Antal inlägg: 43

Drivkrafter och hinder i elevhälsa

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

På samma sätt som hälsa och inlärningsmiljö påverkar elevernas utveckling och lärande, så påverkar personalens hälsa och arbetsmiljö kvaliteten på elevhälsoarbetet. Att arbeta som skolpsykolog, innebär att psykologerna i sitt arbete är del av flera skolors verksamhetsgemenskap och elevhälsoarbete. Psykologerna har inte bara Psykologenheten som arbetsplats, utan det är skolorna som som utgör skolpsykologens arbetsmiljö…

Psykologi - Kunskap med kraft

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Där det finns elever, där finns det lärande och utveckling. För oss som arbetar i skolan gäller det att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. Vi vill att skolan ska vara en gynnsam plats för alla elever. Varje elev ska känna sig sedd och lyssnad på. Psykologisk kunskap och relationell kompetens är grunden för en…

Oro hämmar lärande

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Enligt skollagen ska alla elever tillförsäkras en trygg och stödjande inlärningsmiljö. Hög kvalitet i klassrummet påverkar elevernas lärande och måluppfyllelse. Skolans värdegrund och lärarnas ledarskap är en viktigt del för att skapa psykologisk trygghet i klassrummet. Skolpsykologen bidrar med psykologisk kompetens till våra elever och skolor, för att höja kvaliteten på undervisningen och skapa psykologisk…

Professionellt omdöme i kombination med tillitsbaserta ledarskap – så når vi resultat i elevhälsoarbetet

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Skolpsykologen har en viktig funktion i skolans kärnverksamhet. Genom att bidra med psykologisk kompetens in i skolans elevhälsoarbete ökar sannolikheten för att eleverna ska lyckas i skolarbetet. Tillsammans med skolans personal och med elevens bästa i fokus, skapar vi lärmiljöer som främjar elevernas lärande och hälsa. Går det att vara en stabsfunktion och ändå arbeta…

En Walk & Talk för hälsan

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

I takt med att Corona-viruset ökar i Malmö, behöver vi se över och utveckla våra arbetsmetoder för att coronasäkra vårt arbete, samtidigt som vi fortsätter att hålla en hög kvalitet i allt viktigt arbete som utförs ute på skolorna. Vi utvecklar vårt arbete med elevernas hälsa och lärande i fokus. Kreativa möten och fördjupande samtal…

Psykologisk kraft som lyfter elevernas lärande

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Från och med höstterminens är psykologenheten samlad i gemensamma lokaler på Grundskoleförvaltningen, Rönnen. I våra nya lokaler finns goda möjligheter till kollegialt stöd och professionell utveckling. Här har psykologerna, som mestadels är ute på skolorna, sina arbetsplatser, där de skriver utlåtande, för journal och får möjlighet att reflektera  över allt det psykologiska arbete som sker…

Hög kvalitet i undervisningen

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Det är i lärsituationen mellan lärare och elev som det magiska sker! Undervisningens kvalitet blir avgörande för elevernas lärande. Alla elever har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar (skollagen 2010). För att detta ska ske behöver skolan kompetenta lärare som kan möta varje elev utifrån elevens förkunskaper, behov och intressen….

Classroom Walk-Throughs

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

I skolan arbetar både lärare och skolledare med pedagogiskt ledarskap. Lärarna ska skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. De leder elevernas lärande. Skolledaren ska gemensamt med lärarna skapa förutsättningar för elevers lärande och hög kvalitet i  undervisningen. Skolledarens uppgift är också att stärka lärarprofessionen genom att leda lärares kollegiala lärande. Ett sätt för skolledare att…

Leda skola, arbetsgrupper och medarbetare

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Som chef och ledare behöver du ständigt kunna skifta mellan olika ledarperspektiv för att få helheten att fungera. Vid utvecklingsarbete och beslutsfattande gäller det att försöka förutse hur ledarskapet kommer att påverka hela verksamheten, olika arbetsgrupper och enskilda individer. Vi tenderar att periodvis fokusera på en nivå, för att det är här utmaningarna syn. Fattar…

Den lärande ledaren

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

– ”Handledningen har hjälpt mig att sätta ord på vad det innebär att vara en strategisk ledare. Jag har fått lättare att prata om min organisation och vår gemensamma riktning.”  Reflektion I skolan, liksom i samhället i övrigt, sker ständiga förändringar som gör att vi behöver tänka nytt för att möta elevernas behov och skapa…

Gott Nytt År, 2020!

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Årets nyårshälsning tillägnas alla barn och ungdomar. Jag hoppas att 2020 blir det år då eleverna finns i fokus för alla planer och beslut som fattas i skolan. Till vår hjälp tar vi Barnkonventionen, som funnits sedan 1989, men som blir lag första januari. Barnkonventionen FN´s konvention om barnets rättigheter eller barnkonventionen som den också…

Målmedveten skolledare med elevfokuserad ledarsfilosofi

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Nytt läsår på ingång, med nya utmaningar? Nu är det dags att putsa på din ledarfilosofi. Varför är du skolledare? Vad vill du åstadkomma med ditt ledarskap? Hur leder du elevernas lärande och din lärande organisation? Att leda en framgångsrik skola kräver ett aktivt och närvarande ledarskap, med stor lyhördhet mot verksamheten och alla människor…