Publicerat:

Mission och vision

International School Leadership (ISL) är i gång och under tre spännande dagar i början av december hade jag förmånen att tillsammans alla skolledare i grundskolan få ta del av inspirerande föreläsningar från våra kanadensiska utbildare. Som ni kunnat läsa i Martin Biebers tidigare inlägg, fick vi fundera över och fördjupa våra egna Why! Eftersom föreläsningarna… Läs mer

Publicerat:

En önskan om en trygg och säker skola 2018!

Det är läsårets sista arbetsdag. I tidningar och på TV sammanfattas året som gått. Det har hänt bra saker i vår stad, men det händer också mycket som är svårt att förstå. Jag har just läst om mannen som hittades död utanför en av Malmös skolor. Skolledningen har en plan för hur eleverna ska bemötas då… Läs mer

Publicerat:

Varför gör de andra inte sitt jobb?

Samarbete är svårt! När vi stöter på hinder kring att hitta lösningar på komplexa problem är det lätt att lägga skulden på andra – det är de andras fel! A Poem on Learning Disabilities The college dean says: ”Such rawness in a student is a shame – Tis lack of preparation is to blame! The… Läs mer

Publicerat:

Vi snackar effektivitet - Vi snackar resultat!

Malmö skolor ska vara varje elevs bästa skola. Malmö skolor ska låta varje elev finna sin unika egenart och främja varje elevs allsidiga personliga utveckling till en aktiv, kreativ, kompetent och ansvarkännande individ och medborgare. Vi vill att varje elever ska känna en tro på den egna förmågan, vara motiverad och ta ansvar för sina studier… Läs mer

Publicerat:

Pygmalion i klassrummet

Spelar det någon roll om din lärare tror att du är en högpresterande elev eller en lågpresterande elev? Detta var en fråga som Robert Rosenthal sökte svar på i sin kända studie ”Pygmalion i klassrummet”. Rosenthal ville undersöka om lärares förväntningar på eleven påverkade det pedagogiska bemötandet och om detta i sin tur fick konsekvenser… Läs mer

Publicerat:

What´s up

– Jag har hört av din lärare här att du har svårt att sitta still under samlingarna, what´s up? Så kan det låta när Ross Green inleder ett samtal med en elev och hans lärare. Under två inspirerande dagar, den 14-15 augusti, introducerade Ross Green sin modell Collaborative and Proactive Solutions, för ett fullsatt auditorium… Läs mer

Publicerat:

Tillit

I skollagen står att utbildningen ska utformas så att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Vi vill ha lugna och trygga skolor med inlärningsmiljöer som kännetecknas av värme och förtroende. Eleverna ska ha förtroende för och lita på sina lärare. Vårdnadshavare ska känna tillit till skolsystemet. Tillit grundar sig i… Läs mer

Publicerat:

Forskningen säger ...

I rektorsgrupperna skapas möjlighet till kollegialt lärande för skolledarna. Det kollegiala samarbetet ger förutsättningar för rektorer att tillsammans utveckla och leda skolan så att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så som skollagen föreskriver. Vad är beprövad erarenhet? Skolverkets definition av beprövad erfarenhet handlar om kunskap som har växt fram vid upprepade tillfällen… Läs mer