Gå direkt till innehållet

Vi arbetar alla i samma riktning
Vi ska skapa varje elevs bästa skola!

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Under ledarforum den 3 maj presenterades förvaltningens ramverks för det strategiska arbetet med att skapa Varje Elevs Bästa Skola. Nästa steg i arbetet blir att få med alla medarbetare i samma riktning och att leda och organisera verksamheterna på skolan så att det syns, hör och känns att vi alla gemensamt skapar ”varje elevs bästa…

Organisera för skolframgång

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Vi vill skapa skolor där alla elever får möjlighet att lyckas. Skolor som främjar alla elevers utveckling och lärande och där nyfikenheten, motivationen och lusten att lära är hög. Vi vill skapa skolor där eleverna når sina mål, är aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande. Vi vill skapa framgångsrika skolor! På Nordisk skolledarkongress pratade fil dr Maria Jarl om sin och…

Nio kännetecken på framgångsrika skolor

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

International School Leadership (ISL) är i full gång.  Förra veckan genomfördes det andra av tre utbildningstillfällen. Förutom föreläsningar och övningar får vi deltagare ta del av teori i form av artiklar och videoklipp. Nedan följer en  översättning av de nio framgångsfaktorerna i artikeln Nine characteristics of high-performing schools. Vill ni läsa hela forskningsartikeln, så  finns den…

Kraften i det skrivna ordet

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

God kommunikation är grunden för ett framgångsrikt ledarskap. För att få följare behöver du som ledare på ett tydligt sätt kunna kommunicera ut ditt budskap. Som skolledare är du van att uttrycka dig i skrift. Beslut ska dokumenteras. Planeringar ska göras. Åtagandeplaner skrivas och sedan utvärderas. Hur kan vi uttrycka oss så att medarbetarna hör…

Mission och vision

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

International School Leadership (ISL) är i gång och under tre spännande dagar i början av december hade jag förmånen att tillsammans alla skolledare i grundskolan få ta del av inspirerande föreläsningar från våra kanadensiska utbildare. Som ni kunnat läsa i Martin Biebers tidigare inlägg, fick vi fundera över och fördjupa våra egna Why! Eftersom föreläsningarna…

En önskan om en trygg och säker skola 2018!

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Det är läsårets sista arbetsdag. I tidningar och på TV sammanfattas året som gått. Det har hänt bra saker i vår stad, men det händer också mycket som är svårt att förstå. Jag har just läst om mannen som hittades död utanför en av Malmös skolor. Skolledningen har en plan för hur eleverna ska bemötas då…

Varför gör de andra inte sitt jobb?

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Samarbete är svårt! När vi stöter på hinder kring att hitta lösningar på komplexa problem är det lätt att lägga skulden på andra – det är de andras fel! A Poem on Learning Disabilities The college dean says: ”Such rawness in a student is a shame – Tis lack of preparation is to blame! The…

Vi snackar effektivitet - Vi snackar resultat!

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Malmö skolor ska vara varje elevs bästa skola. Malmö skolor ska låta varje elev finna sin unika egenart och främja varje elevs allsidiga personliga utveckling till en aktiv, kreativ, kompetent och ansvarkännande individ och medborgare. Vi vill att varje elever ska känna en tro på den egna förmågan, vara motiverad och ta ansvar för sina studier…

Pygmalion i klassrummet

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

Spelar det någon roll om din lärare tror att du är en högpresterande elev eller en lågpresterande elev? Detta var en fråga som Robert Rosenthal sökte svar på i sin kända studie ”Pygmalion i klassrummet”. Rosenthal ville undersöka om lärares förväntningar på eleven påverkade det pedagogiska bemötandet och om detta i sin tur fick konsekvenser…

What´s up

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

– Jag har hört av din lärare här att du har svårt att sitta still under samlingarna, what´s up? Så kan det låta när Ross Green inleder ett samtal med en elev och hans lärare. Under två inspirerande dagar, den 14-15 augusti, introducerade Ross Green sin modell Collaborative and Proactive Solutions, för ett fullsatt auditorium…

Tillit

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

I skollagen står att utbildningen ska utformas så att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Vi vill ha lugna och trygga skolor med inlärningsmiljöer som kännetecknas av värme och förtroende. Eleverna ska ha förtroende för och lita på sina lärare. Vårdnadshavare ska känna tillit till skolsystemet. Tillit grundar sig i…

Forskningen säger ...

Publicerat: Skribent: Caroline Söderholm

I rektorsgrupperna skapas möjlighet till kollegialt lärande för skolledarna. Det kollegiala samarbetet ger förutsättningar för rektorer att tillsammans utveckla och leda skolan så att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så som skollagen föreskriver. Vad är beprövad erarenhet? Skolverkets definition av beprövad erfarenhet handlar om kunskap som har växt fram vid upprepade tillfällen…