Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Varför gör de andra inte sitt jobb?

Samarbete är svårt! När vi stöter på hinder kring att hitta lösningar på komplexa problem är det lätt att lägga skulden på andra – det är de andras fel! A Poem on Learning Disabilities The college dean says: ”Such rawness in a student is a shame – Tis lack of preparation is to blame! The…

Publicerat:

Vi snackar effektivitet - Vi snackar resultat!

Malmö skolor ska vara varje elevs bästa skola. Malmö skolor ska låta varje elev finna sin unika egenart och främja varje elevs allsidiga personliga utveckling till en aktiv, kreativ, kompetent och ansvarkännande individ och medborgare. Vi vill att varje elever ska känna en tro på den egna förmågan, vara motiverad och ta ansvar för sina studier…

Publicerat:

Pygmalion i klassrummet

Spelar det någon roll om din lärare tror att du är en högpresterande elev eller en lågpresterande elev? Detta var en fråga som Robert Rosenthal sökte svar på i sin kända studie ”Pygmalion i klassrummet”. Rosenthal ville undersöka om lärares förväntningar på eleven påverkade det pedagogiska bemötandet och om detta i sin tur fick konsekvenser…

Publicerat:

What´s up

– Jag har hört av din lärare här att du har svårt att sitta still under samlingarna, what´s up? Så kan det låta när Ross Green inleder ett samtal med en elev och hans lärare. Under två inspirerande dagar, den 14-15 augusti, introducerade Ross Green sin modell Collaborative and Proactive Solutions, för ett fullsatt auditorium…

Publicerat:

Tillit

I skollagen står att utbildningen ska utformas så att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Vi vill ha lugna och trygga skolor med inlärningsmiljöer som kännetecknas av värme och förtroende. Eleverna ska ha förtroende för och lita på sina lärare. Vårdnadshavare ska känna tillit till skolsystemet. Tillit grundar sig i…

Publicerat:

Forskningen säger ...

I rektorsgrupperna skapas möjlighet till kollegialt lärande för skolledarna. Det kollegiala samarbetet ger förutsättningar för rektorer att tillsammans utveckla och leda skolan så att undervisningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så som skollagen föreskriver. Vad är beprövad erarenhet? Skolverkets definition av beprövad erfarenhet handlar om kunskap som har växt fram vid upprepade tillfällen…

Publicerat:

Strategihandledning

Strategi handlar om konsten att disponera resurser på ett så smart sätt som möjligt för att uppnå uppsatta mål. Hos organisationspsykologerna kan rektorer och skolledning få handledning, med syfte att utveckla skolans verksamhet med ”varje elevs bästa skola” i fokus. I handledningen, får du som rektor möjlighet, att tillsammans med erfaren handledare, utforska, planera och…

Publicerat:

Förändring - Utveckling - Förädling

Det händer mycket spännande i Malmö skolor just nu. Under det gånga läsåret har vi organisationspsykologer på PI fått möjlighet att följa och stödja skolledare och deras medarbetare i många lärorika utvecklings- och lärprocesser. Vi har arbetat med skolledare som vill utveckla och förädla redan fungerande och bra verksamhet på skolan. Vi har också arbetat med skolledare…