Publicerat:

Kulturombuden i vårt hjärta

I vårt arbete med Kultur i skolan är de viktigaste personerna kulturombuden. Varje skola i Malmö stad har minst ett kulturombud och i många fall flera. Kulturombuden är den viktiga länken mellan skolan och den rika och stora mängd kultur som finns i Malmö stad som vänder sig till skolor. Vi är väldigt lyckligt lottade… Läs mer

Publicerat:

Skolledaren och kulturen

I torsdags hade vi förmånen att träffa alla Malmö Stads rektorer och prata Kultur i skolan. Vi grundade med läroplanen och vad den säger om de olika sätt man ska jobba med kultur i skolan. Men vårt fokus låg på att tala om vikten av att skolledningen har tänkt till kring Varför – Vad –… Läs mer

Publicerat:

Strategi formad i keramik

Malmös skolor har de senaste åren utvecklat sitt kulturarbete på många olika sätt. Delaktigheten i Skapande skola har ökat och i stort sett alla skolor tar del av utbudet i kulturkartan. När vi lägger ihop statistiken från både kulturförvaltningen och grundskoleförvaltningen ser vi att kultur finns på alla skolor. Vi ser också att många skolor… Läs mer

Publicerat:

Arkitektur i skolan

Arkitektur i skolan Det finns många olika kulturuttryck att välja på om man vill arbeta med kultur i skolan. Teater/drama, musik, bild, serier, dans och mycket mer. Men ett av kulturuttrycken som inte förekommer så ofta är arkitektur. Därför tog vi oss i torsdags till det helt nyöppnade DAC, Dansk Arkitektur Center. Vi kom till… Läs mer

Publicerat:

Moln uppåt väggarna

På Höjaskolan har man varit aktiv inom ramen för Skapande skola i många år. Inför läsåret 2017/18 bestämde man sig för att prova något nytt. På inspirationsdagen i februari på Malmö Live fick skolan kontakt med två konstnärer, Tomas Auran och Karin Auran Frankenstein. Höjaskolan hade redan funderat i banor att det var bildarbete som… Läs mer

Publicerat:

Malmö, vi har ett resultat!

I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit vad läroplanen säger om kultur i skolan och hur skolans kulturuppdrag är formulerat. Två delar av kulturuppdraget, elevers eget skapande och rätten att få ta del av samhällets kulturutbud, har vi nu samlat statistik kring. I samarbete med kulturförvaltningen arbetar vi för att skapa goda strukturer för kulturens närvaro… Läs mer

Publicerat:

Idésmarta åttor på Rönnen

Just nu pågår åtta olika lärprocesser inom ramen för InnoCarnival. Vi hade förmånen att besöka workshopen ”Bli idésmart” på Rönnenskolan i årskurs åtta. Ingrid Remwall och Balqis Khattab ledde klassen genom ett pass fyllt med övningar och kreativa metoder. Temat är hållbar utveckling med fokus på de 17 globala målen. 3 500 unga deltar i projektet… Läs mer

Publicerat:

JUCK- att samtala om normer

För någon vecka sedan arrangerades en Mötesplats på temat Normer – värden – val. Vi var ca 80 personer, lärare från både gymnasiet och grundskolan, elever från högstadiet och gymnasiet samt personal från kultur- och grundskoleförvaltningarna. Kvällen inleddes med att vi såg dansföreställningen JUCK. Fyra kvinnliga dansare bjöd på en timmes dans iklädda vita skjortor,… Läs mer