Publicerat:

Hållbar språk-, kunskaps- och identitetsutveckling

Malmö språknätverk finns sedan drygt ett år. Representanter från de tre skolförvaltningarna träffas regelbundet med syfte att samverka för samsyn, hållbarhet och kollegialt lärande med fokus på språk- och kunskapsutveckling. Första årets fokusområde har varit flerspråkighet som resurs i våra verksamheter. Vi har läst gemensam litteratur och diskuterat den under ledning av Manuela Lupsa, doktorand… Läs mer

Publicerat:

Ett första steg mot en transspråkande praktik

Första årets arbete i transspråkandeprojektet i Malmö har följts av Petra Källberg och Annika Karlsson, forskare på Pedagogisk Inspiration Malmö. Nu är deras rapport klar och den visar på att projektet har initierat en rörelse mot en flerspråkighetsnorm på de deltagande skolorna men också pekat ut den fortsatta vägen. Lärarna på de sex skolor som… Läs mer

Publicerat:

Resursmaterial för läsutveckling

” Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi talar om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Samtal och aktivitet kring läsningen är nödvändigt för att utveckla läsförståelsen. Som ett stöd i detta arbete finns nu nytt resursmaterial kring läsutveckling på Malmö delar. Det… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt lärande och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt är syskon i samma familj!

Kooperativt lärande (KL) och språk- och kunskapsutvecklande (SKUA) undervisning bygger på samma teorier och står därmed varandra mycket nära – som syskon i en sammansvetsad familj! Båda arbetssätten utgår från Vygotskijs och Deweys teorier om det sociokulturella perspektivet på lärande, som beskriver det mellanmänskliga mötet med kommunikation och utbyte av idéer och kunskap. I denna… Läs mer

Publicerat:

Mötesplatser med språkfokus

Pedagoger som vi möter önskar ofta praktiska råd kring hur de kan utveckla sin undervisning. De vill veta hur de kan omsätta teorin till sin egen praktik och hur andra gör för att lyckas med det. Vår erfarenhet är att det finns väldigt mycket kompetens och många goda exempel runt om på våra skolor. Ett sätt… Läs mer

Publicerat:

Sökord; Språkutveckling

Malmö delar är en didaktisk resurs som är skapad för att inspirera och underlätta lärarvardagen. Planeringar med arbetsuppgifter och annat resursmaterial i både enskilda ämnen och ämnesövergripande arbetsområden delas mellan kollegor i Malmö. Ett viktigt sökord på Malmö delar är Språkutveckling. Med det på skärmen kommer du att finna praktiskt material för språk- och kunskapsutvecklande… Läs mer

Publicerat:

Stolta, men inte nöjda!

“Språk är kraft och makt att lära och påverka. Att kunna läsa eftertänksamt, kritiskt, strategiskt och med nyfikenhet är avgörande för skolframgång och varje elevs rättighet” (Westlund, 2017). Glädjande nog kom positiva resultat från PIRLS-undersökningen  före jul om svenska fjärdeklassares läsförståelse. Trenden har vänt!  Vi är dock inte i mål än,  utan vi måste fråga… Läs mer

Publicerat:

Redskap för en språkutvecklande undervisning

Alla lärare måste arbeta språkutvecklande för att en elev ska få tillräckligt med träning för att utveckla sitt skolspråk. Det tar tid att nå målet och vi måste använda den på bästa sätt och ha en plan för att lyckas. För att försäkra oss om att varje elev verkligen utvecklar ett rikt skolspråk behöver vi… Läs mer