Publicerat:

Om tillit i coronatider!

Jag tänker på enkelheten i ordet tillit, oavsett om jag läser fram eller baklänges blir det tillit. Men är det så enkelt att ge och få tillit? Vilken/vilka känslor upplevs genom tillit? Hur uttrycker det sig i klassrummet och på våra arbetsplatser? Är det något som vi bara tar för givet? Finns det alltid tillit… Läs mer

Publicerat:

Reflektioner kring handledning av ögonblicksforskning i ”coronatider”

För att genomföra handledning i ögonblicksforskning är det centralt för mig att skapa en atmosfär av relationell pedagogik. Kärnan är att synliggöra hur pedagoger/kollegor och jag tillsammans bidrar till att vi blir subjekt i sammanhanget. Ett subjekt som blir hört och där dess kunskap väcker en genuin nyfikenhet, nya frågor och reflektioner hos alla i… Läs mer

Publicerat:

Forskningscirkeln i normkritik närmar sig slutfasen - nu stiger temperaturen...

Vi befinner oss i slutfasen av forskningscirkeln ”Processer för inkludering på riktigt”. Där utgår vi ifrån ögonblicksforskning som analytiskt perspektiv med ett normkritiskt fokus. Just nu förbereder deltagarna presentationerna av sina forskningsresultat. I incheckningen på den senaste träffen konstruerade pedagogerna en termometer för att visualisera sina förväntningar inför presentationen av sin ögonblickforskningsfråga. Syftet med termometern var att ta reda på var pedagogerna befinner sig i processen… Läs mer

Publicerat:

Woo! Fjärilseffekter av ögonblicksforskning

Jag har gett namnet “Ögonblicksforskning” till den här processen. Bakgrunden är behovet som kom från förskolechefer att samtala och reflektera med personalen kring förskolans värdegrund, inriktat på barnkonventionen. Ögonblicksforskning har sin utgångspunkt i en konstruktion av en lupp, som öppnar upp för pedagogerna att formulera sina frågeställningar kring det som de ser behov av att… Läs mer

Publicerat:

Användning av vår forskning i vårt systematiska kvalitetsarbete!

Ögonblicksforskning i Tromsö aktionsforsknings konferens! Under andra dagen i aktionsforskningskonferensen fortsatte vi med föreläsningar om: – Å skape rom för flerspråklighet. Förståelser av flerspråklighet som vilkår för språklig praksis i barnehagen. – Nyutdannede grundskolelaereres upplevelse av muligheter og begrensninger för profesjonell yrkeskpraksis. Dialogseminarier fortsatte i grupperna. Lina Cederberg från Carl Gustafs förskolan kommenterade sin presentation… Läs mer

Publicerat:

Viktigt allra yngsta får tar en större plats i forskningen

Ögonblicksforskning i Tromsö aktionsforsknings konferens! På gåtorna går alla och firar här i Tromsö med sina fina folkdräkter. Det känns som en fest där alla vill vara med och ta plats och inte minst de små barn som går med sin förskolepersonal och föräldrar.  Idag den 17maj flaggar Norge och jag flaggar på responsen som… Läs mer

Publicerat:

”Från ögonblick till prisma”

Ögonblicksforskning på Tromsö aktionsforskningskonferens – att få respons på sitt arbetet. Förskolepersonal från Gubbabacken, Hermodsdalsparken och Professorns förskolor var representerade i Tromsö av bland annat Lizette Alturken och Edisa Jakupovic. Deras arbete handlade om att utveckla förskolans normkritiska arbete genom ögonblicksforskning och hur kan ögonblicksforskning i vardagen bidra till att öka medvetenhet och få mer… Läs mer

Publicerat:

Att hitta systematiken är magiskt

Ögonblicksforskning på Tromsö aktionsforskningskonferens! Idag är det 17 maj, Norges nationaldag! En högtid som kändes i luften överallt redan när vi kom till Tromsö i måndags.  En högtid inte minst för Ögonblicksforskning och alla oss som representerar det kvalitativa arbetet som görs i Malmös förskolor! I förra inlägget skrev jag att Michaela Bejer Bengtsson och… Läs mer