Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Att hitta systematiken är magiskt

Ögonblicksforskning på Tromsö aktionsforskningskonferens! Idag är det 17 maj, Norges nationaldag! En högtid som kändes i luften överallt redan när vi kom till Tromsö i måndags.  En högtid inte minst för Ögonblicksforskning och alla oss som representerar det kvalitativa arbetet som görs i Malmös förskolor! I förra inlägget skrev jag att Michaela Bejer Bengtsson och…

Publicerat:

Ögonblicksforskning i Tromsöns konferens

Vid frukost träffades vi på hotellet och alla såg förväntansfulla ut inför dagen. Några var upptagna med sammanfattning inför våra presentationer av Ögonblicksforskning och andra riktade sin uppmärksamhet på de bilderna som de själva hade tagit om Tromsös fina natur. I högt tempo promenerade vi till Tromsös Universitet och på vägen träffade vi kollegor från…

Publicerat:

Ögonblicksforskning
på väg till Tromsö, Norge!

Ögonblicksforsknings erfarenheter från Malmös förskolor kommer att presenteras på aktionsforskning konferensen NORALF 15-16 maj 2018 i Tromsö, Norge. Årets tema: Å FORSKE I EGEN PRAKSIS – PROFESJONUTVIKLING I BARNEHAGE OG SKOLE https://ips.gu.se/digitalAssets/1642/1642884_invitasjon-noralf-2018.pdf Förskolepersonal från Carl Gustaf, Uteförskolan Stock & sten, Sommarbäcken, Södra Sommarstad, Gubbabacken, Hermodsdalsparken och Professorns förskolor är några av de förskolor i Malmö…

Publicerat:

Att se det lilla i det stora

Kunskap, glädje, engagemang, delaktighet och professions utveckling var centrala begrepp som kom upp på releasefesten av E-boken Ögonblicksforskning och relationell pedagogik. Referensgrupper från 12 förskolor från Malmö stad, har tillsammans med Pedagogisk Inspiration deltagit i ögonblicksforskningsprocessen som ledde till en samproduktionen av E-boken ögonblicksforskning och relationell pedagogik. Releasefestens höjdpunkt var när förskolechefer och pedagoger berättade…

Publicerat:

Ögonblicksforskning och relationell pedagogik – E-boken släpps!

Vad händer då du djupgranskar betydelsefulla ögonblick i din verksamhet för att förstå hur lärandet hänger ihop med värdegrundsarbetet och barnkonventionen? Hur kan du nå djupare förståelse för hur relationell pedagogik samspelar med lärandet? Hur stöttar det kollegiala lärandet din egen utveckling som pedagog? Tolv förskolor i Malmö har arbetat i en undersökande handledningsprocess och…

Publicerat:

Inte slutstation, inte i mål - men en bit på vägen!

Pilotutbildningen Inkludering på riktigt – med 18  pedagoger från Malmös förskolor, grundskolor och gymnasieskolor – har haft sitt sista utbildningstillfälle – Träff 5. Vi har fördjupat oss i olika aspekter av normer och normkritik – med syftet att ge Malmös förskolor och skolor processtödjare i normkritiska perspektiv. Träff 5 inleddes med övningen “Tankebubblan”. Den är…

Publicerat:

I allra högsta grad en brännande fråga…

Läxan till vårt fjärde pass i utbildningen Inkludering på riktigt! var: Go ”Wild&Crazy”! Bryt en norm och se vad som händer! En tändsticksask gick laget runt. ”Så länge din tändsticka brinner får du berätta!” löd instruktionen. Det är inte så mycket  som hinns med då (trots att det var en lång tändsticka), men vi delade…

Publicerat:

Drygt halvvägs i normernas spännande värld!

Vi har nu passerat mittstationen på vår normkritiska resa. 18 pedagoger från förskolan, grundskolan, gymnasiet – och faktiskt även vux – samlade i samma kupé på en gemensam resa – med målet att bli processtödjare i normkritiska perspektiv i sina respektive verksamheter. Så mycket vi vill hinna med – tiden bara rinner iväg! Peppade deltagare…