Publicerat:

Inte slutstation, inte i mål - men en bit på vägen!

Pilotutbildningen Inkludering på riktigt – med 18  pedagoger från Malmös förskolor, grundskolor och gymnasieskolor – har haft sitt sista utbildningstillfälle – Träff 5. Vi har fördjupat oss i olika aspekter av normer och normkritik – med syftet att ge Malmös förskolor och skolor processtödjare i normkritiska perspektiv. Träff 5 inleddes med övningen “Tankebubblan”. Den är… Läs mer

Publicerat:

I allra högsta grad en brännande fråga…

Läxan till vårt fjärde pass i utbildningen Inkludering på riktigt! var: Go ”Wild&Crazy”! Bryt en norm och se vad som händer! En tändsticksask gick laget runt. ”Så länge din tändsticka brinner får du berätta!” löd instruktionen. Det är inte så mycket  som hinns med då (trots att det var en lång tändsticka), men vi delade… Läs mer

Publicerat:

Drygt halvvägs i normernas spännande värld!

Vi har nu passerat mittstationen på vår normkritiska resa. 18 pedagoger från förskolan, grundskolan, gymnasiet – och faktiskt även vux – samlade i samma kupé på en gemensam resa – med målet att bli processtödjare i normkritiska perspektiv i sina respektive verksamheter. Så mycket vi vill hinna med – tiden bara rinner iväg! Peppade deltagare… Läs mer

Publicerat:

Hur definierar vi egentligen inkludering?

Nu har vi haft den första träffen med våra deltagare i utbildningen INKLUDERING PÅ RIKTIGT! – en processtödjarutbildning i normkritiska perspektiv med deltagare från förskolan, grundskolan och gymnasiet. En atmosfär som strävar efter att bjuda in till pedagogiska “skolformsöverskridande” normutmanande möten – detta var vår önskan och ambition inför första träffen. I detta första pass… Läs mer

Publicerat:

Inkludering på riktigt - Med normkritiska glasögon i bagaget börjar vår resa - om tre dagar kör vi!

På torsdag möts 18 pedagoger från Malmös förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i en unik utbildning! De tre skolförvaltningarna har – i en satsning på att skapa en röd tråd i det normkritiska arbetet – gett Pedagogisk Inspiration Malmö (PI) i uppdrag att ta fram en pilotutbildning i normkritiska perspektiv med pedagoger från förskolan, grundskolan och… Läs mer

Publicerat:

Ögonblicksforskningsprocess på aktionsforskningskonferens

Tillsammans med några av mina kollegor från Pedagogisk Inspiration, åkte jag till Göteborg för att medverka i en konferens med Nordiskt nätverk i aktionsforskning (6-7 oktober 2016). Temat det här året var betydelsen av ett mellanledarskap för skolans utveckling. Konferensen bestod av föreläsningar och dialogseminarier där deltagare presenterade sina arbeten i aktionsforskningskollegiet. Under ledning av… Läs mer

Publicerat:

På besök i vuxenvärlden

BUFF har valt ”Det borde finnas regler ” för att inviga den internationella filmveckan det här året. En lysande film av regissören Linda-Maria Birbeck- om gemenskap, kanske en av de mest grundläggande behov som en människa har för att tro på världen och mänskligheten. Birbeck beskriver två fjortonåriga flickors balansgång mellan barn(liv) och vuxenvärld, ett… Läs mer

Publicerat:

IT på Värner Rydénskolan: Många droppar små ...

Den 15 januari träffades Värner Rydénskolans Utvecklingsgrupp för SKIFTNYCKELEN. Med två stora IT-workshops i ryggen är nu pedagogernas intresse och vilja för att utveckla användningen av IT som lärande verktyg mycket stor. Tiden i skolan är begränsad. De två stora workshoptillfällena behöver kompletteras med fler och mindre insatser för att önskad effekt ska uppnås. I… Läs mer