Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Hur definierar vi egentligen inkludering?

Nu har vi haft den första träffen med våra deltagare i utbildningen INKLUDERING PÅ RIKTIGT! – en processtödjarutbildning i normkritiska perspektiv med deltagare från förskolan, grundskolan och gymnasiet. En atmosfär som strävar efter att bjuda in till pedagogiska “skolformsöverskridande” normutmanande möten – detta var vår önskan och ambition inför första träffen. I detta första pass…

Publicerat:

Inkludering på riktigt - Med normkritiska glasögon i bagaget börjar vår resa - om tre dagar kör vi!

På torsdag möts 18 pedagoger från Malmös förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i en unik utbildning! De tre skolförvaltningarna har – i en satsning på att skapa en röd tråd i det normkritiska arbetet – gett Pedagogisk Inspiration Malmö (PI) i uppdrag att ta fram en pilotutbildning i normkritiska perspektiv med pedagoger från förskolan, grundskolan och…

Publicerat:

Ögonblicksforskningsprocess på aktionsforskningskonferens

Tillsammans med några av mina kollegor från Pedagogisk Inspiration, åkte jag till Göteborg för att medverka i en konferens med Nordiskt nätverk i aktionsforskning (6-7 oktober 2016). Temat det här året var betydelsen av ett mellanledarskap för skolans utveckling. Konferensen bestod av föreläsningar och dialogseminarier där deltagare presenterade sina arbeten i aktionsforskningskollegiet. Under ledning av…

Publicerat:

På besök i vuxenvärlden

BUFF har valt ”Det borde finnas regler ” för att inviga den internationella filmveckan det här året. En lysande film av regissören Linda-Maria Birbeck- om gemenskap, kanske en av de mest grundläggande behov som en människa har för att tro på världen och mänskligheten. Birbeck beskriver två fjortonåriga flickors balansgång mellan barn(liv) och vuxenvärld, ett…

Publicerat:

IT på Värner Rydénskolan: Många droppar små ...

Den 15 januari träffades Värner Rydénskolans Utvecklingsgrupp för SKIFTNYCKELEN. Med två stora IT-workshops i ryggen är nu pedagogernas intresse och vilja för att utveckla användningen av IT som lärande verktyg mycket stor. Tiden i skolan är begränsad. De två stora workshoptillfällena behöver kompletteras med fler och mindre insatser för att önskad effekt ska uppnås. I…

Publicerat:

Vill du ta del av två magiska dagar?

Jag har varit med i ett sammanhang under denna vecka där timmarna jag upplevde var som sekunder. Platsen speglar frihet, luften som vi andades var ren, de personerna som jag mötte sprutade av nyfikenhet. I varenda mening och reflektion som lyftes fram i rummet anade jag ett ord, som en entrébiljett för att existera i rummet, ordet var…

Publicerat:

Kan ett bra bemötande räknas som en del av skolans kvalitetsarbete?

I min roll som en av handledarna för Genuspiloterna i Malmös kommunala gymnasieskolor, fick jag möjligheten att interagera med skolpersonal från Bellevue gymnasium en hel eftermiddag. När jag kom till Bellevue gymnasiums entré fick jag ett varmt bemötande av en grupp nyfikna elever som hälsade mig välkommen. I korridoren och i matsalen träffade jag de…

Publicerat:

Ser vi? Kan vi? Förstår vi… "De fyra F"?

Det var dessa frågor som min kollega Ina och jag ställde oss inför planeringen av momenten strömmande mediaoch genuspedagogik inom kursen Språk, kommunikation och förhållningssätt. Jag undrar hur vi pedagoger tar hänsyn till begreppet ”De fyra F’n” i förskolans vardag. De fyra F som nämns i läroplanen står för Fakta, Förståelse, Färdighet och Förtrogenhet. Vi var nyfikna på hur…