Gå direkt till innehållet
Erik Lensell

Erik Lensell

Arbetar som naturpedagog på Malmö Naturskola

Antal inlägg: 22

Vindkraftverk och skylt med globala målet nummer sju.

Publicerat:

Kan elevernas idéer förändra skolmiljön?

Det som ligger nära en själv skapar engagemang. Jag och Katarina Fornell på Apelgårdsskolan har satt ihop ett pedagogiskt tips kring energi- och hållbar utveckling för högstadiet som landar i den egna skolbyggnaden. Det bygger på Naturskyddsföreningens läromedel Energifallet filtrerat genom våra egna erfarenheter. Arbetsområdet kan även kopplas ihop med de 17 globala hållbarhetsmålen från…

Lärarmingel i mässhall.

Publicerat:

Vad är väl ett lärarmingel på Kretseum...?

  Hej Amanda! Du är pedagog på Kretseum och ordnar en mingelkväll för lärare (årskurs 4-9) torsdagen den 22 november kl. 16:30-18:30.     Vad är Kretseum för något? Kretseum är VA SYDs pedagogiska verksamhet. Vi tar emot skolbesök på vårt kunskapscentrum vid Hyllie vattentorn och på våra avloppsreningsverk. Gemensamt för skolbesöken är att visa…

Broderade skånska uttryck.

Publicerat:

Närområdet undervisar

Författaren Mary Andersson växte upp i Sorgenfri, Malmö. I flera av hennes böcker tar hon läsaren med till första delen av 1900-talet, när området karaktäriseras av fattigdom, misär och stora drömmar om en bättre tillvaro. Hösten 2018 börjar också Arildsplan förvandlas till Mary Anderssons park. Ett arbete som MKB drivit i området. Processen med parkens…

Globala målet 15: ekosystem och biologisk mångfald.

Publicerat:

Bin i undervisningen - Mål 15 Ekosystem och biologisk mångfald

Så, från och med nu är vi igång med bloggen för alla som vill dela med sig av erfarenheter och inspiration från sin verksamhet kopplad till hållbar utveckling. Välkommen att dela med dig! Jag skulle bara vilja dela med er något som berörde mig förra veckan.  En grupp treor från Kryddgårdsskolan skulle få lyssna hur…

Människor sitter runt bord och samtalar.

Publicerat:

Från idé till verklighet på förskolgården och skolgården

”Efter att ha pratat med stadsfastigheter och fått allt klart kom vi fram till att det bästa för vår vattenvärld var fodertråg. Vi fick beställa dem från Frankrike.” Åsa och Karin från Augustenborgs förskola berättar för samlingen av pedagoger hur de resonerade när de ville förändra en före detta odlingsyta till ett vattenland där barnen…

Elever talar i burktelefon.

Publicerat:

Vad kan hända här?

Vad kan hända här? – Utomhuspedagogik på förskolegården Kallenbergs förskola i Tygelsjö arbetar med att utveckla sitt pedagogiska arbetssätt i relation till sin förskolegård. För att få stöd kontaktade de Pedagogisk Inspiration och oss som arbetar med utomhuspedagogiska lärmiljöer. Vi satte ihop ett litet stödpaket där vi besökte förskolan vid en APT samt höll i…

Publicerat:

Stimulerande utemiljö på Gullvik!

Solljuset känns krispigt över Gullviks skolgårds. Monica Ovesen är lärare i årskurs 4 och hon visar mig runt i Gullvikskolans utemiljö. Vi börjar på det som kallas för ”torget” och tar sedan ett varv runt huset. På något ställe ligger några lekstockar och det finns spännande buskage men också en hel del avskalade grönytor. Samtidigt…