Gå direkt till innehållet

Arbetar som naturpedagog på Malmö Naturskola

Antal inlägg: 22

Kan elevernas idéer förändra skolmiljön?

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Det som ligger nära en själv skapar engagemang. Jag och Katarina Fornell på Apelgårdsskolan har satt ihop ett pedagogiskt tips kring energi- och hållbar utveckling för högstadiet som landar i den egna skolbyggnaden. Det bygger på Naturskyddsföreningens läromedel Energifallet filtrerat genom våra egna erfarenheter. Arbetsområdet kan även kopplas ihop med de 17 globala hållbarhetsmålen från…

Vad är väl ett lärarmingel på Kretseum...?

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Hej Amanda! Du är pedagog på Kretseum och ordnar en mingelkväll för lärare (årskurs 4-9) torsdagen den 22 november kl. 16:30-18:30. Vad är Kretseum för något? Kretseum är VA SYDs pedagogiska verksamhet. Vi tar emot skolbesök på vårt kunskapscentrum vid Hyllie vattentorn och på våra avloppsreningsverk. Gemensamt för skolbesöken är att visa vattnets urbana kretslopp,…

Närområdet undervisar

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Författaren Mary Andersson växte upp i Sorgenfri, Malmö. I flera av hennes böcker tar hon läsaren med till första delen av 1900-talet, när området karaktäriseras av fattigdom, misär och stora drömmar om en bättre tillvaro. Hösten 2018 börjar också Arildsplan förvandlas till Mary Anderssons park. Ett arbete som MKB drivit i området. Processen med parkens…

Bin i undervisningen - Mål 15 Ekosystem och biologisk mångfald

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Så, från och med nu är vi igång med bloggen för alla som vill dela med sig av erfarenheter och inspiration från sin verksamhet kopplad till hållbar utveckling. Välkommen att dela med dig! Jag skulle bara vilja dela med er något som berörde mig förra veckan.  En grupp treor från Kryddgårdsskolan skulle få lyssna hur…

Från idé till verklighet på förskolgården och skolgården

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

”Efter att ha pratat med stadsfastigheter och fått allt klart kom vi fram till att det bästa för vår vattenvärld var fodertråg. Vi fick beställa dem från Frankrike.” Åsa och Karin från Augustenborgs förskola berättar för samlingen av pedagoger hur de resonerade när de ville förändra en före detta odlingsyta till ett vattenland där barnen…

Vad kan hända här?

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Vad kan hända här? – Utomhuspedagogik på förskolegården Kallenbergs förskola i Tygelsjö arbetar med att utveckla sitt pedagogiska arbetssätt i relation till sin förskolegård. För att få stöd kontaktade de Pedagogisk Inspiration och oss som arbetar med utomhuspedagogiska lärmiljöer. Vi satte ihop ett litet stödpaket där vi besökte förskolan vid en APT samt höll i…

Stimulerande utemiljö på Gullvik!

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Solljuset känns krispigt över Gullviks skolgårds. Monica Ovesen är lärare i årskurs 4 och hon visar mig runt i Gullvikskolans utemiljö. Vi börjar på det som kallas för ”torget” och tar sedan ett varv runt huset. På något ställe ligger några lekstockar och det finns spännande buskage men också en hel del avskalade grönytor. Samtidigt…

Utomhusmiljö i förskolan

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Blomvik förskola ligger på Gullvik och har en fantastisk utemiljö och närmiljö. Jag och min kollega Josef från Malmö Naturskola träffade förskolans pedagoger som en del av en utvecklingsdag. Önskemålet från förskolan var att framförallt fokusera på NO/Teknik ute samt att diskutera användandet av utemiljön generellt.    Vi utgick från vatten och experimenterade med flytförmåga och rörelseenergi….

Vilka sinnen lär vi oss med, VT2015?

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Nu är det här, Malmö Naturskolas kursprogram vårterminen 2015! Wow, det är helt sprängfyllt med inspiration och fortbildning för spännande undervisning. Vi har finslipat utbudet av kurser inför vårens omgång samt lagt till ett grönt skolgårdsspår. För kanske tänker någon att utomhuspedagogiska arbetssätt nödvändigtvis måste ske i en skog. I så fall vill vi utmana…

Plantering på Rostorps förskola

Publicerat: Skribent: Erik Lensell

Barnen på avdelningarna Grodan och Nyckelpigan kommer springande och samlas i den nybyggda rundeln med stående låga stockar i olika höjder. Barnen är mellan 3-5 år och går på Rostorps förskola. Idag ska det äntligen planteras på deras gård. Förskolan inledde 2013 processen att förändra sin gård och göra den grön, genom projektet Gröna skolgårdar….