Gå direkt till innehållet
Eva Hörnblad

Eva Hörnblad

Jag heter Eva Hörnblad och jobbar på Pedagogisk Inspiration Malmö. Där arbetar jag med att innehållsfylla fysiska platser i Malmö stad med lektionsinnehåll utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv i olika ämnen. I samarbete med pedagoger, Malmö Stadsarkiv, Malmö Museer, Gatukontoret och Stadsbyggnadskontoret utvecklas kartan och dess innehåll.

Antal inlägg: 81

Bilden visar Caroli kyrka i slutet av 1800-talet och i nutid.

Publicerat:

Staden som lärplats - att använda sig av historiska platser

I flera blogginlägg på Pedagog Malmö (Staden som lärplats – …) har jag propagerat för utomhuspedagogik, att använda andra platser än klassrummet som aktiva lärmiljöer. Ibland används begreppet udeskole/uteskole istället för utomhuspedagogik, men innebörden i begreppen är densamma i de skandinaviska länderna. En vanlig missuppfattning är att det handlar om att endast arbeta utomhus. Om…

Bilden visar barn som står framför vattenvetarbussen.

Publicerat:

Staden som lärplats - med stöd av vattenvetarna

Många lärare använder sig av andra lärmiljöer än klassrummet. Ambitionen är att ge eleverna så många varierade upplevelser som möjligt, men det är inte alltid skolans resurser räcker till eller att jag som lärare känner att jag kan tillräckligt mycket för att kunna visa och berätta om det som vi upptäcker. Tur är då att…

Kartbild med olika nålar utsatta.

Publicerat:

Staden som lärplats - kartor

Platser kan användas på många olika sätt i undervisningen. Ibland är de historiska platserna oförändrade och på andra ställen finns inga spår kvar. Andra tillfällen vill man hitta en grön oas mitt i staden där man kan studera olika typer av naturprocesser. Oavsett syftet är det viktigt att veta var den platsen är när den…

Sänka i marken för att ta hand om dagvatten.

Publicerat:

Staden som lärplats - när synliga spår saknas

Det här skulle kunna vara en bild som vill visa ett av många sätt att ta hand om dagvatten. Det finns många olika sådana lösningar i och vid Gyllins trädgård. Det som man inte kan se är de unika lämningarna från forntiden som har upptäckts i området. Här har den första träkammargraven i Skåne hittats,…

Barn tecknar Malmö synagoga.

Publicerat:

Staden som lärplats - exteriörer och interiörer

Vad tänker du på när jag säger utomhuspedagogik? Många lärare tänker att det är något som NO-lärarna eller mattelärarna sysslar med, något som är så där lite utanför den ordinarie undervisningen. Det kan vara så mycket mer, till exempel att använda sig av byggnader som källor. Det är inte helt lätt att hitta en definition…

Muggar med vatten står i tråg.

Publicerat:

Staden som lärplats - upplevelser som ger förstahandserfarenheter

Det här inlägget kommer att handla precis om det som känns mest bekant när det gäller utomhuspedagogik, att begripliggöra abstrakta begrepp inom matematik och naturkunskap med några exempel. Genom att göra, se och uppleva får eleven förstahandserfarenheter som fungerar som krokar att hänga upp sitt fortsatt lärande på. Vilka platser finns då i Malmö som…

Vy över Malmö.

Publicerat:

Staden som lärplats - platsens betydelse

Så här i Corona-tider är det fler och fler som flyttar ut undervisningen. Finns det någon nytta med att lägga ner tid på att genomföra aktiviteter utanför skolan? Jag kan inte planera som vanligt och har inte resurserna som ett klassrum erbjuder. Det tar tid att förflytta sig och jag kan inte gå iväg med…

Kvinna kikar genom kikare ut över Öresund där bron syns i bakgrunden.

Publicerat:

Pedagogiska aktiviteter i närnaturen del 2

Den här veckan är det fokus på utomhuspedagogik på Malmö Delar. Ibland räcker det med att gå runt hörnet vid skolan för att jobba utomhus, andra gånger vill man ta sig till en annan plats. I Pedagogiska kartor finns 11 platser markerade som har särskilt lämpliga för undervisningen i NO. I Malmö Delar finns var…