Publicerat:

Att planera en historiekurs- ingen lätt uppgift!

Jag har i flera olika sammanhang tagit upp dilemmat med att lägga upp kurser, och hur lätt det är som lärare att falla till föga och börja om igen när vi märker att våra elever brister i referenskunskap. Samtidigt måste man som lärare fråga sig vad meningen med vår undervisning är och om bildningsaspekten är… Läs mer

Publicerat:

Lärarna- en oerhörd kraft i kvalitetsarbetet

Eva Henriksson Garatea   Emma Wiking Allt systematiskt kvalitetsarbete bör enligt vårt förmenande vila på två huvudpelare. Den ena, som vi bloggade om i föregående inlägg, är eleverna. Den andra, minst lika viktiga pelaren, är lärarna. Detta inlägg kommer att lyfta lärarnas betydelse för kvalitets- och utvecklingsarbetet på skolorna.   Som en del av vårt systematiska… Läs mer

Publicerat:

Att dela lektionsplaneringar- behövs en kvalitessäkring?

  Under senare tid har vi haft en debatt i svenska medier kring vikten av bra läromedel. Forskning av bl.a. Tim Oates har visat på vikten av högkvalitativa läromedel för bra undervisning. Länder med bra resultat använder alltid högkvalitativa läromedel som lärarna sedan diskuterar i kollegiala grupper. Visst kan och bör lärare själva sätta ihop… Läs mer

Publicerat:

När handling föregår tanken eller lever han än?

Jag funderar mycket över hur elever tänker och hur de kommer fram till slutsatser. Efter att ha avslutat en Learning study med mina kollegor ser jag att de kritiska aspekter, d.v.s. det som eleverna inte förstår och har svårt för, inte alltid är de som vi lärare tror. Trots lång erfarenhet går vi ofta bet… Läs mer

Publicerat:

Alla delar är viktiga för att få en fungerande helhet

Eva Henriksson Garatea och Emma Wiking Systematiskt kvalitetsarbete låter kanske som något väldigt torrt, tråkigt och för många helt onödigt. En del röster som hörs i skolan handlar om vad vi ska ha systematiskt kvalitetsarbete till och om det verkligen är nödvändigt. Räcker det inte om varje lärare gör sitt jobb? Jo, det är klart… Läs mer

Publicerat:

Learning study och historiebruk

  När GY11 infördes hamnade många historielärare ute på skolorna i ett besvärligt läge. En stor del av lärarkåren hade inte tidigare undervisat i historiebruk, vilket skapade stor förvirring och oro. I kursplanen i historia finns följande punk i det centrala innehållet med:   Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv, samhällsliv och politik.… Läs mer

Publicerat:

Game of History- en kamp om tid!

  Historieundervisningen är i mångt och mycket en kamp om tid och att fånga elevernas uppmärksamhet. Hur fångar vi elevernas intresse utan att ge avkall på kvalitet i vår undervisning? Detta är en fråga som jag ofta kommer tillbaka till när jag reflekterar över min egen undervisning. Hi1b är i mångt och mycket en färdighetskurs… Läs mer

Publicerat:

Låt eleverna vara med hela vägen!

Vi får aldrig en lärande organisation om eleverna lämnas utanför förändringsarbetet! För att få ett kvalitetsarbete systematiskt och framgångsrikt behövs några viktiga ingredienser. För det första måste det vara systematisk, det vill säga det måste ske om och om igen och man måste kunna följa utvecklingen över tid. För det andra måste det vara förankrat… Läs mer