Publicerat:

Luciamys (med en dos blodiga mord)

  Natten går snart tunga fjät och på skolor i hela Malmö förbereder sig elever för luciainsatser eller för att lyssna på sina skolkamrater som framför de många traditionella visorna vi förknippar med lucia. Som lärare i SO-ämnena försöker jag alltid ta tillfället i akt att utbilda eleverna i de mörkare aspekterna av våra omhuldade… Läs mer

Publicerat:

Seger eller död – historiebruk i praktiken

Vi lever sannerligen i en tid då det är lätt att koppla undervisningen till läroplanen. Sverigedemokraternas chefsideolog Mattias Karlssons öppna FB-inlägg från 10/9 är en klockren lektion i historiebruk och från den är det sedan lätt att göra ytterligare paralleller till hur politiska partier ofta använder historiebruk för att ge historisk tyngd till sina egna… Läs mer

Publicerat:

Vi är samhället tillsammans - så kan du jobba inför valet

I den rådande valrörelsen är det många samhällskunskapslärare som fokuserar på valet, givetvis. De tittar på hur valet går till, vilka partier vi kan rösta på, vad dessa partier tycker och hur valresultatet sedan tillåter oss att forma en riksdag och regering. Eftersom alla SO-lärare jag kommer i kontakt med är engagerade och duktiga är… Läs mer

Publicerat:

Du är som lärare fantastisk och genial

Du är som lärare fantastisk och genial och har under din långa-korta karriär gjort ett antal övningar och lektioner som fått eleverna att stjärnögt engagera sig. Och eftersom du är fantastisk och genial är dina kollegor givetvis det också – alla över 3000, bara i denna stad. På samma sätt som du har dessa kollegor… Läs mer

Publicerat:

Malmö delar -till slut!

För drygt tio år sedan föreläste jag på Malmö pedagogdagar om vikten av att skapa en centralt kurerad delarplattform för lärare så att alla elever, oavsett stadsdel eller val av skola, skulle kunna ta del av alla lärares klokskap. Igår lanserades Malmö delar -en didaktisk resurs, som har exakt detta syfte.  Om om varje lärare… Läs mer

Publicerat:

Att göra en bra analys

Som lärare är de flesta av oss duktiga på att förmedla faktakunskaper till våra elever. När vi examinerar dem förväntar vi oss att de använder förmågor och färdigheter för att visa de faktakunskaper vi förmedlat, men det är inte alltid vi varit lika duktiga på att förmedla – och låta eleverna öva på  – förmågorna och… Läs mer

Publicerat:

Det historiska mingelpartyt

Vem har inte funderat på vilka de skulle bjuda på en stor fest om det fick välja bland alla människor som någonsin levat? Jag som heter Christoffer Krämer och jobbar som historielärare har åtminstone gjort det mer än en gång och jag har nu förvandla denna tanke till vad som förhoppningsvis är ett intressant arbetsområde… Läs mer