Publicerat:

Det gnistrar i barnens ögon

Skapande skola /Drömmarnas hus / Kirseberg Hösten 2018 slogs Kirsebergsskolan och Segevångsskolan ihop till en F-5 skola. Detta väckte många tankar och funderingar hos både pedagoger och elever. Vem är den ”den andre”? Vem är ”jaget” i mötet med ”den andre”? Vad blir vårt nya ”vi”? Genom vårt skapande skola projekt ville vi ge både… Läs mer

Publicerat:

Strategi 1 i Formativt förhållningssätt - att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier

Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg Begreppet “Bedömning för lärande” kan beskrivas i fem nyckelstrategier (se tidigare blogginlägg för beskrivning). Den första strategin, som detta inlägg handlar om, innebär att klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier. Anders Jönsson, filosofie doktor i pedagogik beskriver i sin bok Lärande bedömning att lärande bedömning förutsätter:   att förväntningarna kommuniceras tydligt att uppgifter… Läs mer

Publicerat:

Formativt Förhållningssätt - Hur kan man göra då?

Gästskribenter: Bent Nielsen och Ulf Österlindh – yrkeslärare på Universitetsholmens gymnasium BFL Bedömning för lärande/formativt förhållningssätt har fått renässans och är på allas läppar idag. Dock har detta förhållningssätt alltid varit rådande på våra yrkesutbildningar. Detta är en beskrivning av hur yrkesläraren arbetar med återkoppling/feedback. Forskarna John Hattie och Helen Timperley har utformat en modell… Läs mer

Publicerat:

MIG på Educator Summit 2018, Philadelphia, USA

12-13 juli 2018 deltog delar av skolledningen från Malmö idrottsgymnasium på Educator Summit i Philadelphia, USA, finansierat genom Atlas Konferens. Konferensens huvudsakliga inriktning var hur vi bäst kan få våra elever att lyckas med sina studier, men också hur våra elever ska bygga upp sin karaktär. HT-17 besökte personal från MIG Riverdale Country School. Där… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Modersmålslärare utbildas i DUSM !

Bo Brynell och Fredrik Karlsson höll i undervisningen av DUSM under två förmiddagar i maj 2018 på Språkcentralen. DUSM betyder “Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål” och är ett komplement till ordinarie läromedel, att användas av modersmålslärare, ämneslärare och elev, vid studiehandledningen, självstudier eller i vanlig undervisning. 67 modersmålslärare, som jobbar med studiehandledning på gymnasie,… Läs mer

Publicerat:

Femåringars tankar om livet på innovationskarneval

Under InnoCarnival på Malmö live den 5-6 april visade en grupp femåringar från Johanneslusts förskola upp ett projekt där de reflekterat kring livet, vad de mår bra och deras närmiljö. – När barn blir tillfrågade om något viktigt så kommer de med många intressanta tankar, säger Per Dahlbeck, utvecklingspedagog som varit med i projektet som… Läs mer