Naturen göms bakom en WI-FI-symbol

Publicerat:

Redo för årets Earth hour?

Den 30 mars kl 20.30-21.30 är det Earth hour. Då släcks lampor över hela världen för att uppmärksamma klimatförändringarna och behovet av att ta hand om vår planet. Hur kommer Earth hour att märkas på din skola? WWF Sverige erbjuder en mängd tips och material till skolor och förskolor. Årets tema för Earth hour är… Läs mer

Publicerat:

Skolbiblioteksglasögon på! - forskningscirkel för skolbibliotekarier

Första raden: Annette Gillholm, Berit Wijk Andra raden: Therese Samuelsson, Maria Lindroth, Maria Gellert, Lisa Pedersen, Nina Kämpe-Hägersten 2011 års skollag slog fast att alla elever, oavsett skolform, ska ha tillgång till skolbibliotek. Formuleringen i lagen har väckt mycket kritik för sin otydlighet. Fortfarande finns stora kvalitetsmässiga variationer och svenska skolbibliotek är långt ifrån alltid… Läs mer

Publicerat:

Det gnistrar i barnens ögon

Skapande skola /Drömmarnas hus / Kirseberg Hösten 2018 slogs Kirsebergsskolan och Segevångsskolan ihop till en F-5 skola. Detta väckte många tankar och funderingar hos både pedagoger och elever. Vem är den ”den andre”? Vem är ”jaget” i mötet med ”den andre”? Vad blir vårt nya ”vi”? Genom vårt skapande skola projekt ville vi ge både… Läs mer

Publicerat:

Dansmatte på uppgång

Ett nyaktuellt och annorlunda sätt att arbeta med matematik. På många skolor arbetas det med dansmatte och det är fantastiskt. Min kära mor påpekar att detta inte är något nytt, dansmatte arbetade man med redan på tiden hon undervisade blivande fritidspedagoger och förskollärare på Karlstad universitet på nittiotalet. Det som är nytt är kanske genomslaget det fått… Läs mer

Publicerat:

Formativt Förhållningssätt - Hur kan man göra då?

Gästskribenter: Bent Nielsen och Ulf Österlindh – yrkeslärare på Universitetsholmens gymnasium BFL Bedömning för lärande/formativt förhållningssätt har fått renässans och är på allas läppar idag. Dock har detta förhållningssätt alltid varit rådande på våra yrkesutbildningar. Detta är en beskrivning av hur yrkesläraren arbetar med återkoppling/feedback. Forskarna John Hattie och Helen Timperley har utformat en modell… Läs mer

Publicerat:

Kreativ dans + matematik = sant!

Kan man använda den kreativa, skapande, uttrycksformen dans till att skapa förståelse och djupare kunskap i matematik, eller kan man använda matematik för att inspireras och skapa djupare förståelse för dans och rörelse, eller kan man slå två flugor i en smäll och göra både och? Detta var utgångspunkten för oss när vi startade projektet… Läs mer

Publicerat:

Sinnesutforskande

Hur luktar egentligen ett vinbär? För någon vecka sedan mötte jag uppemot hundra pedagoger ute i Bokträdgården och guidade dem i en Sapere-övning med svarta vinbär, som vi plockade direkt från busken.   Sapere är ett latinsk ord som betyder ”att veta, att kunna” och det är en experimenterande och utforskande metod som vi kan… Läs mer