Gå direkt till innehållet

Främja läsning genom digitala boktips

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Bokbomber i klassrummen Att inspirera till läslust är en av mina viktigaste uppgifter som skolbibliotekarie. På Sorgenfriskolan jobbar jag därför sedan länge med ”bokbomber”, då jag besöker klassrummen och tipsar om en eller ett par titlar varje eller varannan vecka. Därmed blir läsningen inte en happening en gång då och då, utan en löpande del…

Läsfrämjande arbete kopplat med MIK i skolbiblioteket

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Varje dag när eleverna kommer till biblioteket har de många frågor. Det kan vara en fråga om en bok, namnet på en författare eller ett boktips. Jag hade detta i bakhuvudet när jag funderade på hur jag och mina kolleger i årskurs 3 skulle kunna arbeta med informationssökning. Hur kan vi väva in MIK i…

Digitala bibliotekslektioner med skolbiblioteket

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Då det stod klart att våra högstadieelever skulle inleda vårterminen med distansstudier började jag ganska snart fundera på hur vi skulle kunna hålla bibliotekslektionerna digitalt. Jag tittade på vad vi gjort föregående termin och kände att det här med poesi var något att arbeta vidare med. Jag har skapat ett Classroom (Bibliotek Digitalt) där jag…

Att vara skolpsykolog vid en kris – reflektioner och lärdomar

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Som psykolog i skolan har jag fördelen att ha ett påtagligt varierat arbete. Uppdraget är brett då psykologisk kompetens kan vara ett tillskott i flera situationer i skolans värld, och därmed begränsas arbetet i teorin endast av kreativiteten hos de som önskar min hjälp. Ett av de mer ovanliga uppdragen är det att stötta en…

Kan våra skolor bli mer effektiva och vad är ESS?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nästan dagligen dyker ny forskning och litteratur upp kring vad som kännetecknar undervisning och lärande av god kvalitet, och hur vi kan skapa effektiva skolor så att våra elever kan nå längre. Det finns en uppsjö av idéer, processer och strategier som kan leda till mer effektiva skolor. Som ny skolledare är det sannolikt så…

Arbetet med sexualitet och relationer i förskolan

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

2020 är inte bara ”Corona-året”. Det är också året då barnkonventionen blivit lag i Sverige. Och mitt i pandemin har även frågor kring sex- och samlevnadsundervisningen uppmärksammats extra. Varför har den inte utvecklats sedan vi själva gick i skolan? Var söker våra unga kunskap när undervisningen brister? Vad lyfter barn och unga själva att de…

Nu är det bannemej körigt – eller – hur leder man en stressad och pressad organisation?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Vi organisationspsykologer möter många chefer och medarbetare runt om i Malmö som har det pressat nu. Corona har haft en stor påverkan, i tillägg till att ”det är den tiden på terminen”. Många upplever att de går på knäna. Frånvaron är hög på många ställen, och de som är kvar får det väldigt slitigt. De…

Höjaskolan läser!

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Det var onsdag, relativt sent på eftermiddagen, och jag hade lyckats få två (!) elever att stanna på skolbiblioteket efter lektionstid. Jag tog fram en tändsticka. Skulle vi brinna ner skolan? Nej, jag citerade bara R. David Lankes, professorn som leder Skolan för informationsvetenskap på University of South Carolina. Han brukar berätta hur varje bok…

När kreativitet blir på riktigt – minska matsvinnet på Malmös skolor!

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hösten 2019 bestämde vi oss för att delta i InnoCarnival Skåne. Vi såg det som en möjlighet att stärka elevernas förmåga att samarbeta, kommunicera, tänka kritiskt och arbeta kreativt. Då innovationen skulle utgå från de globala hållbarhetsmålen och Agenda 2030 så kändes det naturligt att ämnesintegrera SO/NO och svenska. Vi båda undervisade vid denna tidpunkt…

Inte bara en skoluppgift - Fågelbacksskolans arbete med Innocarnival

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hösten 2018 började dåvarande 7a förbereda sig inför det årets Innocarnival. Det var även här resan mot årets Innocarnival började. Innocarnival var som koncept nytt för mig så jag visste inte riktigt vad det var som vi gav oss in på. Tillsammans satte vi oss in i regler och matriser och kom fram till att…