Gå direkt till innehållet

Det mellanmänskliga mötet

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Vi är allt och alla vi är, och hela oss måste få vara. Denna, något abstrakta, fras sammanfattar för mig vad lösningen på skolans, och kanske samhällets största problem är. Vi människor har skapat en miljö som inte tillåter oss att vara just människor, hela människor, med hjärnor och kroppar, känslor och rädslor, osäkerheter och…

Fritids och rasten fullbordar varje elevs bästa skola

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Bland studsande bollar, skrapade knän och kojbyggen hör jag hemma. Det är under elevernas fria tid, på rasten och fritidshemmet, som de möjliggör en stor del av sin fortsatta utveckling i klassrummet och livet i stort. Här inhämtas energi, glädje och värderingar genom vilan, leken och samspelet. Jag är oerhört glad att få möjlighet att…

Mångspråksbiblioteket i Stockholm

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Under ett studiebesök i Stockholm fick jag möjligheten att hälsa på i Mångspråksbiblioteket på Liljeholmen. Jag fick prata med Kia Norberg som jobbar på Medioteket i Stockholm där Mångspråksbiblioteket ingår. Tillbaka i Malmö fick jag också chansen att prata med Ingalill Åkesson-Hedqvist, som har hand om Mångspråksbiblioteket. Det var intressant och givande att se hur…

I mötet med dig utvecklas jag

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

När jag i egenskap av människa (och skolkurator med för den delen) vandrar över skolgården på den klassiskt vackra Ribersborgsskolan i Slottstaden, överväldigas jag ofta av mänsklig skönhet. Barn som leker, skriker förtjust, undersöker världen och utsätter sig för farligheter på klätterställning eller trampbil. Här finns ingen som är perfekt. Här finns modiga, känsliga, oroliga…

Redo för årets Earth hour?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Den 30 mars kl 20.30-21.30 är det Earth hour. Då släcks lampor över hela världen för att uppmärksamma klimatförändringarna och behovet av att ta hand om vår planet. Hur kommer Earth hour att märkas på din skola? WWF Sverige erbjuder en mängd tips och material till skolor och förskolor. Årets tema för Earth hour är…

Skolbiblioteksglasögon på! - forskningscirkel för skolbibliotekarier

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Första raden: Annette Gillholm, Berit Wijk Andra raden: Therese Samuelsson, Maria Lindroth, Maria Gellert, Lisa Pedersen, Nina Kämpe-Hägersten 2011 års skollag slog fast att alla elever, oavsett skolform, ska ha tillgång till skolbibliotek. Formuleringen i lagen har väckt mycket kritik för sin otydlighet. Fortfarande finns stora kvalitetsmässiga variationer och svenska skolbibliotek är långt ifrån alltid…

Det gnistrar i barnens ögon

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Skapande skola /Drömmarnas hus / Kirseberg Hösten 2018 slogs Kirsebergsskolan och Segevångsskolan ihop till en F-5 skola. Detta väckte många tankar och funderingar hos både pedagoger och elever. Vem är den ”den andre”? Vem är ”jaget” i mötet med ”den andre”? Vad blir vårt nya ”vi”? Genom vårt skapande skola projekt ville vi ge både…

Dansmatte på uppgång

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Ett nyaktuellt och annorlunda sätt att arbeta med matematik. På många skolor arbetas det med dansmatte och det är fantastiskt. Min kära mor påpekar att detta inte är något nytt, dansmatte arbetade man med redan på tiden hon undervisade blivande fritidspedagoger och förskollärare på Karlstad universitet på nittiotalet. Det som är nytt är kanske genomslaget det fått…

Formativt Förhållningssätt - Hur kan man göra då?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Gästskribenter: Bent Nielsen och Ulf Österlindh – yrkeslärare på Universitetsholmens gymnasium BFL Bedömning för lärande/formativt förhållningssätt har fått renässans och är på allas läppar idag. Dock har detta förhållningssätt alltid varit rådande på våra yrkesutbildningar. Detta är en beskrivning av hur yrkesläraren arbetar med återkoppling/feedback. Forskarna John Hattie och Helen Timperley har utformat en modell…

Kreativ dans + matematik = sant!

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kan man använda den kreativa, skapande, uttrycksformen dans till att skapa förståelse och djupare kunskap i matematik, eller kan man använda matematik för att inspireras och skapa djupare förståelse för dans och rörelse, eller kan man slå två flugor i en smäll och göra både och? Detta var utgångspunkten för oss när vi startade projektet…

Sinnesutforskande

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hur luktar egentligen ett vinbär? För någon vecka sedan mötte jag uppemot hundra pedagoger ute i Bokträdgården och guidade dem i en Sapere-övning med svarta vinbär, som vi plockade direkt från busken. Sapere är ett latinsk ord som betyder ”att veta, att kunna” och det är en experimenterande och utforskande metod som vi kan använda…