Gå direkt till innehållet

Ska vi trolla med knäna när det inte finns resurser?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Jahapp… Då bröt man ihop igen. Som tur är inte inför eleverna. Sjukskriven. Fixar inte att se alla dessa behov utan att ha förutsättningar att göra något. 5 elever med särskilda behov i form av npf, i en grupp på 22… Finns ju för h-e inte en chans i världen att kunna göra sådant man…

Inventering - nödvändigt ont

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nu har jag bloggat om visionerna kring biblioteksrummet och om bibliotekarierollen på Nya latin. Detta är väldigt kul att skriva om, men allt jag gör inom ramen för detta projekt är ju inte lika lustfyllt. Det finns nämligen även en konkret verklighet i arbetet med sammanslagningen av de tre biblioteken. Mitt dagliga arbete är många gånger väldigt praktiskt…

Young Business Creatives - YBC i Nacka

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

I mitten av oktober förra året besökte jag och bibliotekarie Maria Göransson Young Business Creatives, YBC, och vi träffade där Daniel Lundqvist som då arbetade som skolledare på YBC. Idag jobbar Daniel som förbundschef, Välfärd i Nacka och han är även konsult och föreläsare. Följ honom gärna på twitter: @dlundq YBC ligger i Sickla affärsdistrikt i…

Inspiration från KG´s åbne gymnasium

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hösten 2011 genomförde jag och bibliotekarie  Maria Göransson en rad studiebesök. Vi gjorde ett aktivt val att inte besöka skolbibliotek, utan andra verksamheter som på olika sätt kunde ge tankar och ideér “outside the box”. Vi besökte Köpenhamns Åbne gymnasium, YBC i Nacka, Dieselverkstadens bibliotek i Nacka, Kulturhuset i Stockholm, Idélaboratoriet i Malmö och Ørestads Gymnasium. KG´s…

När vi använder vår egen verksamhet som straff

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

”Att använda sin egna verksamhet som straff är ju rent komiskt” skriver Micke Gunnarssom i sin nya Facebook grupp Valfri läxläsning för Sveriges ungar v 43. Jag kommer ihåg när jag själv under min högstadietid fick sitta kvar ett antal gånger för att jag hade en förmåga att glömma ta med mig penna till lektionerna…

Tips 9 - Utvärdering, reflektion och eget lärande

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Lika för alla, annars blir det orättvist - eller hur var det nu?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Det måste vara lika för alla, annars blir det orättvist! Argumentet som används i alla möjliga sammanhang för någon konstig tanke om att alla, eller i alla fall nästan alla, barn ska ha samma hjälp och samma krav oavsett vilka förutsättningar de har. Är det ett barn som har fysiska eller medicinska behov så ser det annorlunda ut….

Tips 8 - Stressreducera

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Tips 7 - Konflikthantering

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter. Under nio dagar…

Att bryta med gamla strukturer

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Vi har nu påbörjat planeringen av workshopen som äger rum den 26 september. Under en halvdag kommer referensgruppen arbeta intensivt med tankar, idéer, förväntningar, målsättningar, förhållningssätt osv. Maria Göransson (bibliotekarie på Malmö latinskola) och Clara Lindberg (lärare i Engelska och Samhälsskunskap på Malmö latinskola) kommer att fungera som processledare under workshopen som till stor del…

Tips 6 - Tydlig kommunikation

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter. Under nio dagar…

Referensgruppen

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hur väljer man ut 8 000 medier av 40 000? Man kan delvis förlita sig på utlåningsstatistik, men statistik visar sällan hela sanningen. Av den anledningen har skolledarna för Nya latin fått i uppgift att utse deltagare till en referensgrupp. Deltagarnas uppdrag i referensgruppen är att under en förmiddag delta i en workshop, vars syfte…