Gå direkt till innehållet

När vi använder vår egen verksamhet som straff

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

”Att använda sin egna verksamhet som straff är ju rent komiskt” skriver Micke Gunnarssom i sin nya Facebook grupp Valfri läxläsning för Sveriges ungar v 43. Jag kommer ihåg när jag själv under min högstadietid fick sitta kvar ett antal gånger för att jag hade en förmåga att glömma ta med mig penna till lektionerna…

Tips 9 - Utvärdering, reflektion och eget lärande

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Lika för alla, annars blir det orättvist - eller hur var det nu?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Det måste vara lika för alla, annars blir det orättvist! Argumentet som används i alla möjliga sammanhang för någon konstig tanke om att alla, eller i alla fall nästan alla, barn ska ha samma hjälp och samma krav oavsett vilka förutsättningar de har. Är det ett barn som har fysiska eller medicinska behov så ser det annorlunda ut….

Tips 8 - Stressreducera

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Tips 7 - Konflikthantering

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Att bryta med gamla strukturer

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Vi har nu påbörjat planeringen av workshopen som äger rum den 26 september. Under en halvdag kommer referensgruppen arbeta intensivt med tankar, idéer, förväntningar, målsättningar, förhållningssätt osv. Maria Göransson (bibliotekarie på Malmö latinskola) och Clara Lindberg (lärare i Engelska och Samhälsskunskap på Malmö latinskola) kommer att fungera som processledare under workshopen som till stor del…

Tips 6 - Tydlig kommunikation

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Referensgruppen

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hur väljer man ut 8 000 medier av 40 000? Man kan delvis förlita sig på utlåningsstatistik, men statistik visar sällan hela sanningen. Av den anledningen har skolledarna för Nya latin fått i uppgift att utse deltagare till en referensgrupp. Deltagarnas uppdrag i referensgruppen är att under en förmiddag delta i en workshop, vars syfte…

Tips 5 - Utgå från barnens olika inlärningsstilar

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Tips 4 - Struktur och tydliggörande pedagogik

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Bibliotekarie och Learning Designer på Nya latin

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Jag har flera gånger fått frågan om det finns några riktlinjer för hur många bibliotekarier det bör finnas på ett skolbibliotek, om det finns några rekommendationer utifrån skolans elevantal osv. Den nya skollagen som började tillämpas 1 juli 2011 kräver att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha tillgång till skolbibliotek….

Tips 3 - Miljön på skolan

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…