Gå direkt till innehållet

Tips 2 - Anpassa miljön i klassrummet

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla…

Vilket bibliotek vill vi ha på Nya latin?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

I maj 2011 skickade jag och min bibliotekariekollega på Malmö latinskola, Maria Göransson, en skrivelse till förre utbildningsdirektören Matz Nilsson och vår arbetsledare Kurt Westlund där vi la fram ett förslag gällande hur vi skulle kunna arbeta med projekteringen av biblioteksverksamheten på nya Malmö latinskola. Skrivelsen mynnade ut i ett möte med Maria Jarlsdotter och…

Autismpedagogik - en vinst för alla

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger   Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka…

Därför kom jag inte till skolan

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Jag fick ett svar på mitt tidigare inlägg ”Varför kommer de inte till skolan?” av Miia som är så viktigt att det får tala för sig själv.   ”Autism och Asperger förbundets enkät avlsutade med en öppen fråga som var formulerad Vad gör skolan/ vad har skolan gjort för att komma till rätta med situationen?…

Störst ≠ bäst

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

40 000 medier ska bli 8 000, vilket innebär ett omfattande gallringsarbete. Flera har frågat mig: Vad gör en bok värd att behålla? Detta är naturligtvis en komplex fråga som alltid resulterar i synnerligen subjektiva svar. Frågar du mig personligen så skulle jag kanske säga böcker som handlar om löpning, hälsa, genusfrågor osv. Men vad…

En dator för barns lärande

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

En videopresentation om en dator anpassad för yngre barns lärande med tanke på metoden ”att skriva sig till läsning”. Datorn har enkel talsyntes kopplad till program för skivande. Gränssnittet är designat för att datorn skall vara smidig och rolig för barn och personal att arbeta med. Det finns ett urval av pedagogiska program och program…

"Titta mig i ögonen när jag pratar med dig!" - För vems skull?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hur vanligt är det inte att vi säger till barn att de ska titta i ögonen när vi pratar med dem? Och kanske tyvärr ännu vanligare när vi pratar till dem, när vi skäller, förmanar, ger någon form av tillsägelse. Jag börjar fundera mer och mer på av vilket syfte? Om vi vet att det…

Startskott

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Sammanslagningen av de tre biblioteken på Heleneholm, Mediegymnasiet och Malmö latinskola är nu påbörjad – omkring 40 000 böcker ska bli 8 000. Första steget är att med hjälp av olika strategier minska och behovsanpassa beståndet samt ombesörja att överblivna böcker återvinns och kommer Malmö stads medborgare till gagn. Jag som ansvarar för uppdraget heter…

Varför kommer de inte till skolan?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

59 % av eleverna med Aspergers syndrom uppgavs ha varit hemma från skolan under kortare eller längre perioder. Pedagogernas brist på rätt kompetens uppgavs vara den vanligaste orsaken. Tyvärr är Autism och Aspergerförbundets medlemsunderöskning om skolfrånvaro från våren 2010 fortfarande aktuell. Jag talar om eleverna som inte kommer till skolan. Eleverna som vi allt för…

Att fundera på inför läsåret

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

”Ola Henningsson, IT-pedagog i Karlstad, har gjort en liten film om internet, vårt digitala samhälle och ger en introduktion i SAMR-modellen som utarbetats av Ruben R. Puentedura. SAMR-modellen ger inga svar på frågor men fungerar alldeles utmärkt som utgångspunkt i diskussionen kring hur vi ska använda oss av tekniken och vad som krävs för att vi…

Livskunskap - inte bara för barnen

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Empati bygger på självmedvetenhet. Om vår självmedvetenhet är svag är också vår förmåga till empati svag. Mindfulnessträning ökar vår självmedvetenhet och vår empatiska förmåga. Det är ETT av många skäl för att få in mindfulness i skolan, på våra arbetsplatser och i hälso- och sjukvården… menar Ola Schenström i sin Facebook sida för Mindfulness center….