Gå direkt till innehållet

Tips 6 - Tydlig kommunikation

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter. Under nio dagar…

Referensgruppen

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Hur väljer man ut 8 000 medier av 40 000? Man kan delvis förlita sig på utlåningsstatistik, men statistik visar sällan hela sanningen. Av den anledningen har skolledarna för Nya latin fått i uppgift att utse deltagare till en referensgrupp. Deltagarnas uppdrag i referensgruppen är att under en förmiddag delta i en workshop, vars syfte…

Tips 5 - Utgå från barnens olika inlärningsstilar

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter. Under nio dagar ger…

Tips 4 - Struktur och tydliggörande pedagogik

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Bibliotekarie och Learning Designer på Nya latin

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Jag har flera gånger fått frågan om det finns några riktlinjer för hur många bibliotekarier det bör finnas på ett skolbibliotek, om det finns några rekommendationer utifrån skolans elevantal osv. Den nya skollagen som började tillämpas 1 juli 2011 kräver att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska ha tillgång till skolbibliotek….

Tips 3 - Miljön på skolan

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka barn man möter.   Under nio…

Tips 2 - Anpassa miljön i klassrummet

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla…

Vilket bibliotek vill vi ha på Nya latin?

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

I maj 2011 skickade jag och min bibliotekariekollega på Malmö latinskola, Maria Göransson, en skrivelse till förre utbildningsdirektören Matz Nilsson och vår arbetsledare Kurt Westlund där vi la fram ett förslag gällande hur vi skulle kunna arbeta med projekteringen av biblioteksverksamheten på nya Malmö latinskola. Skrivelsen mynnade ut i ett möte med Maria Jarlsdotter och…

Autismpedagogik - en vinst för alla

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Nio tips under nio dagar – för alla pedagoger   Kunskap som krävs av professionella som möter barn med autism i skolan gagnar alla. Kunskap som ger pedagogen olika pedagogiska verktyg och ett förhållningssätt som bygger på att vi som vuxna måste ta ansvar för att hitta lösningar. Autismspecifik kunskap är därför en vinst för alla professionella oavsett vilka…

Därför kom jag inte till skolan

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Jag fick ett svar på mitt tidigare inlägg ”Varför kommer de inte till skolan?” av Miia som är så viktigt att det får tala för sig själv. ”Autism och Asperger förbundets enkät avlsutade med en öppen fråga som var formulerad Vad gör skolan/ vad har skolan gjort för att komma till rätta med situationen? Det…

Störst ≠ bäst

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

40 000 medier ska bli 8 000, vilket innebär ett omfattande gallringsarbete. Flera har frågat mig: Vad gör en bok värd att behålla? Detta är naturligtvis en komplex fråga som alltid resulterar i synnerligen subjektiva svar. Frågar du mig personligen så skulle jag kanske säga böcker som handlar om löpning, hälsa, genusfrågor osv. Men vad…

En dator för barns lärande

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

http://www.youtube.com/watch?v=guO8ePLvBXM En videopresentation om en dator anpassad för yngre barns lärande med tanke på metoden ”att skriva sig till läsning”. Datorn har enkel talsyntes kopplad till program för skivande. Gränssnittet är designat för att datorn skall vara smidig och rolig för barn och personal att arbeta med. Det finns ett urval av pedagogiska program och…