Publicerat:

Gullviksskolans åk 2 avslutar terminen med ett odlingsprojekt i NO

  Idag var jag med på terminens sista NO-lektion för åk 2 på Gullviksskolan . De sista veckorna har de arbetat med vad ett frö behöver för att gro. Som avslutning på temat har de tillverkat självvattnande krukor. Dagens lektion började med att eleverna med hjälp av varandra återberättade vad de hade använt för material till… Läs mer

Publicerat:

Vattentema

Gullviksskolan  åk 1-2 Vattentemat börjar närma sig slutet. Eleverna har nu fått massa förkunskaper om vattnets kretslopp genom att utföra experiment, diskutera med varandra, läsa texter och skriva egna texter. Läraren visar eleverna hur ett kretslopp med vatten kan skapas i en burk med varmt vatten med en isbit på locket. De får diskutera gemensamt… Läs mer

Publicerat:

Vattnets kretslopp

Vattnets kretslopp Lektionen började med att alla barnen fick hämta varsin sittkudde och placerade ut dem i en ring runt läraren. Därefter började den spännande berättelsen om Droppen en vattensaga av Amy Olsson och Per Gustavsson. Under lässtunden lyftes många olika begrepp och erfarenheter bland eleverna utbyttes. Emellan åt fick de även ställa hypoteser om… Läs mer

Publicerat:

Vattentema i NO-undervisningen på Gullviksskolan

På Gullviksskolan i åk ett och två arbetar man aktivt med ämnesbegreppen.  Innan pedagogerna för in begreppen har de antingen ett visnings experiment eller ett experiment som eleverna själva utför. Eleverna återberättar experimentet och pedagogen återskapar det på whiteboarden. Begrepp kopplas ihop med erfarenheter och bilder. Lektionen avslutas med att eleverna får agera vattenmolekylerna i… Läs mer