Publicerat:

Läsloggar som skapar läsupplevelser

Att skapa  läsupplevelser för elever som inte har kommit så långt i språkutvecklingen är en viktig, men inte alldeles enkel, uppgift för oss som arbetar med andraspråkselever. Stimulerande diskussioner bidrar dock till läsupplevelser och ett sätt att få igång dynamiska boksamtal kan vara att använda sig av litteraturpedagogen Aidan Chambers öppna frågor, som låter läsarens… Läs mer

Publicerat:

Att läsa med pennan i hand

Bokmärken med läsmarkeringar kan vara ett sätt att stötta elever i samband med romanläsning. I dagarna introducerar jag Jonas Karlssons Jag är en tjuv i min grundsva-klass på vux. Efter att gemensamt ha läst inledningen kommer jag att dela ut laminerade bokmärken till eleverna och uppmana dem att läsa med pennan i hand. Markeringarna hjälper… Läs mer

Publicerat:

Språkutvecklande undervisning - på riktigt!

  Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö har sedan 2015 en språkstrategi, som lyfter fram att språkutvecklande ämnesundervisning kännetecknas av höga förväntningar, språklig stöttning, språklig interaktion och meningsfull kontext. Se bild ovan. Språkstrategin betonar att alla elever ska mötas av språkutvecklande undervisning i alla ämnen. Förvaltningens nätverk för språkutvecklare har under våren diskuterat hur man kan… Läs mer

Publicerat:

Uppdaterad språkstrategi för skolor

Malmö stads hemsida uppger att det idag finns Malmöbor från 182 olika länder. Omkring en tredjedel av malmöiterna är utrikes födda, vilket kan jämföras med siffror från t.ex. Stockholm och Göteborg, där det handlar om en fjärdedel utrikes födda. I nuläget räknar man med att mer än hälften av malmö-eleverna har ett annat modersmål än… Läs mer