Gå direkt till innehållet
Ida Rosqvist

Ida Rosqvist

Jag heter Ida Rosqvist och arbetar som skollogoped på Rosengårdsskolan. Jag brinner för muntlig och skriftlig språk- och kommunikationsutveckling med koppling till Lgr 11. För tillfället är jag tjänstledig från mitt arbete på Rosengårdsskolan för doktorandtjänst vid Lunds Universitet där min forskning kommer att handla om skapandet av språk- och kommunikationsfrämjande lärmiljöer.

Antal inlägg: 30

Bildstöd med bilder på olika vardagssaker.

Publicerat:

Hemma med krassligt barn? Här är tips på språkstimulerande lekar och aktiviteter

Extra många är hemma med krassliga barn just nu. Dessutom kanske ganska så pigga barn, som vill aktiveras. Jag har tagit hjälp av några logopeder, Julia Andersson, Andrea Wallenberg, Pernilla Gustafsson, Jessica Palm, Suvi Karjalainen, Elin Weitoft och Catarina Sjöberg, för att tipsa om olika språkstimulerande lekar och aktiviteter att sysselsätta barn i olika ålder…

Bildstöd för olika symptom i samband med covid 19.

Publicerat:

Tillgänglig information om coronaviruset/covid-19

Många, både vuxna och barn, känner just nu oro kring coronaviruset/covid-19. Det är viktigt att få tag på tillförlitig information om sjukdomen, men mycket av informationen som sprids kan vara svår att förstå. I det här blogginlägget samlar jag därför information som kan vara lättare att ta till sig. Den lättlästa tidningen 8 sidor har…

Omslag för "Så här vill jag ha det - idrott och rörelseaktiviteter".

Publicerat:

Såhär vill jag ha det: idrott och rörelseaktiviteter - material med bildstöd för att prata om stödbehov

Skollogoped Julia Andersson fortsätter att utveckla den uppskattade serien med Såhär vill jag ha det-material! Jag har tidigare bloggat om Såhär vill jag ha det i skolan och Såhär vill jag ha det på fritids. Det senaste tillskottet i serien med material med bildstöd som samtalsunderlag när vi pratar med eleverna om vad som stöttar…

Bildstöd av sommarlov som är överkryssad.

Publicerat:

Sommarlov – hur påverkar det egentligen elevernas utveckling?

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Nu nalkas ljuva sommar, då gräs och gröda gror. Sommaren är en tid för utveckling och liv. Men vad händer egentligen med barnens kunskaper när det ringer ut till ett långt sommarlov? Blomstrar även de? Eller är det tvärtom så att det är en tid när…

Exempel från materialet Så här vill jag ha det på fritids.

Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni…

Publicerat:

Stämmer det att "forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi"?

Många som är intresserade av skola och som läser på sociala medier och tidningars sidor har nog inte undgått att det de senaste veckorna cirkulerat artiklar om att ”forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi”. Bakgrunden är en studie som har fått mycket stor spridning i flera länder. Den stora spridningen är kanske på ett sätt…

Publicerat:

Språkstörning - vad innebär det egentligen och vad kan man göra i skolan?

Idag är det internationell dag för att öka medvetenheten om språkstörning – DLD (Developmental Language Disorder) Awareness Day! Språkstörning är en av våra vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och kan ge stor påverkan på deltagande i skola och sociala sammanhang. Trots detta är det fortfarande en diagnos som är relativt okänd. Detta vill vi råda bot på genom…