Publicerat:

Stämmer det att "forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi"?

Många som är intresserade av skola och som läser på sociala medier och tidningars sidor har nog inte undgått att det de senaste veckorna cirkulerat artiklar om att ”forskare kan ha hittat orsaken till dyslexi”. Bakgrunden är en studie som har fått mycket stor spridning i flera länder. Den stora spridningen är kanske på ett sätt… Läs mer

Publicerat:

Språkstörning - vad innebär det egentligen och vad kan man göra i skolan?

Idag är det internationell dag för att öka medvetenheten om språkstörning – DLD (Developmental Language Disorder) Awareness Day! Språkstörning är en av våra vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och kan ge stor påverkan på deltagande i skola och sociala sammanhang. Trots detta är det fortfarande en diagnos som är relativt okänd. Detta vill vi råda bot på genom… Läs mer

Publicerat:

Bilder som stöd kontra bilder som stör

Skollogopedbloggen är ju fullproppad med inlägg om bildstöd i skolan. Betyder det att skolan ska vara fullproppad med bildstöd överallt, hela tiden? Eller kan det bli för mycket bildstöd? Vi vet att det alltid finns några elever som, av olika anledningar, har svårt för att sortera och fokusera när det finns mycket intryck runt omkring.… Läs mer

Publicerat:

Vad kan man ha en skollogoped till?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så blir vi skollogopeder i Malmö (och landet i stort) bara fler och fler! Men vad kan man egentligen ha en skollogoped till? Jag har tidigare varit inne på skollogopedens roll och arbete i inläggen Logo-vadå för nånting? och  En dag hos skollogopeden. Jag har också beskrivit mitt… Läs mer

Publicerat:

Skollogopederna i Malmö blir fler och fler!

Sedan det allra första inlägget, Logo-vadå-för-nånting?, här på skollogopedbloggen så har antalet skolor i Malmö som utökat sin kompetens med logoped ökat dramatiskt. Nu i höst är det glädjande nog ytterligare ett helt gäng skolor som kommer att ha skollogoped och vi kommer då att finnas på:   Rosengårdsskolan Värner Rydénskolan Höjaskolan Sundsbroskolan Stenkulaskolan Kryddgårdsskolan… Läs mer

Publicerat:

Framgångsfaktorer för strukturerat och systematiskt arbete med bildstöd inom skolan

De som följt skollogopedbloggen ett tag vet att inlägg kring systematiskt och strukturerat arbete med bildstöd inom skolan är ett återkommande ämne. Men hur gör man egentligen för att få till det här arbetet på skolan? Jag har identifierat några framgångsfaktorer som jag tänkte dela med mig av: Om bildstödet ska kunna ge det stöd som… Läs mer