Gå direkt till innehållet
Jenny Hilborn

Jenny Hilborn

Arbetar som skollogoped på Sofielundsskolan.

Antal inlägg: 9

Symboler från widgit online

Publicerat:

Lärare + logoped = sant

På Sofielundsskolan arbetar logopeder och lärare tillsammans för att utveckla våra språkliga lärmiljöer och nå fler elever. Samarbetet inleds ofta då en eller flera elever i en klass har behov av språklig färdighetsträning och språkliga anpassningar i klassrummet. Ett välfungerande samarbete hos oss på Sofielundsskolan utgår från lärarens planering av ett arbetsområde och från vad…

Röd pil riktas mot en tecknad datorskärm.

Publicerat:

Screencastify- ett inspelningsverktyg

Genom att använda tillägget Screencastify kan du spela in din skärm samtidigt som du pratar. Gratisversionen av programmet kan användas till kortare genomgångar på fem minuter, då längre inspelningar kräver en uppgradering som kostar. Det går självklart bra att göra flera korta inspelningar istället för en längre.      Verktyget har några olika funktioner som…

Tecknade symboler med en pil mot ett dokument.

Publicerat:

Distansundervisning? - Att flytta symboler till egna mallar

Att det är viktigt att bildstöd finns tillgängligt i uppgifter och genomgångar vet vi sedan tidigare. I tider då distansundervisning är eller kan bli en verklighet för oss är det nödvändigt att vi vet hur vi kan få in bildstöd i olika dokument och program.  I en klass behöver flera elever extra anpassningar för att…

Bildstödsgubbar vinkar och går.

Publicerat:

Skugga en språknörd!

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att…

Bildstöd för start av saga.

Publicerat:

Det var en gång ett material...

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör…

Tre pratbubblor med flaggor i.

Publicerat:

Fakta och myter om flerspråkighet

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är…

Bildstöd för att skriva blogg.

Publicerat:

Dyslexi- ta en kik på teknik

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i…

Bildstöd över schema.

Publicerat:

“Det skulle vara bra om eleven hade ett individuellt schema”

Vad menas egentligen med att en elev behöver ett individuellt schema? Och vad behöver man tänka på när man ska utforma ett? Dagens inlägg handlar just om detta.  Gemensamt för elever som behöver individuella scheman är att de ofta behöver hjälp med att planera, organisera, strukturera och förtydliga sin skoldag. I samband med kartläggningar och utredningar…