Gå direkt till innehållet

Arbetar som skollogoped på Sofielundsskolan.

Antal inlägg: 10

Språklig sårbarhet, inte en sällsynthet

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Som vi känner till sedan tidigare är skolans läroplan fylld av språkliga krav, vilka inte alltid är så lätta att nå för elever i språklig sårbarhet. Men vad är egentligen språklig sårbarhet och hur stöttar vi elevernas resa mot målen?  Begreppet språklig sårbarhet introducerades av Bruce, Ivarsson, Svensson och Sventelius (2016) i boken ”Språklig sårbarhet…

Lärare + logoped = sant

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

På Sofielundsskolan arbetar logopeder och lärare tillsammans för att utveckla våra språkliga lärmiljöer och nå fler elever. Samarbetet inleds ofta då en eller flera elever i en klass har behov av språklig färdighetsträning och språkliga anpassningar i klassrummet. Ett välfungerande samarbete hos oss på Sofielundsskolan utgår från lärarens planering av ett arbetsområde och från vad…

Screencastify- ett inspelningsverktyg

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Genom att använda tillägget Screencastify kan du spela in din skärm samtidigt som du pratar. Gratisversionen av programmet kan användas till kortare genomgångar på fem minuter, då längre inspelningar kräver en uppgradering som kostar. Det går självklart bra att göra flera korta inspelningar istället för en längre.      Verktyget har några olika funktioner som…

Distansundervisning? - Att flytta symboler till egna mallar

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Att det är viktigt att bildstöd finns tillgängligt i uppgifter och genomgångar vet vi sedan tidigare. I tider då distansundervisning är eller kan bli en verklighet för oss är det nödvändigt att vi vet hur vi kan få in bildstöd i olika dokument och program.  I en klass behöver flera elever extra anpassningar för att…

Skugga en språknörd!

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Skollogopeder börjar ta allt mer ta plats i skolans värld men hur kan dessa språknördar egentligen hjälpa eleverna? I Malmö har skaran av skollogopeder ökat de senaste åren och flera skolor har idag en egen logoped på plats. En skollogoped arbetar ofta både med förebyggande (t.ex. skolordförråd och läsning) och åtgärdande insatser. Idag tänkte jag att…

Det var en gång ett material...

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Både i vardagen och i skolan har berättandet en central roll. Oavsett vad vi berättar behöver vi kunna förmedla informationen på ett sådant sätt att mottagaren förstår. Om vi dyker djupare in i skolans berättandevärld finner vi att flera kursplaner, och framförallt kursplanerna i svenska, informerar oss om vikten av att kunna berätta. Hur gör…

Fakta och myter om flerspråkighet

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

För att räknas som flerspråkig ska man regelbundet använda och exponeras för mer än ett språk. Flera elever i den svenska skolan är simultant flerspråkiga medan andra är successivt flerspråkiga. Att vara simultant flerspråkig innebär att man har båda språken från början eller att det ena kommer efter hand upp till det att barnet är…

Dyslexi- ta en kik på teknik

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i…

“Det skulle vara bra om eleven hade ett individuellt schema”

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Vad menas egentligen med att en elev behöver ett individuellt schema? Och vad behöver man tänka på när man ska utforma ett? Dagens inlägg handlar just om detta.  Gemensamt för elever som behöver individuella scheman är att de ofta behöver hjälp med att planera, organisera, strukturera och förtydliga sin skoldag. I samband med kartläggningar och utredningar…

Orden ger eleverna en skjuts framåt

Publicerat: Skribent: Jenny Hilborn

Skolans läroplan genomsyras idag av flera språkliga förmågor. Eleverna ska kunna analysera, dra slutsatser, reflektera, jämföra, diskutera, motivera, förklara och beskriva. Hur kan vi verka för att stärka förståelsen och uttrycksförmågan hos våra elever? Dagens inlägg handlar om arbete med skolordförråd, en del av ett språkutvecklande arbetssätt. Genom att arbeta aktivt med att stärka och…