Gå direkt till innehållet

Vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration Malmö.

Antal inlägg: 22

Digitala verktyg i praktisk-estetiska ämnen – hur fungerar det?

Publicerat: Skribenter: Karin Ollinen, Jens Ideland

I intervjuer vi gjort med 88 lärare från grundskolan blir det tydligt att lärare med fokus på olika ämnen och åldrar ser olika möjligheter och utmaningar med digitala verktyg. Det här inlägget fokuserar främst på skillnader och likheter när det gäller de ämnen som brukar kallas praktisk-estetiska ämnen, det vill säga bild, hem & konsumentkunskap,…

Om konsten att skapa inkluderande lärmiljöer

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Under flera år drev Komvux Malmö en ämnesintegrerad kombinationsutbildning där relativt nyanlända vuxna fick möjlighet att lära sig svenska och ett nytt yrke inom vården i en sammanhållen utbildning. Trots att de elever som antogs inte hade nått till den nivå i svenska som vanligtvis krävs för att påbörja yrkesutbildningen visade det sig att de…

Hur lär sig lärare att undervisa med digitala verktyg?

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

I vår roll som vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration Malmö har vi intervjuat 88 lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande. Under intervjuerna passade vi också på att fråga lärarna hur de själva lär sig att använda och undervisa med digitala verktyg och hur deras skolor organiserar för…

Att integrera språk och ämne i yrkesutbildning för vuxna elever med svenska som andraspråk

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: För att öka nyanlända vuxnas möjligheter att etablera sig i samhället och arbetsmarknaden förespråkar regeringen kombinationsutbildningar där elever utvecklar det svenska språket och ett yrke parallellt. Syftet med denna text är att bidra till kunnande om utbildningsformen och aspekter som är centrala för språk- och ämnesutvecklande lärandemiljöer. Analyser av gruppintervjuer med lärare i en…

Att läsa skönlitteratur med andraspråkselever

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

En viktig fråga för många lärare och specialpedagoger är hur de kan  stötta andraspråkselevers läsning och möjligheter att ta till sig skönlitteratur. I en text som nu publicerats på temabloggen Lärdomar från Malmö berättar två lärare om vad de fick syn på när de undersökte vilka utmaningar elever i svenska som andraspråk kan möta när…

Att läsa skönlitteratur med andraspråkselever - utmaningar och lässtrategier i svenska som andraspråk på gymnasiet

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: Kursplanerna i svenska som andraspråk på gymnasienivå ställer krav på att eleverna ska utveckla en förmåga att läsa och redogöra för exempelvis innehåll, teman, struktur och berättartekniska grepp i skönlitterära texter från skilda kulturer och olika tider. I denna text beskriver två lärare ett projekt där de använt fördjupade analyser av elevers skriftliga provsvar,…

Vad krävs för att leda skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Jag upplever att vi ibland pratar om hur arbetet i skolor leds på ett förenklat sätt. Ganska ofta blir intrycket att skolledare fattar beslut som ska ”sippra” neråt i systemet medan lärare och annan personal ska förse skolledningen med information som gör att de kan fatta rätt beslut. I vissa fall stämmer en sådan beskrivning…

Lärares inkluderande och kompensatoriska arbete med digitala verktyg och resurser

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

När vi som vetenskapliga utvecklingsledare (Pedagogisk inspiration Malmö) intervjuat lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande finns det några teman som återkommer. Ett tema som kommer upp i alla de 23 fokusgruppsintervjuer vi gjort är att digitala verktyg och resurser hjälper lärare att stötta elever i behov av…

Stärkt elevaktivitet och digital kompetens med ämnesövergripande projekt

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

På Malmö idrottsgymnasium arbetar lärare med ett ämnesövergripande projekt där eleverna använder sina naturvetenskapliga kunskaper för att argumentera kring ett samhällsvetenskapligt problem. För att utveckla undervisningen och samarbetet mellan ämnena, och få syn på hur ämnesövergripande projekt kan bidra till elevers lärande och utveckling, har några lärare genomfört ett fördjupande forsknings- och utvecklingsprojekt. Nu har…

Forsknings- och utvecklingsprojekt med sikte på att möta elevers språkliga utmaningar

Publicerat: Föreläsare: Jens Ideland

I den här filmen presenterar fem skolor och utbildningar projekt där de använt forskning och vetenskapliga metoder för att undersöka och utveckla sin undervisning inom områden som är utmanande för elever och lärare. Projekten har olika ingångar och belyser elevers språkutveckling och literacitet ur olika perspektiv. Presentationen ger också en kort introduktion till hur Pedagogiska inspiration (Pi) stöttar Forsknings- och utvecklingsprojekt för pedagogisk personal (FoUpp) i skolor och förskolor.

Jens Ideland är vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration med ett stort intresse för digitalisering och att involvera lärare och pedagogisk personal i praktiknära forskning och forsknings- och utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också lärare, förstelärare och specialpedagoger från de olika skolorna och utbildningarna.

Vilka lässtrategier fungerar i naturvetenskapliga ämnen för elever med svenska som andraspråk?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Lärare på Pauliskolan upplevde att många elever hade svårt att läsa och och ta till sig innehållet i läromedlen i kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Nu har resultaten från deras forsknings- och utvecklingsprojekt publicerats i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens och du hittar texten i temabloggen Lärdomar från Malmö. För att undersöka om upplevelsen att många…

Informationssökning för vuxna elever i svenska som andraspråk

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: Denna artikel beskriver hur lärare, bibliotekarier och specialpedagog på Komvux Malmö arbetat tillsammans med forskare och vetenskaplig utvecklingsledare för utveckla metoder och kunnande om undervisning i informationssökning för vuxna elever som vistats relativt kort tid i Sverige och läser svenska som andra- språk på grundläggande nivå. Resultaten pekar mot att det är givande att…