Gå direkt till innehållet

Vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration Malmö.

Antal inlägg: 14

Stärkt elevaktivitet och digital kompetens med ämnesövergripande projekt

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

På Malmö idrottsgymnasium arbetar lärare med ett ämnesövergripande projekt där eleverna använder sina naturvetenskapliga kunskaper för att argumentera kring ett samhällsvetenskapligt problem. För att utveckla undervisningen och samarbetet mellan ämnena, och få syn på hur ämnesövergripande projekt kan bidra till elevers lärande och utveckling, har några lärare genomfört ett fördjupande forsknings- och utvecklingsprojekt. Nu har…

Forsknings- och utvecklingsprojekt med sikte på att möta elevers språkliga utmaningar

Publicerat: Föreläsare: Jens Ideland

I den här filmen presenterar fem skolor och utbildningar projekt där de använt forskning och vetenskapliga metoder för att undersöka och utveckla sin undervisning inom områden som är utmanande för elever och lärare. Projekten har olika ingångar och belyser elevers språkutveckling och literacitet ur olika perspektiv. Presentationen ger också en kort introduktion till hur Pedagogiska inspiration (Pi) stöttar Forsknings- och utvecklingsprojekt för pedagogisk personal (FoUpp) i skolor och förskolor.

Jens Ideland är vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration med ett stort intresse för digitalisering och att involvera lärare och pedagogisk personal i praktiknära forskning och forsknings- och utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också lärare, förstelärare och specialpedagoger från de olika skolorna och utbildningarna.

Vilka lässtrategier fungerar i naturvetenskapliga ämnen för elever med svenska som andraspråk?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Lärare på Pauliskolan upplevde att många elever hade svårt att läsa och och ta till sig innehållet i läromedlen i kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Nu har resultaten från deras forsknings- och utvecklingsprojekt publicerats i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens och du hittar texten i temabloggen Lärdomar från Malmö. För att undersöka om upplevelsen att många…

Informationssökning för vuxna elever i svenska som andraspråk

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: Denna artikel beskriver hur lärare, bibliotekarier och specialpedagog på Komvux Malmö arbetat tillsammans med forskare och vetenskaplig utvecklingsledare för utveckla metoder och kunnande om undervisning i informationssökning för vuxna elever som vistats relativt kort tid i Sverige och läser svenska som andra- språk på grundläggande nivå. Resultaten pekar mot att det är givande att…

Lässtrategier inom naturvetenskapligt orienterade texter

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: Att läsa naturvetenskapligt orienterade texter kan vara en utmaning för andraspråkselever på gymnasiet eftersom de har en hög lexikal densitet och multimodalitet i form av fackord, bilder, diagram, formler. Detta projekt undersöker vilka lässtrategier andraspråkselever använder och är hjälpta av i kemiämnet genom att ge undervisning i tre stategier och att låta eleverna svara…

Lärare i Skåne delar resultat och erfarenheter från utvecklingsprojekt

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

  Nu har den äntligen kommit! I syntesen från Lärarnas skolutvecklinskonferens 2021 presenterar lärare och pedagogisk personal från Skåne utvecklingsprojekt som de gjort inom en rad olika områden och med en spridning från förskoleklass till komvux. Artiklarna har en fantastisk bredd och handlar om allt från klassrådet som pedagogisk balansakt till lässtrategier för naturvetenskapligt orienterade…

Att stärka elevaktivitet och digital kompetens – erfarenheter av ett SNI-inspirerat arbetssätt under pandemin

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Sammanfattning: Under vårterminen 2020 genomförde en grupp gymnasielärare ett undervisningsupplägg där en gymnasieklass undersökte autentiska miljöproblem utifrån ett SNI- (samhällsfrågor med ett naturvetenskapligt innehåll) perspektiv. Under genomförandet kom pandemin, vilket påverkade upplägg och lektionsdesign när undervisningen övergick till distans. I följande text beskrivs hur omställningen till digital undervisning bidrog till projektets utveckling, hur elevaktiviteten samt…

Forskningscirklar – en vägledning

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Forskningscirklar – en vägledning är en text där professor Sven Persson sammanfattar sina erfarenheter och tankar om de forskningscirklar som utvecklades och drevs av Resurscentrum för mångfaldens skola (en föregångare till Pedagogisk inspiration Malmö) i samarbete med Malmö högskola (idag Malmö universitet). I inledningen står det: Denna rapport handlar om hur forskare från högskola/universitet och…

Om sidan Lärdomar från Malmö

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

OBS! Sidan är under uppbyggnad! Att personal och ledare på förskolor, skolor och förvaltningsnivå tar del av forskning och beprövad erfarenhet är viktigt för att förskolor och skolor ska kunna utvecklas på vetenskaplig grund. Det är också viktigt att vi reflekterar, sammanfattar och sprider våra egna erfarenheter så att andra kan ta del av dem….

Presentation om grundskolans digitalisering på nordisk skolforskningskonferens

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Nu är vi på väg hem efter ett tre intensiva dagar i Odense på den nordiska utbildningsvetenskapliga konferensen NERA. Det har varit otroligt spännande att få en inblick i vad som är på gång inom forskning om skola och utbildning både i Sverige och andra nordiska länder. Konferensen är stor och vi har valt att…

Forskningsgrundade råd för fjärr- och distansundervisning: skolahemma.se

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

I ett läge där många skolverksamheter måste ställa om till nätbaserad undervisning är det viktigt att snabbt få en inblick i vad forskning och beprövad erfarenhet säger om framgångsfaktorer och utmaningar i att undervisa via nätet. Skolahemma.se är en sajt som utvecklats för att stödja skolorna under Coronaepedimin och presentera forskningsgrundade råd för fjärr- och…

Behöver pedagogisk personal verkligen jobba med forskning och vetenskapliga metoder?

Publicerat: Skribent: Jens Ideland

Skolor och förskolor ska bygga och utveckla sin verksamhet på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men hur gör vi det på ett sätt som faktiskt hjälper lärare och personal i olika verksamheter att möta och stötta barns och elevers utveckling och lärande?  När jag är ute på skolor och förskolor slås jag ständigt av vilken…