placeholder bild

Publicerat:

Pedagogisk dokumentation - hur använder vi den och i vilket syfte?

Igår fick jag möjlighet att lyssna på Karin Alnervik när hon presenterade sin och Charlotte Öhmans forskning där de intervjuat barn och vårdnadshavare som lämnat förskolan för 3-5 år sedan. På vilket sätt mindes de den pedagogiska dokumentationen? Var barnen delaktiga i dokumenterandet eller upplevde de sig endast objekt som dokumenterades? Superintressant! Vad är det… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Vem formulerar kunskap?

Idag var det dags för Malmö att presentera arbetet med de foskningscirklar som pågår i förskoleförvaltningen. Kristina Westlund och Sven Persson presenterade bakgrund och idé med forskningscirklar som form för kollegialt lärande men de presenterade också den specifika forskningscirkeln som de varit involverade i, den om pedagogiska relationer. Syftet med en foskningscirkel är att pedagoger… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Onsdag i Bologna

Facts matters. And so do opinions. Så inleder Michel Vandenbroeck, avdelningschef för socialt arbete och social pedagogik på Ghents universitet i Belgien, sitt anförande. Michel problematiserar kring ECEs (Early childhood and education) policys och praktik kontra forskning och fakta inom mer kliniska praktiker. Han lyfter hjärnforskningen och dess stora fäste i hur vi ser på… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Bilden av ett barn avgör

Nu är jag, tillsammans med sex andra representanter från förskoleförvaltningen, på plats i Bologna för att delta på konferensen EECERA (European Early Childhood Education Research Association) – fantastiskt spännande! Under veckan hoppas jag kunna göra fler inlägg där ni kan följa dels innehållet men också mina reflektioner. Vår resa började dock i Reggio Emilia för… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Att stärka och lyfta de resurser vi har

Under hösten 2016 påbörjade förskoleförvaltningen projektet Kompetensförsörjning barnskötare. Bakgrunden till projektet är behovet av att säkerställa och höja kompetensen bland barnskötare. Förskoleförvaltningen vill säkerställa personalförsörjningen av barnskötare genom att attrahera, rekrytera och behålla rätt kompetens. Som ett led i detta har barnskötares kompetens kartlagts med hjälp av Kompetens i HRutan och idag vet vi att ca… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Krossverket - pedagogiska miljöer i praktiken

Under hösten 2016 växte den gemensamma mötesplatsen på Krossverksgatan fram. Idén om vad platsen – som tidigare varit kontorslokaler – kunde bli föddes i samtal mellan ledningsgrupp och det pedagogiska utvecklingsteamet i utbildningsområde Väster. Vi ville skapa en gemensam mötesplats för fortbildning, inspiration och kollegialt lärande. Tanken har hela tiden varit att visa exempel på… Läs mer

Publicerat:

Utveckling kräver ansvarstagande

Mitt i förskoleförvaltningens organisationsutveckling så är det självklart många frågor som väcks. Hur vet vi att detta verkligen kommer göra skillnad? Kommer förändringen att ge förväntade resultat? Och på vilket sätt kommer det göra skillnad för barnen, på riktigt? Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag säker på att det nära ledarskapet,… Läs mer