Publicerat:

Vill vända oacceptabelt låga resultat

Att bli rektor på en skola som brottats med låga elevresultat och stundtals svarta rubriker i media är en utmaning. Men för Pär Blondell var det ingen tvekan. Klart att han ville ha jobbet på Johannesskolan. Det har hunnit gå ungefär ett halvår sedan Pär Blondell steg in på Johannesskolan i egenskap av rektor. Här… Läs mer

Publicerat:

Uppdrag: skapa en gemensam skolkultur

Två skolor med elever och personal som skulle flytta ihop och tillsammans skapa en ny skolkultur är en nog så stor utmaning. Lägg då till strulande digitala system, krångel med låsen i de nya lokalerna och flera anlagda bränder på kort tid. – Nu när jag tittar tillbaka på det så är jag stolt över… Läs mer

Publicerat:

Att få till ett hållbart ledarskap

Att driva utvecklingsarbete kan vara en utmaning. Att dessutom hålla i det under flera år är en ännu större utmaning. För Katrin Harrysson, rektor för förskoleområde Innerstaden 1, har förskolornas arbete med ögonblicksforskning inneburit många tankar kring hennes eget ledarskap, både vad som har varit bra och vad som hade kunnat göras annorlunda. Arbetet på… Läs mer

Publicerat:

Att leda elevkoordinatorer

Den nya yrkeskategorin, elevkoordinatorer, har gjort att frånvaron följs upp mer systematiskt. Dessutom har värdegrundsarbetet fördjupats på Kroksbäcksskolan. – Deras roll är att jobba så nära eleverna som möjligt – så för mig som rektor blir de en viktig länk till verksamheten, säger Johan Bruze, biträdande rektor. För två år sedan anställdes elevkoordinatorer i Malmös… Läs mer

Publicerat:

Anpassningar för alla på Malmö Latin

Antalet anpassningar för elever ökade, lärarna var stressade och skolledningen kände att man inte räckte till. Det blev startskottet för det som har kommit att kallas för basundervisning på Malmö latinskola. – Alla elever mår bra av tydlighet och struktur – inte bara de med behov av särskilda anpassningar, säger Johan Ahx, biträdande rektor. När… Läs mer

Publicerat:

Strategi för att kunna
möta Stundens barn

Just nu håller gymnasie- och vuxenutbildningen på att ta fram en gemensam strategi för stadens skolor som ska syfta till att minska elevers frånvaro. En som har stor erfarenhet av sådant arbete är Annette Lawesson, biträdande rektor på S:t Petri skola. – Vi i skolan måste bli bättre på att vända på vårt synsätt. Vi… Läs mer

Publicerat:

Tonsatte förskolornas visionsarbete

Under drygt tre år har förskolorna i område Öster 1, under ledning av förskolechef Gezim Isufi, jobbat med sin vision ”Barnens värld”. En vision som nu har blivit tonsatt. – Det var dags att ge visionen näring och ta den till en ny nivå. För en vision som inte får bränsle blir bara drömmeri, säger… Läs mer

Publicerat:

Att hitta fritidshemmets identitet

Det har gått tre år sedan det kom ett nytt kapitel i läroplanen som satte fritidshemmets roll på kartan. Men fortfarande är det många skolor som kämpar med att hitta rätt i arbetet med fritidspedagogiken. – Det absolut vanligaste som skolor behöver ha hjälp med är att få till en målstyrd verksamhet och i det… Läs mer