Publicerat:

Krisen som blev en nystart

Drygt sex månader har gått sedan skolledningen på Komvux SFI stod inför faktum: 1 000 nya elever och 40 nya lärare skulle in i den befintliga verksamheten efter att Malmö stad bestämt sig för att häva avtalen med de privata SFI-aktörerna Astar och Hermods efter bland annat felaktig personalredovisning. Josephine Herslow och hennes rektorskollegor hade… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Helgen är nära. Men innan det är dags att ta lite välförtjänt ledigt så ska vi titta närmare på några av alla de skolnyheter som har publicerats i veckan. Nu höjer SKL (Sveriges kommuner och landsting)rösten för att införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen. Detta har sedan flera år tillbaka varit… Läs mer

Publicerat:

Den coachande rektorn

Att jobba med ett coachande förhållningssätt gentemot medarbetarna är en självklarhet för Ulf Mazetti, rektor på Slottstadens skola. – Vi får bättre, mer framåtsyftande och mer oanade lösningar när man som rektor vågar förlösa potentialen hos medarbetarna genom att ha detta förhållningssättet, säger han. På mitten av en spiraltrappa står Ulf Mazetti och pratar med… Läs mer

Publicerat:

Bättre hälsa och mer lärande med hjälp av digitala verktyg

Genom att använda elevhälsans kompetens kombinerat med det digitala verktyget Q-leva har Geijerskolan skapat en förståelse för hur hälsa och lärande hänger ihop både för elever och lärare. Resultatet: få kränkningsanmälningar och mindre stressade elever. I snart två år har arbetet med Q-leva varit igång på Geijerskolan. Det är ett digitalt verktyg som är till… Läs mer

Publicerat:

Att undervisa i förskolan

Frågan om utbildning i förskolan har blivit högaktuell i och med att begreppet föreslås skrivas in i förskolans läroplan. Å ena sidan – en farhåga om att förskolans särart ska försvinna – å andra sidan – en vilja att förtydliga lärandeuppdraget. – Det är utbildning vi sysslar med och det ska vi inte vara rädda… Läs mer

Publicerat:

Språkutveckling med Holmamodellen

Den stora utmaningen för Holmaskolan har alltid varit att jobba med språkutveckling. Med hjälp av en egen modell för upplevelsebaserat lärande har de kommit långt på vägen. – Det är lätt att tro att det är flerspråkigheten som var ett hinder. Men i själva verket var det de socioekonomiska aspekterna som försvårade språkutvecklingsarbetet, säger Ingrid… Läs mer

Publicerat:

Att lyfta allas ledarskap

Målet var att få all personal att reflektera kring det egna ledarskapet, att se sina egna och andras styrkor och att få en ökad förståelse för varandras uppdrag och sin egen del i skolans helhet. Stapelbäddsskolans utvecklingsarbete Ledarlyftet mötte alla de kraven. — Efter ett intensivt läsår har vi tillsammans skapat en kultur där vi… Läs mer