Publicerat:

Kooperativt lärande på hela skolan

Hela Nydalaskolan jobbar med kooperativt lärande (KL). Men hur jobbar man som skolledning för att få ett sätt att bedriva undervisning till att bli en kultur och något som sitter i väggarna? – Vi är en skola med samma mål som gäller i alla verksamheter – oavsett vilken roll du har på skolan, säger Linda… Läs mer

Publicerat:

"Om man inte ger tid för förberedelse så kan man inte heller förvänta sig resultat"

Fritidshemmet på Risebergaskolan är i flera avseenden unikt. Här görs bedömningar av hur varje elev når fritidshemsförmågorna, planeringstiden för pedagogerna är längre än på flera andra skolor och vårdnadshavare bjuds in till utvecklingssamtal med fullt fokus på fritids. För drygt tre år sedan fick fritidshemmet sin egen läroplan. Undervisningen som ska ske på fritids delades… Läs mer

Publicerat:

Administrativa chefer bäddar
för pedagogiskt ledarskap

Ett läsår har gått sedan en helt ny yrkeskategori, de administrativa cheferna, anställdes på skolor runt om i Malmö. – De viktigaste skälen till att jag kommer till jobbet med glädje varje dag är drygt 560 stycken. Så många elever har vi på vår skola, säger Charlotte Drené, administrativ chef på Fågelbacksskolan. Tanken med att… Läs mer

Publicerat:

Vill vända oacceptabelt låga resultat

Att bli rektor på en skola som brottats med låga elevresultat och stundtals svarta rubriker i media är en utmaning. Men för Pär Blondell var det ingen tvekan. Klart att han ville ha jobbet på Johannesskolan. Det har hunnit gå ungefär ett halvår sedan Pär Blondell steg in på Johannesskolan i egenskap av rektor. Här… Läs mer

Publicerat:

Uppdrag: skapa en gemensam skolkultur

Två skolor med elever och personal som skulle flytta ihop och tillsammans skapa en ny skolkultur är en nog så stor utmaning. Lägg då till strulande digitala system, krångel med låsen i de nya lokalerna och flera anlagda bränder på kort tid. – Nu när jag tittar tillbaka på det så är jag stolt över… Läs mer

Publicerat:

Att få till ett hållbart ledarskap

Att driva utvecklingsarbete kan vara en utmaning. Att dessutom hålla i det under flera år är en ännu större utmaning. För Katrin Harrysson, rektor för förskoleområde Innerstaden 1, har förskolornas arbete med ögonblicksforskning inneburit många tankar kring hennes eget ledarskap, både vad som har varit bra och vad som hade kunnat göras annorlunda. Arbetet på… Läs mer

Publicerat:

Att leda elevkoordinatorer

Den nya yrkeskategorin, elevkoordinatorer, har gjort att frånvaron följs upp mer systematiskt. Dessutom har värdegrundsarbetet fördjupats på Kroksbäcksskolan. – Deras roll är att jobba så nära eleverna som möjligt – så för mig som rektor blir de en viktig länk till verksamheten, säger Johan Bruze, biträdande rektor. För två år sedan anställdes elevkoordinatorer i Malmös… Läs mer