Publicerat:

Språkutveckling med Holmamodellen

Den stora utmaningen för Holmaskolan har alltid varit att jobba med språkutveckling. Med hjälp av en egen modell för upplevelsebaserat lärande har de kommit långt på vägen. – Det är lätt att tro att det är flerspråkigheten som var ett hinder. Men i själva verket var det de socioekonomiska aspekterna som försvårade språkutvecklingsarbetet, säger Ingrid… Läs mer

Publicerat:

Att lyfta allas ledarskap

Målet var att få all personal att reflektera kring det egna ledarskapet, att se sina egna och andras styrkor och att få en ökad förståelse för varandras uppdrag och sin egen del i skolans helhet. Stapelbäddsskolans utvecklingsarbete Ledarlyftet mötte alla de kraven. — Efter ett intensivt läsår har vi tillsammans skapat en kultur där vi… Läs mer

Publicerat:

Lugnare och tryggare med hjälp av Rosengårdsmodellen

Målet är att öka studieron och tryggheten för eleverna. Genom att använda den så kallade Rosengårdsmodellen har Rosengårdsskolan kommit en bra bit på vägen. — Vi har en större likvärdighet och det märks på eleverna. De är lugnare och tryggare, säger Cecilia Larsson Ståhl, rektor. För några år sedan präglades Rosengårdsskolan av oro och stök.… Läs mer

Publicerat:

Konsten att samtala om svåra saker

Samtal som handlar om svåra ämnen – det är verkligheten för de flesta skolledare. Två skolledare som har lärt sig mer om samtalsmetodik är Ingela Hansson, biträdande rektor på Norra Sorgenfri gymnasium, Språkintroduktion och Pierre Löfström, biträdande rektor på Kryddgårdsskolan. — För mig ändrades hela mitt mindset när jag började tänka på samtalen som viktiga… Läs mer

Publicerat:

Samtalen som förändrade

Minskad sjukfrånvaro, tid till det pedagogiska ledarskapet och en bättre arbetsmiljö. Det är några av de resultat som rektorerna på Mellanhedsskolan har noterat efter att de började träffa alla medarbetarna individuellt en gång var fjärde vecka. I drygt fyra år har skolledningen på Mellanhedsskolan arbetat med de så kallade kvalitetsdialogerna. Varje möte är trettio minuter… Läs mer

Publicerat:

Att leda fritidshemsutveckling

Med siktet inställt på ett likvärdigt fritidshem med utgångspunkt i barnens behov och i styrdokument har Ribersborgsskolans fritidshem byggt upp rutiner kring kompetensutveckling, pedagogiska planeringar och ett kollegialt lärande. – Det finns ett stort värde i att vi har en mångfald av intressen och kompetenser hos pedagogerna, men vi måste också veta att vi har… Läs mer

Publicerat:

Ett sätt att lösa lärarkrisen

Lärarbristen i Malmö är påtaglig. De närmaste åren kommer det att saknas 2 000 lärare i Malmö. På Gottorpsskolan jobbar ledningen proaktivt, bland annat genom ett samarbete med Teach for Sweden (TFS) som är ett ledarskapsprogram för akademiker som vill bli lärare. Det hela började med ett informationsblad från TFS som landade hos rektor Karl-Assar… Läs mer