Publicerat:

Samtalen som förändrade

Minskad sjukfrånvaro, tid till det pedagogiska ledarskapet och en bättre arbetsmiljö. Det är några av de resultat som rektorerna på Mellanhedsskolan har noterat efter att de började träffa alla medarbetarna individuellt en gång var fjärde vecka. I drygt fyra år har skolledningen på Mellanhedsskolan arbetat med de så kallade kvalitetsdialogerna. Varje möte är trettio minuter… Läs mer

Publicerat:

Att leda fritidshemsutveckling

Med siktet inställt på ett likvärdigt fritidshem med utgångspunkt i barnens behov och i styrdokument har Ribersborgsskolans fritidshem byggt upp rutiner kring kompetensutveckling, pedagogiska planeringar och ett kollegialt lärande. – Det finns ett stort värde i att vi har en mångfald av intressen och kompetenser hos pedagogerna, men vi måste också veta att vi har… Läs mer

Publicerat:

Ett sätt att lösa lärarkrisen

Lärarbristen i Malmö är påtaglig. De närmaste åren kommer det att saknas 2 000 lärare i Malmö. På Gottorpsskolan jobbar ledningen proaktivt, bland annat genom ett samarbete med Teach for Sweden (TFS) som är ett ledarskapsprogram för akademiker som vill bli lärare. Det hela började med ett informationsblad från TFS som landade hos rektor Karl-Assar… Läs mer

Publicerat:

Podagog Malmö - En rektors utmaningar och möjligheter

Hur kan rektorn samtidigt vara visionär men ändå ha kontakt med verkligheten? Och hur skapar rektorn ett medägarskap hos medarbetarna för att tillsammans ta ansvar för skolans vision? I det här avsnittet av Podagog Malmö träffar vi Claes Jeppsson, rektorscoach på Pedagogisk Inspiration Malmö. Forskning visar att näst efter kvaliteten på undervisningen i klassrummet är det… Läs mer

Publicerat:

"Utan arbetslagsledarna hade jag aldrig klarat mig"

Att ta sig an rollen som rektor för första gången kan vara en nog så stor utmaning. Lägg då till besparingar och att behöva flytta personal och även avsluta anställningar. Martina Bauers första tid som biträdande rektor på Söderkullaskolan var allt annat än en smekmånad. Martina Bauer blev biträdande rektor på Söderkullaskolan i början av… Läs mer

Publicerat:

Han vill damma av historieundervisningen

Björn Westerström bryter tvärt mot den gamla bilden av läraren som föreläser bakom katedern. Han strävar efter att bygga relationer till varje enskild elev i klassrummet och testar gärna nya sätt att lära ut. – Jag ser på läraryrket nästan som ett religiöst kall. Det är en existensform och inte ett yrke. I början av… Läs mer

Publicerat:

Möjligheter och utmaningar på Komvux

Religion var det ämne som Zerena Toroczkay hade som huvudämne när hon utbildade sig till lärare. Men fokus kom att skifta till språkutveckling. – Jag tyckte att religion var ett jätteviktigt ämne för att människor skulle förstå varandra, men sedan insåg jag att innan man kan komma dit måste man ha ett funktionellt och kommunikativt… Läs mer

Publicerat:

Att driva verksamhet för 23 olika modersmål

En förskola, 138 barn och 23 olika modersmål. Det är en utmaning att vara förskolechef på Gubbabackens förskola. Men det är en utmaning som Katarina Lindqvist-Nilsson inte vill vara utan. Det ombyggda köpcentrat på Gullviksborg är hem åt Gubbabackens förskola. Shoppinglokalerna har byggts om till avdelningar och ett stort förskolebibliotek. – Alla böcker, oavsett språk,… Läs mer