Publicerat:

"Vi måste våga lita på det omätbara för att hjälpa eleverna framåt"

Att våga lita på kulturen och att de upplevelser som kultur ger eleverna kan bidra till deras lärande. Det är Rikard Perssons, rektor på Bergaskolan, uppmaning. – Vi i skolan riskerar att bli alldeles för instrumentella med nivåer, kriterier och mätbarhet.

Publicerat:

Det snackas om...

Nu är det fredag och det är dags att ta sig en tillbakablick på några av de förskole- och skolnyheter som har publicerats under veckan som har gått. Hur påverkas egentligen lärarna av att det finns lärarassistenter på skolan? I en studie som har presenteras under januari har tre skolor studerats under en två års… Läs mer

Publicerat:

Kooperativt lärande på hela skolan

Hela Nydalaskolan jobbar med kooperativt lärande (KL). Men hur jobbar man som skolledning för att få ett sätt att bedriva undervisning till att bli en kultur och något som sitter i väggarna? – Vi är en skola med samma mål som gäller i alla verksamheter – oavsett vilken roll du har på skolan, säger Linda… Läs mer

Publicerat:

"Om man inte ger tid för förberedelse så kan man inte heller förvänta sig resultat"

Fritidshemmet på Risebergaskolan är i flera avseenden unikt. Här görs bedömningar av hur varje elev når fritidshemsförmågorna, planeringstiden för pedagogerna är längre än på flera andra skolor och vårdnadshavare bjuds in till utvecklingssamtal med fullt fokus på fritids. För drygt tre år sedan fick fritidshemmet sin egen läroplan. Undervisningen som ska ske på fritids delades… Läs mer

Publicerat:

Administrativa chefer bäddar
för pedagogiskt ledarskap

Ett läsår har gått sedan en helt ny yrkeskategori, de administrativa cheferna, anställdes på skolor runt om i Malmö. – De viktigaste skälen till att jag kommer till jobbet med glädje varje dag är drygt 560 stycken. Så många elever har vi på vår skola, säger Charlotte Drené, administrativ chef på Fågelbacksskolan. Tanken med att… Läs mer

Publicerat:

Vill vända oacceptabelt låga resultat

Att bli rektor på en skola som brottats med låga elevresultat och stundtals svarta rubriker i media är en utmaning. Men för Pär Blondell var det ingen tvekan. Klart att han ville ha jobbet på Johannesskolan. Det har hunnit gå ungefär ett halvår sedan Pär Blondell steg in på Johannesskolan i egenskap av rektor. Här… Läs mer