Publicerat:

EHM ökar samarbetet

Munkhätteskolan har sedan en tid tillbaka jobbat med EHM (elevhälsomöte). En form av mötesstruktur för att bli ännu bättre på att samverka kring elevers lärande. – Vi vill inte vara kvar i ett organisationstänk där det är elevhälsoteamet som äger elevhälsoarbetet. Det ska vi äga tillsammans, säger Amela Lagumdzija, rektor på Munkhätteskolan. Munkhätteskolan i Malmö… Läs mer

Publicerat:

Fokus fritidshemsutvekling

Ambitionen var att utveckla fritidshemmens pedagogiska arbete. Men något höll dem tillbaka. Det var först när en PRIO, en kartläggning för att effektivisera arbetet, gjordes som det lossnade. – Efter det var det jättelätt att samla verksamheten och börja blicka framåt, säger Anders Wahlén, biträdande rektor och administrativ chef på Videdalsskolan. När Anders Wahlén kom… Läs mer

Publicerat:

Hållbar utveckling i förskolan

Begreppet hållbar utveckling är så mycket mer än att sopsortera på rätt sätt. Några som vet det mesta om det är personalen på förskolorna i område innerstaden 9. Där har arbetet med hållbar utveckling drivits målmedvetet under flera år. – Det ligger kanske i förskolebranschen. Det där att vilja ge vidare till nästa generation, skrattar… Läs mer

Publicerat:

Hela MIG läser - ett lästema för framtidens elitidrottare

Att som svensklärare och bibliotekarie få hårt tränande framtida elitidrottare att läsa böcker är en utmaning. Ofta saknar de tid för läsning. Dessutom finns det influenser av machokultur från sportens värld att brottas med. – Det är många biografier som kommer ut med idrottande män men jag har sagt att det är varannan damernas, säger… Läs mer

Publicerat:

Att förändra en skolkultur

Arga vårdnadshavare, en verksamhet som inte fungerade, en skola som drev vind för våg. Orden är Ingrid Landéns, rektor på Rörsjöskolan, när hon beskriver den skola hon kom till i början av 2017. Men nu, två år senare, är det något annat. – Vi har kvar en fot i gyttjan, men den andra är upp… Läs mer

Publicerat:

Med Skolverket för bästa förskolan

Genom personlig stöttning och hjälp av Skolverket i utvecklingsarbetet har fem förskolor och fyra grundskolor i Malmö tagit stora steg. – Samarbetet med Skolverket gör att vi stannar upp och tänker efter. Det blir inga snabba lösningar. Den utveckling vi gör blir beständig, säger Sharon Haffajee, förskolechef på Balders förskola. Under tre års tid får… Läs mer

Publicerat:

Allaktivitetshuset som en naturlig del av skolan

Genom att öppna upp skolan efter skoltid och bjuda in alla som bor på Lindängen till aktiviteter har allaktivitetshuset och Lindängeskolan lyckats skapa lugnare och tryggare elever. – Det blir en helhet för eleverna som gör att de växer som människor, säger Jaklina Stankic, rektor på Lindängeskolan. Det började 2011 när det första allaktivitetshuset i… Läs mer