Gå direkt till innehållet

Efter några år som språk- läs, och skrivutvecklare och utvecklingssekreterare är jag tillbaka innanför skolans väggar. Går det att iscensätta det jag talat så mycket om i min roll från sidan? Jag försöker mig på att jobba med språk- och kunskapsutvecklande undervisning med högstadieelever igen.

Antal inlägg: 28

Rosettens återkomst!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Pandemivikarie på fritids, tänkte att vi i kyla, social distansering och i en tid av digitalisering ska jobba med tema känslor och kärlek, i närtid Alla hjärtansdag också. Jag är ju egentligen betydligt mer grammatiker och språkmänniska än vad som syns här i bilderna, men det blev ganska fint; en kreativ, givande, språkande och lärande…

Arbete med interaktion rullar vidare

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Nämnde jag ens i förra inlägget att Skolinspektionens färska granskning av svenska som andraspråk visar att muntligt arbete är ett alldeles för bortglömt område i svenska som andraspråksundervisningen? Rapporten kanske påverkade riktningen av mitt uppstartsarbete, även om läroplanen i sig förstås formulerar att undervisning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sitt tal­- och skriftspråk, och…

Kanske något du vill veta om språkutvecklande undervisning

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Jag är tillbaka innanför skolans väggar för att jobba med språk- och kunskapsutvecklande undervisning! Det är så fint att landa in som lärare i svenska och svenska som andraspråk bland alla härliga, dynamiska, känslofyllda och smarta högstadieelever igen! De senaste åren har jag haft en indirekt roll till skola och undervisning och nu är det…

Stor konferens kring nyanlända elevers skolframgång!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Grundskoleförvaltningen i Malmö och Vägledning & stöd bjuder in till konferensen Nyanlända elever- höga förväntningar, framgångsfaktorer i skolans arbete. Konferensdagen den 3 december blir fullspäckad av både föreläsningar och samtalsforum. Fokus är på undervisning av nyanlända elever, interkulturella arbetsformer, studiehandledning, skolledarskap, vårdnadshavares viktiga roll och nyanlända elevers övergångar mellan skolformer. Några av ämnesområdets mest erkända namn,…

Ta Vägledning & stöd i höst!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Terminen är igång och hösten börjar ta form efter att en varm augusti passerat. Denna sommar har det som vanligt anlänt många nya elever från hela världen som ska börja i någon av Malmös skolor. De senaste åren har siffran varit stadig, runt ca 1000 nyanlända elever börjar i Malmös grundskolor varje år. Vi på…

Föräldrar diskuterar värdegrund på flera olika språk

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Många olika språk surrar i entréhallen utanför Mottagningsenheten Mosaik. Föräldrar och tolkar hittar varandra med hjälp av färgglada skyltar som barnen tillverkat. Det är dags för föräldrainformation för nyanlända föräldrar! Att fortsätta att utveckla samverkan med föräldrar är viktigt, det vet vi. Till oss på Vägledning & Stöd, på Mottagningsenheten Mosaik, välkomnas därför vårdnadshavare till nyanlända…

Internationellt intresse för Malmös arbete med nyanlända elever!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Tänk att något så exotiskt som studiehandledning och modersmålsundervisning gjort att många internationella gäster under våren hittat Skåne på kartan och styrt mot Malmö för att få veta mer om vårt arbete med nyanlända elever. Vi på Vägledning&Stöd har tagit emot och skapat ett lärorikt utbyte med både Holland, Frankrike och Norge. Utifrån olika perspektiv…

10 tips till förberedelseklass!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Hur tycker ni att man organiserar undervisning i förberedelseklass för nyanlända elever? Vi på Vägledning & stöd har formulerat tio tips inom området: -Lägg grunden genom kartläggningsprofiler och ISP! Ta del av kartläggningsprofilerna i steg 1 & 2 samt den individuella studieplan (ISP) som upprättats på mottagningsenheten Mosaik. Använd underlaget för att fördela elevens tid i…

Använd Bygga Svenska – ett bedömningsverktyg i fem steg!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Många lärare som undervisar nyanlända elever har länge efterfrågat ett handfast material för att kunna ge både elev, vårdnadshavare och andra ämneslärare en tydlig bild av hur långt den nyanlände eleven kommit i sin andraspråksutveckling. Under 2017 lanserades äntligen Skolverkets Bygga Svenska-material som är ett bedömningsverktyg i fem steg. Vi på Vägledning och Stöd kommer…

Nyanlända elevers lärande - Följ med oss på Mötesplatsträff igen!

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Vid förra mötesplatsen här på Vägledning och stöd ringade lärarna in vilka behov som finns i just deras arbete med nyanlända elever och vad som är nästa steg att ta. Vid uppstart av denna träff är vi därför mycket nyfikna på hur det har gått på skolorna sedan sist.  Genom att ta en ”runda bordet…

Dialogmöten bäddar för ett bättre mottagande av nyanlända elever

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Den första tiden för nyanlända elever i skola i Sverige är så viktig. För att fånga upp behov, skapa dialog och samtidigt informera rullar nu Vägledning och stöds dialogmöten för skolor som tar emot nyanlända elever igång igen. Under våra två första dialogmöten har det framkommit flera intressanta aspekter kring vad  skolor behöver och detta…

Mötesplatser kring nyanlända elevers förutsättningar för lärande

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Mötesplatser kring nyanlända elevers förutsättningar för lärande startade förra terminen och nu är vi igång igen! Under två eftermiddagar har pedagoger i åk 1-3 respektive 4-9 träffats på Vägledning och Stöd, Språkcentralen för att att utbyta kunskaper och erfarenheter med fokus på nyanlända elevers lärande. Som uppstart på terminen valde vi att titta närmare på…