Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Nyanlända elevers lärande - Följ med oss på Mötesplatsträff igen!

Vid förra mötesplatsen här på Vägledning och stöd ringade lärarna in vilka behov som finns i just deras arbete med nyanlända elever och vad som är nästa steg att ta. Vid uppstart av denna träff är vi därför mycket nyfikna på hur det har gått på skolorna sedan sist.  Genom att ta en ”runda bordet…

Publicerat:

Dialogmöten bäddar för ett bättre mottagande av nyanlända elever

Den första tiden för nyanlända elever i skola i Sverige är så viktig. För att fånga upp behov, skapa dialog och samtidigt informera rullar nu Vägledning och stöds dialogmöten för skolor som tar emot nyanlända elever igång igen. Under våra två första dialogmöten har det framkommit flera intressanta aspekter kring vad  skolor behöver och detta…

Publicerat:

Mötesplatser kring nyanlända elevers förutsättningar för lärande

Mötesplatser kring nyanlända elevers förutsättningar för lärande startade förra terminen och nu är vi igång igen! Under två eftermiddagar har pedagoger i åk 1-3 respektive 4-9 träffats på Vägledning och Stöd, Språkcentralen för att att utbyta kunskaper och erfarenheter med fokus på nyanlända elevers lärande. Som uppstart på terminen valde vi att titta närmare på…

Publicerat:

Ny på jobbet!

Ny termin, nya tag och faktiskt ny tjänst för min del….! Som språkutvecklare på Pedagogisk Inspiration kommer jag få möjligheten att jobba med en massa kul och inte minst viktigt. Så här under uppstartsfasen blir det några stunder till uppfräschning av litteratur. En hel härlig hög att sätta tänderna i- Var ska jag börja? Nihad…

Publicerat:

Klassrumsmöbleringen spelar roll!

Klassrumsmöbleringen spelar stor roll när man ska jobba språkutvecklande och flexibelt. Vi i förberedelseklassen startar alla våra lektioner gemensamt runt ett långbord. Detta för att locka till samtal, diskussion och den viktiga interaktionen oavsett nivå i svenska och med modersmålet som stöd. Eftersom vi jobbar tematiskt utifrån en tydlig planering är det lättare att förutse vad…

Publicerat:

Lyft språket i ma/no!

Jag har nog missat att berätta att en del av min tjänst går till språklig stöttning i matte/no i årskurs åtta? Alaa är superkunnig i matte/no och arabiska och jag är sva-lärare med  brinnande intresse för språkutvecklande undervisning. Vi  samarbetar för att höja elevernas måluppfyllelse. Hon har ämneskunskapen och jag kommer med input hur vi didaktiskt kan…

Publicerat:

En quick fix till språkutvecklande undervisning?

Jag hämtar ofta uppslag av andra och till exempel av Anna Kaya. Inspirerad av hennes inlägg om att i undervisningen skapa variation och balans mellan att tala, lyssna,  läsa och skriva  beskriver jag nu hur vi i förberedelseklassen under en lektion kan jobba, såklart med språkutveckling i fokus:   Bilder är ett bra verktyg när vi…

Publicerat:

Textarbete, kamratrespons och muntliga presentationer i FBK

Vårt tema ”Att vara ny i Sverige” har lett oss in på olika spår, så som fakta om olika länder, likheter och olikheter mellan länder, och personliga berättelser om flytten till Sverige. Arbetet har resulterat i tre olika typer av text och alla har skrivit efter sin nivå. Efter ett antal lektioners skrivarbete har det…