Publicerat:

Om att tänka kritiskt och inte anamma varje ny frälsarlära

David Didau tillhör den nya vågen av intressanta skoldebattörer från Storbritannien som verkar i gränslandet mellan forskning och praktik. Hans blogg The Learning Spy har fått stort genomslag både i Storbitannien och internationellt. Ett par av hans böcker har publicerats på svenska och han har även medverkat i tidskriften i tidskriften Skola och samhälle med… Läs mer

Publicerat:

Om att vända upp och ned på systemet

Redaktörerna Per Kornhall, Jelmer Elvers och René Kneyber har i antologin Flip the system. Förändra skolan från grunden, samlat ett antal skribenter som kritiskt nagelfar utvecklingen inom världens utbildningssystem. Flera av dem, exempelvis redaktörerna Kornhall och Kneyber, medverkar vid researchED-konferensen i Malmö den 22 september. I boken, som finns i svensk översättning från 2017, diskuteras… Läs mer

Publicerat:

Hösten 2018 startar MTLS

 Malmö Teaching & Learning Studies (MTLS) ger en möjlighet för lärare och andra som arbetar i Malmö stads skolor att genomföra forskningsprojekt som bidrar till ett fördjupat kunnande om undervisning och lärande. Denna form kan passa ämneslag, arbetslag eller pedagogisk personal från olika skolor som vill arbeta med vetenskapliga metoder för att fördjupa sig i… Läs mer

Publicerat:

Trygghet och sunda pedagogiska vanor

”Politisk inblandning., meningslösa byråkratiska regler och en alldeles för stor arbetsbörda är erfarenheter som alltför många lärare över världen delar, men trots detta fortsätter de att undervisa och deras elever fortsätter att lära sig saker. Lärare kan göra skillnad – och gör det också. Det är detta som är vår uppgift.” Orden ovan kommer från… Läs mer

Publicerat:

Nyfiken på researchED?

Som många säkert redan sett så pushar FoU Skola, Pedagogisk inspiration och Latinskolan i Malmö för ett kommande evenemang som arrangeras under namnet researchED Scandinavia 2018. ResearchED är en spännande konferens i mötet mellan forskning och praktik som funnits sedan 2013 och som har sitt ursprung i Storbritannien där grundarna Helena O’Shea och Tom Bennett… Läs mer

Publicerat:

Folkhemmet och vakttornet mot öster – om läroplaner och historiebruk

Enligt Leopold von Ranke (1795–1886), som ofta framställs som historieämnets fader, hade historikern som sin främsta uppgift att ta reda på vad som verkligen hade hänt i det förflutna. Källkritiken upphöjdes till överordnad princip av historiker i hans efterföljd. Ranke var dock djupt präglad av sin samtid i det dåtida Preussen och Tyskland. Det var… Läs mer

Publicerat:

Kompletterande kompetenser - inte bara avlastning

Frågan om vad skolan kan göra för att bryta mönster av exkludering och överbrygga hinder för elever att växa är en avgörande fråga för oss som arbetar inom skolans värld. Men det kanske inte är så ofta vi ställer frågan till oss själva och låter den ange tonen för hur verksamheten organiseras rent konkret. I… Läs mer

Publicerat:

Drill eller djup?

Under den tid som jag har arbetat vid Pedagogisk inspiration i Malmö har jag haft förmånen att få möta många engagerade och professionella lärare, skolledare och andra som arbetar i skolans värld. Få personer är så viktiga i våra barns liv som dem. Jag känner stor ödmjukhet och respekt för det arbete som utförs i… Läs mer