Publicerat:

Interaktion i klassrummet – en strategi för språkutveckling och BFL

För inte så länge sedan kom en ny språkutvecklingsstrategi för Malmö Stad. När skolorna tar sig an olika prioriterade områden i sitt utvecklingsarbete finns mycket att vinna på att låta olika områden “gifta sig” med varandra. I den här texten kommer jag att fokusera på den 2:a nyckelstrategin inom BFL vilken handlar om interaktiv undervisning och… Läs mer

Publicerat:

Feedback – konsten att titta bakåt men tänka framåt

Den tredje strategin inom formativ bedömning, som kort brukar kallas “feedback”, handlar inte bara om feedback. Det handlar lika mycket om att läraren förutom att tala om var eleverna befinner sig i förhållande till målen, också pekar ut vilka steg de bör ta för att komma framåt i sitt lärande, s.k. feedforward. Skribent: Karin Fredriksson… Läs mer

Publicerat:

Formativ undervisning och lärandets mysterium

Skribent: Karin Fredriksson    Vår skolövergripande arbetsgrupp bestående av förstelärare från olika skolor inom GVF, har under en tid gemensamt arbetat med att utveckla BFL (bedömning för lärande). Eller om det nu hellre ska kallas bedömning av lärande? Eller formativ bedömning? Eller är det bättre att tala om att läraren ska ha ett formativt förhållningssätt?… Läs mer