Gå direkt till innehållet

Jag arbetar på PI som Vetenskaplig utvecklingsledare. Där jobbar jag med de olika skolformerna med skolutvecklingsfrågor. Mitt specialområde är skolans digitalisering.

Antal inlägg: 16

Digitala verktyg och ämnet teknik

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Teknikundervisningen handlar om att öka förståelsen för hur teknik fungerar. På senare år har digital teknik blivit en stor del av våra liv vilket påverkat innehållet i ämnet. Ämnesövergripande arbete där teknikämnet ingår har potential att bidra till utveckling av elevers digitrala kompetens. Det här blogginlägget har genomförts inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och…

Digitala verktyg i NO-undervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Vid undervisning i NO-ämnen, används fler specialiserade digitala verktyg än i exempelvis SO-ämnen. Det handlar bland annat om möjligheter med visualiseringar. Samtidigt beskriver lärarna som undervisar i NO-ämnena i hög grad möjligheter som är applicerbara på många andra ämnen. Detta och en hel del annat beskrivs i följande blogginlägg som är det nionde där resultat…

Lärares inkluderande och kompensatoriska arbete med digitala verktyg och resurser

Publicerat: Skribenter: Jens Ideland, Karin Ollinen

När vi som vetenskapliga utvecklingsledare (Pedagogisk inspiration Malmö) intervjuat lärare och specialpedagoger från Malmös grundskolor om hur digitaliseringen påverkar undervisningen och elevernas lärande finns det några teman som återkommer. Ett tema som kommer upp i alla de 23 fokusgruppsintervjuer vi gjort är att digitala verktyg och resurser hjälper lärare att stötta elever i behov av…

Hur får vi syn på elevers erfarenheter av digitala verktyg i skolarbetet?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Strax innan det var dags för sommarlov fick vi möjlighet att träffa högstadieelever från tre olika skolor. Vi intervjuade dem om deras erfarenhet och tankar om användning av digitala verktyg i skolarbetet. Att få ta del av elevernas upplevelser gav oss perspektiv på de intervjuer vi genomfört med lärare från 52 grundskolor i Malmö stad….

Att använda digitala verktyg på lågstadiet - vad tillför det?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

När lärare på lågstadiet använder digitala verktyg i undervisningen, upplever de en del möjligheter och utmaningar som verkar vara specifika för just lågstadiet. Exempelvis så ser många av dessa lärare projektorn som ett oumbärligt arbetsredskap. I det här blogginlägget får du veta mer om det samt en del annat som framkommit vid tre olika fokusgruppsintervjuer…

Hur sprider vi erfarenheter av skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Lärarnas skolutvecklingskonferens anordnas vartannat år av Skånes kommuner (medlemsorganisationen för 33 skånska kommuner), med syfte att lyfta arbetet med kunskapsdelning och gemensam kritisk reflektion. Hittills har tre konferenser genomförts och många lärare har fått stöttning i att skriva utvecklingsartiklar där de berättar och sprider resultat och erfarenheter från sina utvecklingsarbeten. Vid en träff i Landskrona…

Vi gör både och – ofta tillsammans

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande fick vi möjlighet att genomföra fokusgruppsintervjuer med nio lärare som undervisar i förskoleklass. Den ena intervjun hade fokus på matematiskt tänkande och den andra handlade främst om språklig medvetenhet. Vid båda intervjuerna berördes även andra delar av undervisningen. I detta blogginlägg finns berättelser från intervjuerna, men också…

Digitaliseringens möjligheter i olika kontexter

Publicerat: Föreläsare: Karin Ollinen, Martina Soomro

Samtal kring digitaliseringens möjligheter och erfarenhetsutbyte kring samspelet mellan analoga och digitala och arbetssätt. Exempel från verksamheterna kopplas samman med relevant forskning.

Martina Soomro arbetar som utvecklingssekreterare med fokus på pedagogik och IKT. Karin Ollinen arbetar som vetenskaplig utvecklingsledare på Pi.

Digitala verktyg i matematikundervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Digitala verktyg används som stöd när lärare planerar och genomför undervisning, men också för att stödja eleverna i sitt eget lärande. Ökade möjligheter att röra sig mellan det konkreta och abstrakta samt att visualisera abstrakta skeenden är ämnesspecifika möjligheter som lyfts när digitala verktyg blir en del av matematikundervisningen. Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning…

Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Hösten 2020 fick vi ett spännande uppdrag att försöka förstå och sprida kunnande om vad digitaliseringen innebär för elever och lärare i Malmö stads grundskolor. Uppdraget är ett led i grundskoleförvaltningens arbete med den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och som ett första steg har vi gjort fokusgruppsintervjuer med lärare från olika stadier och ämnen. Under…

När det analoga blir digitalt!

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Jag avslutade mitt förra blogginlägg om elevers digitala arbetsmiljö med frågan hur eller om lärares undervisning har påverkats av att flyttas från ett fysiskt klassrum till en digital miljö. Utgångspunkten i detta blogginlägg är den digitala omställningen under pandemin, men mitt intresse för hur digitala verktyg påverkar och formar undervisningen väcktes långt tidigare. Under…

Hur ser elevers digitala arbetsmiljö ut?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Digitala verktyg och användningen av dessa har en viktig roll i dagens skola. Under omställningen i och med pandemin, har verktygen fått en delvis ny och utvecklad funktion. Hur skickliga lärare använder olika digitala verktyg  är avgörande för hur eleven upplever undervisningen och lärandet, inte minst i dessa tider med nätbaserad undervisning. Fokus i…