Gå direkt till innehållet

Jag arbetar på PI som Vetenskaplig utvecklingsledare. Där jobbar jag med de olika skolformerna med skolutvecklingsfrågor. Mitt specialområde är skolans digitalisering.

Antal inlägg: 11

Att använda digitala verktyg på lågstadiet - vad tillför det?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

När lärare på lågstadiet använder digitala verktyg i undervisningen, upplever de en del möjligheter och utmaningar som verkar vara specifika för just lågstadiet. Exempelvis så ser många av dessa lärare projektorn som ett oumbärligt arbetsredskap. I det här blogginlägget får du veta mer om det samt en del annat som framkommit vid tre olika fokusgruppsintervjuer…

Hur sprider vi erfarenheter av skolutveckling?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Lärarnas skolutvecklingskonferens anordnas vartannat år av Skånes kommuner (medlemsorganisationen för 33 skånska kommuner), med syfte att lyfta arbetet med kunskapsdelning och gemensam kritisk reflektion. Hittills har tre konferenser genomförts och många lärare har fått stöttning i att skriva utvecklingsartiklar där de berättar och sprider resultat och erfarenheter från sina utvecklingsarbeten. Vid en träff i Landskrona…

Vi gör både och – ofta tillsammans

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande fick vi möjlighet att genomföra fokusgruppsintervjuer med nio lärare som undervisar i förskoleklass. Den ena intervjun hade fokus på matematiskt tänkande och den andra handlade främst om språklig medvetenhet. Vid båda intervjuerna berördes även andra delar av undervisningen. I detta blogginlägg finns berättelser från intervjuerna, men också…

Digitaliseringens möjligheter i olika kontexter

Publicerat: Föreläsare: Karin Ollinen, Martina Soomro

Samtal kring digitaliseringens möjligheter och erfarenhetsutbyte kring samspelet mellan analoga och digitala och arbetssätt. Exempel från verksamheterna kopplas samman med relevant forskning.

Martina Soomro arbetar som utvecklingssekreterare med fokus på pedagogik och IKT. Karin Ollinen arbetar som vetenskaplig utvecklingsledare på Pi.

Digitala verktyg i matematikundervisningen

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Digitala verktyg används som stöd när lärare planerar och genomför undervisning, men också för att stödja eleverna i sitt eget lärande. Ökade möjligheter att röra sig mellan det konkreta och abstrakta samt att visualisera abstrakta skeenden är ämnesspecifika möjligheter som lyfts när digitala verktyg blir en del av matematikundervisningen. Inom uppdraget Digitaliseringens påverkan på undervisning…

Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Hösten 2020 fick vi ett spännande uppdrag att försöka förstå och sprida kunnande om vad digitaliseringen innebär för elever och lärare i Malmö stads grundskolor. Uppdraget är ett led i grundskoleförvaltningens arbete med den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och som ett första steg har vi gjort fokusgruppsintervjuer med lärare från olika stadier och ämnen. Under…

När det analoga blir digitalt!

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Jag avslutade mitt förra blogginlägg om elevers digitala arbetsmiljö med frågan hur eller om lärares undervisning har påverkats av att flyttas från ett fysiskt klassrum till en digital miljö. Utgångspunkten i detta blogginlägg är den digitala omställningen under pandemin, men mitt intresse för hur digitala verktyg påverkar och formar undervisningen väcktes långt tidigare. Under…

Hur ser elevers digitala arbetsmiljö ut?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

  Digitala verktyg och användningen av dessa har en viktig roll i dagens skola. Under omställningen i och med pandemin, har verktygen fått en delvis ny och utvecklad funktion. Hur skickliga lärare använder olika digitala verktyg  är avgörande för hur eleven upplever undervisningen och lärandet, inte minst i dessa tider med nätbaserad undervisning. Fokus i…

Digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande i Malmö

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Under tre år ska digitaliseringens påverkan på undervisning och lärande studeras på grundskolor runt omkring i Malmö stad. Samhällsutvecklingen, förändringar i läroplanerna samt Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet har för Malmö, liksom för en stor del av de svenska kommunerna inneburit satsningar av olika karaktär kring digitalisering. Nu är det dags att följa upp! Uppdraget utgår…

Corona: Vad tar vi med oss från vårterminen 2020?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

På avstånd har jag, som en av de vetenskapliga utvecklingsledarna på Pi, följt vårens utmaningar på skolorna i Malmö stad. Jag har också tagit del av konferenser, rapporter och blogginlägg som producerats i Sverige och internationellt kring skolans utmaningar då Covid-19 inneburit en ny vardag för många. Beroende på skolform och vilken förskola eller skola…

Hur kan forskning kring användning av digitala verktyg användas i praktiken?

Publicerat: Skribent: Karin Ollinen

Att undervisa i dagens skola innebär en stor mängd möjligheter och utmaningar. Inga snabba och enkla svar finns på frågan hur undervisning sker på bästa sätt när digitala verktyg finns att tillgå. Goda ämneskunskaper behöver kombineras med pedagogiska kunskaper, samt kunskaper i användning av digitala verktyg. Hur kan detta göras? För några månader sedan presenterade…