Publicerat:

Tre barn på tre pjäser - på raken!

Som kulturombud för Örtagårdsskolan och medlem av referensgruppen för kulturombud så går jag några gånger per år på olika kulturutbudsdagar. Tanken är att vi ska samla intryck och sedan återkoppla till gruppen: Vad var bra? För vilken ålder funkar det här inslaget? Hur hör det ihop med läroplanen? Nu i vår har jag testat att… Läs mer

Publicerat:

”Hur långt är det till Libanon?”

Årskurs 3 och förberedelseklasserna har arbetat med geografi. Jag blir inbjuden till klasserna för att prata om kartböcker, källkritik kring kartor och visa praktiska sidor på internet: Google Earth, Google Maps och NE:s tjänst Världens länder. Att visa kartböckerna funkar bra. Barnen bläddrar nyfiket och i den klass där jag har ett rent bokprat i… Läs mer

Publicerat:

Digital höst med förskoleklass

”Kan du göra något som hjälper oss att nå våra IKT-mål och som anknyter till tema hösten?” Denna spännande fråga fick jag från en av lärarna i förskoleklass. Våra IKT-mål för förskoleklasserna är inte så komplicerade: Testa några spel och appar anpassade till målgruppen. Testa Blue-Bots eller annat grundläggande programmeringsverktyg. Använd digitala uttryck med pedagogen,… Läs mer

Publicerat:

När kroppen blir till stridspiloter och äppelträd

”Så här andas stridspiloter för att lugna ner sig när de ska flyga. In-två-tre-fyr, håll-två-tre-fyr, ut-två-tre-fyr, håll-två-tre-fyr…” Den som visar hur det går till att motverka nervositeten med andning är Rani Nair. Tillsammans med Cecilia Nordlund har hon haft Skapande skola-projektet ”Discopoesi” för årskurs 3-6, där eleverna har fått skriva texter, dansa och rappa kring… Läs mer