Publicerat:

Konsensus kring konspirationsteorier

  Mångsysslaren och försteläraren Eva Henriksson Garatea från St:Petri gymnasium delar med sig av ett spännande arbetsområde kring konspirationsteorier på Malmö delar! Att undervisa i konspirationsteorier ger en möjlighet att koppla dåtid med nutid med blickar mot framtiden menar Eva. Elever idag är exponerade för ett stort informationsflöde, på gott och ont. Många elever kan… Läs mer

Publicerat:

Vår sociala hjärna eller varför vi reagerar som vi gör!

För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med… Läs mer

Publicerat:

RÄTTVISA - FAIRNESS

  Det här är den sjätte och sista delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot rättvisa. Rättvisa är mer eller mindre ett nyckelord i skolan, eller kanske man som pedagog oftare hör ordet orättvisa. “Det är… Läs mer

Publicerat:

Autonomi och handlingsfrihet

Det här är den fjärde delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor utifrån SCARF-modellen. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot autonomi som handlar om vår drivkraft att kunna påverka och bestämma. Tänk dig att du ger eleverna friheten att utforma sin kommande… Läs mer

Publicerat:

SÄNKT STATUS FÖRSVÅRAR INLÄRNINGEN

Det här är den andra delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter, förändringar och reglera känslor. Det är både obekvämt och svårt att… Läs mer

Publicerat:

Helvetet är andra människor

Du betraktar stolt din text; kanske den bästa du någonsin skrivit. Men när du kikar på de andras alster med fångande rubriker, fyndiga formuleringar och smidigt infogade källhänvisningar förvandlas din text till ett fulländat fiasko. Ögonblickligen sjunker din sociala status och stressen slår rot. Hjärnan har identifierat ett socialt hot. Känslan av att vara sämre… Läs mer

Publicerat:

No-hands-up och aktiv inkodning

Att i sin undervisning ställa frågor till eleverna utgör ett självklart inslag i våra klassrum. När frågorna ger eleverna möjlighet att tänka efter så gynnar det lärandet. Ny information som eleverna tankemässigt bearbetar har större chans att kodas in i långtidsminnet. Genom att ställa frågor vill vi få så många elever att tänka så mycket… Läs mer

Publicerat:

Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan!

   – Okej Wacim, jag tar tiden. Spring allt vad du kan upp till översta våningen och ner igen. Sen försöker jag slå din tid och gör samma sak. Eleven i fråga mer eller mindre krälade omkring på sin bänk under uppgiften som skulle göras. Att han hade svårt att koncentrera sig var uppenbart och… Läs mer