Publicerat:

PROGRAMMERA MERA!

Vill du få inspiration till att komma igång med programmering med dina elever på grundskolan eller skulle du vilja lära dig mer om programmering för gymnasiet? På Malmö delar finns nu två nya, intressanta arbetsområden för att komma igång med programmering och för din egen kompetensutveckling. Bakom arbetsområdet “Introduktion till programmering” för grundskolan står Nils… Läs mer

Publicerat:

DEEPFAKE - ÄR FRAMTIDEN FULL AV FALSK INFORMATION?

Under våren 2018 uppmärksammades nyordet deepfake. Då hade det i flera år redan talats om fake news – ett fenomen som har oroat såväl media som lärare men nu kom även debatten om deepfake igång. En faktamanipulering som är väldigt svår att avslöja eftersom den använder teknik som klipper in personer i ett sammanhang som… Läs mer

Publicerat:

Konsensus kring konspirationsteorier

  Mångsysslaren och försteläraren Eva Henriksson Garatea från St:Petri gymnasium delar med sig av ett spännande arbetsområde kring konspirationsteorier på Malmö delar! Att undervisa i konspirationsteorier ger en möjlighet att koppla dåtid med nutid med blickar mot framtiden menar Eva. Elever idag är exponerade för ett stort informationsflöde, på gott och ont. Många elever kan… Läs mer

Publicerat:

Vår sociala hjärna eller varför vi reagerar som vi gör!

För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med… Läs mer

Publicerat:

RÄTTVISA - FAIRNESS

  Det här är den sjätte och sista delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot rättvisa. Rättvisa är mer eller mindre ett nyckelord i skolan, eller kanske man som pedagog oftare hör ordet orättvisa. “Det är… Läs mer

Publicerat:

Autonomi och handlingsfrihet

Det här är den fjärde delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor utifrån SCARF-modellen. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot autonomi som handlar om vår drivkraft att kunna påverka och bestämma. Tänk dig att du ger eleverna friheten att utforma sin kommande… Läs mer

Publicerat:

SÄNKT STATUS FÖRSVÅRAR INLÄRNINGEN

Det här är den andra delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter, förändringar och reglera känslor. Det är både obekvämt och svårt att… Läs mer

Publicerat:

Helvetet är andra människor

Du betraktar stolt din text; kanske den bästa du någonsin skrivit. Men när du kikar på de andras alster med fångande rubriker, fyndiga formuleringar och smidigt infogade källhänvisningar förvandlas din text till ett fulländat fiasko. Ögonblickligen sjunker din sociala status och stressen slår rot. Hjärnan har identifierat ett socialt hot. Känslan av att vara sämre… Läs mer