Publicerat:

Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan!

   – Okej Wacim, jag tar tiden. Spring allt vad du kan upp till översta våningen och ner igen. Sen försöker jag slå din tid och gör samma sak. Eleven i fråga mer eller mindre krälade omkring på sin bänk under uppgiften som skulle göras. Att han hade svårt att koncentrera sig var uppenbart och… Läs mer

Publicerat:

Stress, prestationer och lärprocesser

Det kommer väl knappast som en nyhet att stress kan ha en negativ inverkan på prestationer. I en stressad situation kan det både vara svårt att förstå en instruktion, lösa ett logiskt problem eller plocka fram information från långtidsminnet. Ett sätt att hantera stressen är att synliggöra mekanismerna bakom den och hur stressen påverkar tänkandet.… Läs mer

Publicerat:

Känslor och motivation

Att vi har ett känslomässigt engagemang är viktigt för vår förmåga att forma minnen. Det slår de senaste årens hjärnforskning fast. Traditionellt sett har utbildning fokuserat på kognitiva förmågor och inte insett vikten av att förstärka elevens naturliga motivation med hjälp av känslor. När kognitionsvetenskapen uppstod var grundtanken att våra hjärnor fungerar som datorer, att… Läs mer

Publicerat:

Rörelse i klassrummet - ganska enkelt egentligen

Under en hel skoldag sitter eleverna ner den mesta delen av tiden, både under lektioner men också på raster. Forskning visar tydliga samband mellan rörelse och skolresultat. Med små medel kan man skapa rörelse i klassrummet för att höja vakenhetsgraden och förbättra koncentrationen. Dessutom kan man låta eleverna tänka aktivt istället för att lyssna passivt,… Läs mer