Gå direkt till innehållet

Vår sociala hjärna eller varför vi reagerar som vi gör!

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera förändringar, konflikter och reglera känslor. En grundförutsättning för att våra elever ska lära och samarbeta är att de befinner sig i en ”till-respons” då hjärnans belöningssystem är aktiverat, istället för en “ifrån-respons” då hjärnan är upptagen med…

RÄTTVISA - FAIRNESS

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

  Det här är den sjätte och sista delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot rättvisa. Rättvisa är mer eller mindre ett nyckelord i skolan, eller kanske man som pedagog oftare hör ordet orättvisa. “Det är…

Autonomi och handlingsfrihet

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Det här är den fjärde delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor utifrån SCARF-modellen. Idag riktar vi vår uppmärksamhet mot autonomi som handlar om vår drivkraft att kunna påverka och bestämma. Tänk dig att du ger eleverna friheten att utforma sin kommande…

SÄNKT STATUS FÖRSVÅRAR INLÄRNINGEN

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Det här är den andra delen av en serie blogginlägg som handlar om den sociala hjärnan och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att få verktyg för att hantera konflikter, förändringar och reglera känslor. Det är både obekvämt och svårt att…

Helvetet är andra människor

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Du betraktar stolt din text; kanske den bästa du någonsin skrivit. Men när du kikar på de andras alster med fångande rubriker, fyndiga formuleringar och smidigt infogade källhänvisningar förvandlas din text till ett fulländat fiasko. Ögonblickligen sjunker din sociala status och stressen slår rot. Hjärnan har identifierat ett socialt hot. Känslan av att vara sämre…

No-hands-up och aktiv inkodning

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Att i sin undervisning ställa frågor till eleverna utgör ett självklart inslag i våra klassrum. När frågorna ger eleverna möjlighet att tänka efter så gynnar det lärandet. Ny information som eleverna tankemässigt bearbetar har större chans att kodas in i långtidsminnet. Genom att ställa frågor vill vi få så många elever att tänka så mycket…

Rörelse skapar goda förutsättningar för hjärnan!

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

– Okej Wacim, jag tar tiden. Spring allt vad du kan upp till översta våningen och ner igen. Sen försöker jag slå din tid och gör samma sak. Eleven i fråga mer eller mindre krälade omkring på sin bänk under uppgiften som skulle göras. Att han hade svårt att koncentrera sig var uppenbart och helt…

Stress, prestationer och lärprocesser

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Det kommer väl knappast som en nyhet att stress kan ha en negativ inverkan på prestationer. I en stressad situation kan det både vara svårt att förstå en instruktion, lösa ett logiskt problem eller plocka fram information från långtidsminnet. Ett sätt att hantera stressen är att synliggöra mekanismerna bakom den och hur stressen påverkar tänkandet….

Känslor och motivation

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Att vi har ett känslomässigt engagemang är viktigt för vår förmåga att forma minnen. Det slår de senaste årens hjärnforskning fast. Traditionellt sett har utbildning fokuserat på kognitiva förmågor och inte insett vikten av att förstärka elevens naturliga motivation med hjälp av känslor. När kognitionsvetenskapen uppstod var grundtanken att våra hjärnor fungerar som datorer, att…

Rörelse i klassrummet - ganska enkelt egentligen

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Under en hel skoldag sitter eleverna ner den mesta delen av tiden, både under lektioner men också på raster. Forskning visar tydliga samband mellan rörelse och skolresultat. Med små medel kan man skapa rörelse i klassrummet för att höja vakenhetsgraden och förbättra koncentrationen. Dessutom kan man låta eleverna tänka aktivt istället för att lyssna passivt,…