Publicerat:

När isägget hittades.....

Jag och mina kollegor i parallellklasserna i årskurs ett arbetar fn mycket kring området vatten. För någon vecka sedan arbetade vi med sk isägg. Eleverna var mycket fascinerade över isägget och jag inledde med att berätta hur jag och kollegan Eeva en dag i vintras när vi kom till jobbet hittade tre isägg (ett till… Läs mer

Publicerat:

Vad finns i askarna?

Jag håller på att förbereda en övning i svenska till nästa läsår. Det kommer att bli ett lite annorlunda skrivuppgifts-kit som jag hoppas ska inspirera eleverna till att skriva texter.  Mina kollegor i parallellklasserna, Eeva och Maria, ska självklart också få vars ett kit!  Under våren har jag målat vita tändsticksaskar i olika motiv. Min… Läs mer

Publicerat:

Dubbelt och hälften

Begreppen ”dubbelt” och ”hälften” kan vara knepigt att förstå och lära sig. Eleverna fick därför göra en övning som mynnar ut i ett litet armband. Det som behövs är vanliga pärlor och snöre.  Varje elev fick därför en ”näve” pärlor och en bit snöre med en pärla fastknuten som ”stopp”. Första momentet var att välja… Läs mer

Publicerat:

SmartBoard som filmduk? Inte nu längre!

    Anna-Lena Godhe, som är doktorand på Instutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs Universitet, föreläste för mig och mina kollegor när Kulladalsskolan hade studiedag. Anna-Lena föreläste kring språk (framför allt elevers textskapande) och IKT. Jag känner Anna-Lena sedan tidigare och vi har haft många och långa diskussioner om elevers textskapande och hur man kan använda sig av… Läs mer

Publicerat:

Skapa egna korsord och kluringar med ord

Arbetar man med ett speciellt tema eller speciella ord så går det utmärkt att skapa egna korsord på http://www.discoveryeducation.com/free-puzzlemaker Jag har bl a gjort korsord med addition. På samma sida går det att skapa kluringar som t ex ordflätor. Att göra egna korsord kan bli ett annorlunda sätt att förhöra glosor och matematikläxor på.