Gå direkt till innehållet

Jag heter Linn Hörnfalk och jag är förstelärare på Mellanhedsskolan. Jag arbetar med värdegrundsfrågor och hur vi kan skapa undervisning som inkluderar och maximerar alla elevers lärande. Jag undervisar i svenska och NO i åk 5. Jag föreläser om differentierad undervisning.

Antal inlägg: 13

Boosta elevernas självförtroende!

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

Höstterminen är igång och den första tidens kaotiska stormar har sakta börjat bedarra. Puh! Nu börjar sakteliga både lärare och elever komma in i vardagslunken. Skönt :) Trots stormar och kaos är det viktigt att eleverna får en så bra start i alla ämnen som möjligt. De ska känna ”men det här kommer jag klara”…

Jag har inte tid!

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

Nu drar det igång. Ingen har missat det. Reklamerna matar oss fulla med nya coola ryggsäckar, pennskrin och kläder inför, just det, Skolstarten. Förväntan och hopp. Möjligheterna är oändliga och storslagna planer planeras. Eleverna är nervösa men laddade. Jag också. Hur kan vi hålla kvar vid de där härliga skolstartskänslorna när vardagen är ett faktum…

Oss människor emellan

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

Flera med mig har nog sett SVT:s Bokstavsbarnen. Vi känner nog alla till elever som är i liknande situationer som de i dokumentären. Det är många instanser som hjälper barnen men det är nog precis som forskarna säger att det skulle behövas en instans som har ett övergripande ansvar. Vare sig det kommer finnas någon…

Livscykelmässa på Mellanhedsskolan

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

Hur tillverkas en glödlampa? Var kommer ostbågen ifrån? Ska du välja en dunjacka eller en med fakedun? Vad innehåller egentligen chicken nuggets? Detta var bara några utav alla frågor du kunde få svar på om du besökte femmornas livscykelmässa på Mellanhedsskolan i fredags. Tillsammans med Mellanhedsskolans miljöpedagog/humanekolog Hanna Gröhn så skapade vi ett projekt för…

Ordlistan- ett verktyg till vägen mot skolspråket!

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

I läroböcker och i projekt vi skapar finns det oftast en ordlista. Men hur mycket används den egentligen? Behövs den överhuvudtaget? Ett stort och viktigt uppdrag för oss är att utveckla elevernas vardagsspråk till skolspråk. Kan ordlistan hjälpa oss med det? Från abstraktion till konkretion och tillbaka till abstraktion! I Skolverkets artikel ”Från skolspråk till…

Elevfokus eller undervisningsfokus?

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

Frågan kan tyckas konstig. Rent av befängd. Men jag kan inte hjälpa att jag ändå funderar på om vi inte fokuserar alltför mycket på eleverna i skolan. Vad händer om vi istället fokuserar mer på undervisningen?   I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (2019, s. 7) står det följande om skolans uppdrag: Skolans…

Hexagonalt tänkande- ett intressant diskussionsverktyg!

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk

En av mina favoritpoddar om undervisning är Cult of Pedagogy. Den tar upp spännande undervisningsstrategier och tekniker. Ett avsnitt handlade om en metod som kallas hexagonalt tänkande och det tyckte jag lät intressant! Hexagonalt tänkande handlar om att utveckla elevers förmåga att diskutera och tänka i flera led och dimensioner. Det kan hjälpa elever att…