Publicerat:

”RÅ-konst från hjärtat”

I oktober möttes kulturombud och processtödjare inom normkritik i en Streetart-workshop. Våra deltagare fick träffa två graffitti-konstnärer som har väldigt olika estetiska uttryck, Limpo (Fabio da Rocha Passos Pinheiro) och Unir1 (Gustav Norberg). De berättade om sin väg till konsten och graffittin och vi fick även en liten inblick i graffittins plats i samhället och… Läs mer

Publicerat:

Med normkritisk blick på kulturen

Via Kulturkartan erbjuds Malmö stads elever ett stort utbud av kulturupplevelser, allt från dansföreställningar och teater till graffittiworkshops och konserter. Mycket av det som erbjuds är innehåll som kulturförvaltningens institutioner har i sin programverksamhet riktad till skolan. Men vi har också en fantastisk referensgrupp att diskutera övriga inköp med. Våra medlemmar i referensgruppen och en… Läs mer

Publicerat:

Kulturförvaltningens inspirationsdag

Onsdagen den 28 augusti bjöd kulturförvaltningen in till inspirationsdag på Malmö Live. Deltagarna från grundskoleförvaltningen och kulturförvaltningen diskuterade gemensamma nämnare och barnkonventionsexperten Åsa Ekman föreläste och höll workshop med fokus på rätten till kultur och allas lika rättigheter. På temat barns rätt till kultur bjöd kulturförvaltningen in till inspirationsdag för grundskolans kulturombud, kulturintresserade och ledning… Läs mer

Publicerat:

Hjältar på gång - kulturprojekt för integration

När Lorensborgsskolan fortsätter med sitt hjältetema läsåret 18/19 blir det Hjältar på gång, hjältar i rörelse! Eleverna ska få göra Malmö till sitt Malmö, ta sig utanför Lorensborg och känna sig som viktiga och värdefulla medborgare i Malmö stad. Se filmen om projektet och hör rektor Jenny Zander berätta om VARFÖR de satsar på dessa… Läs mer

Publicerat:

Att mäta det omätbara

I kapitel 1 och 2 kan vi få syn på skolans övergripande mål. Här beskrivs de riktlinjer och grunduppdrag som ska genomsyra hela skolans verksamhet, inom allt från demokrati, individuella förmågor, hållbar utveckling till kultur och estetiska uttryck. Men genomsyrar det verkligen skolans verksamhet och varje elevs skolgång? Dessa kapitel hoppas nog över ibland och… Läs mer

Publicerat:

Skapa digitala spel – en demokratisk möjlighet till framtida jobb?

”Hur många av er spelar tv-eller datorspel på fritiden?” Alla elever i klassrummet räcker entusiastiskt upp handen. Det är grafikern, spelutvecklaren och spelpedagogen Oscar Wemmert som frågar de två klasserna i åk 3 på Holmaskolan. Han fortsätter med att fråga vilka spel de spelar och varför de gillar just det spelet så mycket. En del… Läs mer

Publicerat:

Elevdelaktighet - tidstjuv eller demokrati-investering?

Referensgruppen för Kultur i skolan träffas med jämna mellanrum, dels för att prata om det kulturutbud som ska erbjudas skolorna via Kulturkartan men också om andra mer strukturella frågor. Senaste träffen pratade vi bland annat om elevdelaktighet och hur vi även kan ge elever möjlighet att påverka vilken konst och kultur de ska få möta… Läs mer

Publicerat:

Varför en kurs om bedömning och estetiska lärprocesser?

“Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och… Läs mer