Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Att mäta det omätbara

I kapitel 1 och 2 kan vi få syn på skolans övergripande mål. Här beskrivs de riktlinjer och grunduppdrag som ska genomsyra hela skolans verksamhet, inom allt från demokrati, individuella förmågor, hållbar utveckling till kultur och estetiska uttryck. Men genomsyrar det verkligen skolans verksamhet och varje elevs skolgång? Dessa kapitel hoppas nog över ibland och…

Publicerat:

Skapa digitala spel – en demokratisk möjlighet till framtida jobb?

”Hur många av er spelar tv-eller datorspel på fritiden?” Alla elever i klassrummet räcker entusiastiskt upp handen. Det är grafikern, spelutvecklaren och spelpedagogen Oscar Wemmert som frågar de två klasserna i åk 3 på Holmaskolan. Han fortsätter med att fråga vilka spel de spelar och varför de gillar just det spelet så mycket. En del…

Publicerat:

Elevdelaktighet - tidstjuv eller demokrati-investering?

Referensgruppen för Kultur i skolan träffas med jämna mellanrum, dels för att prata om det kulturutbud som ska erbjudas skolorna via Kulturkartan men också om andra mer strukturella frågor. Senaste träffen pratade vi bland annat om elevdelaktighet och hur vi även kan ge elever möjlighet att påverka vilken konst och kultur de ska få möta…

Publicerat:

Varför en kurs om bedömning och estetiska lärprocesser?

“Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och…

Publicerat:

Vem bestämmer vad skolan erbjuds för kultur?

Via Kulturkartan erbjuds Malmö stads elever ett stort utbud av kulturupplevelser, allt från dansföreställningar och teater till graffittiworkshops och konserter. Men vem väljer vad som hamnar i Kulturkartan? Mycket av det som erbjuds är innehåll som kulturförvaltningens institutioner har i sin programverksamhet riktad till skolan. Men en del har köpts in eller producerats av Barnkulturenheten…

Publicerat:

Kreativt när skapande skola bidrar till skolutveckling

Under läsåret 17/18 har Lorensborgsskolan jobbat med ett stort värdegrundsarbete. Allt började med att psykologteamet i Innerstaden tillsammans med elever undersökte vänliga handlingar i vardagen, som till exempel att öppna dörren för varandra. Lorensborgsskolan valde sedan att jobba vidare med detta på lokal nivå och en del av detta stora värdegrundsarbete kunde genomföras tack vare…

Publicerat:

Ett nyfiket besök med fokus kultur

I början av mars kom en delegation på besök från Leeds till Malmö. Gruppen, som jobbar med ett internationellt kulturår 2023 i Leeds, var på besök för att se hur Malmö stad arbetar med kultur för barn och unga och hade ett specifikt intresse kring just kultur i skola och förskola. Det var en blandning…

Publicerat:

Planera mera för kreativt flow!

Jag står i ett klassrum på Sofielundsskolan omgiven av ett 20-tal elever som är helt uppslukade av sin egen skapande-process, de är inne i ett kreativt flow. Det är klass 5B som inom ramen för Skapande skola har fått besök av filmskaparduon Dancing Animation, det vill säga Mia Hulterstam och Cecilia Actis. Eleverna jobbar gruppvis…