Gå direkt till innehållet

Marianne Bomgren

Jag arbetar med Skoletjenesten Öresund, som är ett samarbete mellan Skoletjenesten på Sjælland, Kulturförvaltningen i Malmö stad och Malmö Högskola. I mina uppgifter ingår att vara kontaktperson för Det utvidgade klassrummet, en kunskapsallians där olika förvaltningar i Malmö ingår, och dess pilotprojekt. Pilotprojektet handlar om språkutveckling, lärande och pedagogiska arenor samt samarbete över förvaltningsgränser - och det ska jag berätta mer om i vår blogg.

Antal inlägg: 30

Publicerat:

Lärande ute i vårljuset

  Vad kan jag göra ute med mina elever? Nu när vårljuset äntligen anlänt, vårvindar leka och viska, och man längtar ut från salarna.  Jo, man kan utforska en hel del därute, svarar de lärare, som prövat undervisning utomhus. Så – en kollega har kanske svaret direkt? Men kommer inte idéerna farande så finns det…

Publicerat:

Ny temadag om nordiskt skolsamarbete den 28 februari

“Kom tæt på det nordiske” är ett projekt, där klasser i årskurs 6 i Malmö och Fredericia samarbetat med varandra och med sina lokala museer. Utgångspunkten har varit historieämnet och specifikt 1600-talets historia. I höstas samlade vi lärare och museipdagoger till en gemensam dag då vi presenterade det material projektet producerat och gav praktiska tips…

Publicerat:

Nordiskt skolsamarbete – nu med material till!

Kom tæt på det nordiske är ett projekt, där klasser i årskurs 6 i Malmö och Fredericia samarbetat med varandra och med sina lokala museer. Utgångspunkten har varit historieämnet och specifikt 1600-talets historia. Den 1 oktober samlade vi lärare och museipdagoger till en gemensam dag då vi presenterade det material projektet producerat och gav praktiska…

Publicerat:

Dansk-svenskt samarbete utifrån historieämnet - vill du veta mer?

Hur kan man skapa skolsamarbete med utgångspunkt i ländernas gemensamma bakgrund och ämnet historia? Hur framställs samma historiska händelser i danska och svenska facktexter och i skönlitteratur för barn och unga? Hur går man till väga i praktiken om man vill starta ett samarbete med andra nordiska klasser? Finns det digitala möjligheter som alternativ till…

Publicerat:

Samarbete över sundet för åk 8

Sökes: Skola med tre paralleller i årskurs 8 (kommande skolår) i Malmö eller närliggande kommuner för skolsamarbete över sundet. Finnes: Lärare och elever på Tove Ditlevsens skola på Vesterbro i København som vill arbeta utifrån inspirationsmaterialet “Elevernas stadsvandring” i ämnet historia. Materialet hittar man här: Det kom ett mail från en lärare i København, som…

Publicerat:

Kivik Art Centre startar verksamhet för barn och unga!

I denna underbart vackra miljö med sina åtta platsspecifika konstverk, ska man under sommaren och hösten 2019 bedriva en pilotverksamhet för barn och unga: Bygga konst/Land Arc Kids. Man hoppas att ett besök här ska öppna upp för vidare reflektion kring närmiljö och hur den påverkar oss. Eleverna som kommer dit ska få kunskaper om,…

Publicerat:

Varför ska skolan samarbeta med stadsplaneringen?

Tillsammans med två arkitekter och tre olika kulturinstitutioner har jag varit medarrangör till en seminarieserie som heter Arkitektur och Pedagogik. Vi började i maj 2018 på Dansk Arkitektur Center i København, fortsatte till Form Design Center i Malmö i oktober och nu, den 29 mars, var vi på Fredriksdal museer och trädgårdar i Helsingborg. Programmet…

Publicerat:

Arkitektur och pedagogik del 3

Alla goda ting är tre – så nu blir det ett tredje seminarium på temat Arkitektur och pedagogik. Det kan ju hända att det blir ett fjärde också – vi kanske inte kan låta bli! Söker du ett arbetsområde som kan inkludera många ämnen? Eller vill du använda dig av den lokala miljön och låta eleverna…

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande - även för mellanstadiet

”Det är konstigt hur allt hänger ihop”. Så sa en elev på mellanstadiet när Holmaskolan genomfört ett arbete med tema ”att uppleva sin egen identitet och andras”. Holmaskolan har i flera år arbetat med sin modell upplevelsebaserat lärande för åk F-3, och nu arbetar man med att bearbeta och finslipa den för mellanstadiet. På en…

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande – en utmaning?

Kom till inspirationsträff den 14 november på Malmö Museer och hör från rektor, lärare och forskare om Holmaskolans arbete med detta språkutvecklande arbetssätt från rektor, lärare och forskare. Kunskapsalliansen Det utvidgade klassrummet (DUK) har under ett pars års tid verkat för att utveckla och sprida modellen upplevelsebaserat lärande, och skall nu avsluta detta arbete. Men…