Publicerat:

Kivik Art Centre startar verksamhet för barn och unga!

I denna underbart vackra miljö med sina åtta platsspecifika konstverk, ska man under sommaren och hösten 2019 bedriva en pilotverksamhet för barn och unga: Bygga konst/Land Arc Kids. Man hoppas att ett besök här ska öppna upp för vidare reflektion kring närmiljö och hur den påverkar oss. Eleverna som kommer dit ska få kunskaper om,… Läs mer

Publicerat:

Varför ska skolan samarbeta med stadsplaneringen?

Tillsammans med två arkitekter och tre olika kulturinstitutioner har jag varit medarrangör till en seminarieserie som heter Arkitektur och Pedagogik. Vi började i maj 2018 på Dansk Arkitektur Center i København, fortsatte till Form Design Center i Malmö i oktober och nu, den 29 mars, var vi på Fredriksdal museer och trädgårdar i Helsingborg. Programmet… Läs mer

Publicerat:

Arkitektur och pedagogik del 3

Alla goda ting är tre – så nu blir det ett tredje seminarium på temat Arkitektur och pedagogik. Det kan ju hända att det blir ett fjärde också – vi kanske inte kan låta bli! Söker du ett arbetsområde som kan inkludera många ämnen? Eller vill du använda dig av den lokala miljön och låta eleverna… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande - även för mellanstadiet

”Det är konstigt hur allt hänger ihop”. Så sa en elev på mellanstadiet när Holmaskolan genomfört ett arbete med tema ”att uppleva sin egen identitet och andras”. Holmaskolan har i flera år arbetat med sin modell upplevelsebaserat lärande för åk F-3, och nu arbetar man med att bearbeta och finslipa den för mellanstadiet. På en… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande – en utmaning?

Kom till inspirationsträff den 14 november på Malmö Museer och hör från rektor, lärare och forskare om Holmaskolans arbete med detta språkutvecklande arbetssätt från rektor, lärare och forskare. Kunskapsalliansen Det utvidgade klassrummet (DUK) har under ett pars års tid verkat för att utveckla och sprida modellen upplevelsebaserat lärande, och skall nu avsluta detta arbete. Men… Läs mer

Publicerat:

Arkitektur och pedagogik II

Staden förändras omkring oss. Det byggs, det rivs, det grävs. Kan vi använda detta i skolans undervisning? Hur kan vi samarbeta med arkitekter/stadsplanerare och kanske få med våra elever i verkliga, demokratiska processer? Nu arrangerar Skoletjenesten Öresund ett andra seminarium kring dessa frågor, en fristående uppföljning till det som arrangerades på Dansk Arkitektur Center i Köpenhamn i… Läs mer

Publicerat:

Kontinuitet gör skillnad

I denna blogg har vi försökt redogöra för upplevelsebaserat lärande enligt Holmaskolans modell, med fokus på språkutveckling; och att arbeta på olika platser i staden efter denna modell. När man talar om att ge sig ut, utanför skolan (t ex till stranden, parken, teatern eller konsthallen), och att man för – och efterarbetar efter en… Läs mer