Gå direkt till innehållet

Arkitektur och pedagogik II

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Staden förändras omkring oss. Det byggs, det rivs, det grävs. Kan vi använda detta i skolans undervisning? Hur kan vi samarbeta med arkitekter/stadsplanerare och kanske få med våra elever i verkliga, demokratiska processer? Nu arrangerar Skoletjenesten Öresund ett andra seminarium kring dessa frågor, en fristående uppföljning till det som arrangerades på Dansk Arkitektur Center i Köpenhamn i…

Kontinuitet gör skillnad

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

I denna blogg har vi försökt redogöra för upplevelsebaserat lärande enligt Holmaskolans modell, med fokus på språkutveckling; och att arbeta på olika platser i staden efter denna modell. När man talar om att ge sig ut, utanför skolan (t ex till stranden, parken, teatern eller konsthallen), och att man för – och efterarbetar efter en…

Arkitektur och stadsutveckling i undervisningen

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Staden förändras omkring oss. Det byggs, det rivs, det grävs. Kan vi använda detta i skolans undervisning? På vårt seminarium den 24 maj så ska vi ge exempel på det. Vi möts på Dansk Arkitektur Center i København den 24 maj kl 13-16 för idéutbyte och lärande samtal med kollegor och arkitekter. På programmet: Luise…

Arkitektur - något för alla ämnen och alla nivåer?

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Är du lärare och söker ett arbetsområde som kan inkludera många ämnen?  Eller vill du använda dig av den lokala miljön och låta eleverna arbeta med demokratiska och kreativa processer? Välkommen då på ett första seminarium (för vi hoppas att det blir fler!) då pedagoger och stadsplanerare/arkitekter skall mötas, få inspiration och ideer till arbete…

Odling i Slottsträdgården

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Vill ni odla med era elever? Förra året var det Lindängelund och potatis, nu Slottsträdgården och alla möjliga grödor. 10 klasser får plats. Obligatorisk lärarintroduktion 21 mars kl 14, men boka innan! I höstas fick vi veta att Lindängelund skulle ”pausas” 2018 vad beträffar verksamhet   – precis när vi sammanfattat responsen från alla deltagare och kunde…

Idéer för vårterminen - välkomna på inspirationsträff

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Regn.. regn…regn…Gråkall januari utanför mitt fönster.  Inte vill man gå ut just nu… Här gäller det att tänka framåt, för det blir snart vår igen, och vore det inte bra om man förberett och planerat aktiviteter utomhus till dess? Kom till inspirationsträff den 26 januari så får ni tips! Inom det förvaltningsövergripande samarbetet Det utvidgade…

Rapport från ett dansk-svenskt skolsamarbete på gång

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Här kommer en rapport om ett pågående samarbete med en skola i Fredericia  som kretsar kring historia och nordisk språkförståelse. Har du en åk 5 och vill vara med till våren så finns det en dansk klass som väntar! Vi på Bulltoftaskolan har fått möjligheten att samarbeta med två sjätteklasser i Fredericia på Jylland. Skolan…

Skulpturer och potatis och allt vi kan lära med hjälp av dem

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Inom samarbetet Det utvidgade klassrummet fick vi uppdraget att utforma aktiviteter, som byggde på Holmaskolans modell Upplevelsebaserat lärande, och som elever och lärare skulle kunna arbeta med på egen hand ute på olika pedagogiska arenor. På egen hand ute på platser i staden – det innebär ingen bokning eller annan registrering av användare, och därför vet…

Historiebruk i teori och praktik

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Skolinspektionen har undersökt ett stort antal skolors undervisning i historia (rapport 400-2013:6837) och fann mycket som var bra, men också något som behövde bli bättre. Det som skulle bli bättre var undervisningen som utvecklade elevers förmåga att reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv   Det…

Dags att gå ut!

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Vi som arbetar med Det utvidgade klassrummet vandrade ut i sommaren med en glad nyhet: vi hade fått 100.000:- av Sten K Johnsons fond. Det räcker naturligtvis inte till allt som vi tänkt när vi skrev ansökan (för vi sökte betydligt mer pengar), men att få ett erkännande utifrån är alltid härligt. Det gör så…

Inspiration en fredag kl 13

Publicerat: Skribent: Marianne Bomgren

Nu har vi haft vår inspirationsträff för lärare om ”Det utvidgade klasssrummet”. En fredag kl 13 – ska det gå? Ja, det gick utmärkt! Ingrid Olsson, rektor på Holmaskolan, gav en bakgrund till deras modell Upplevelsebaserat lärande, en konkret och handfast metod. En av deras utgångspunkter har varit upplevelsens och minnets betydelse för lärandet, inte…