Publicerat:

Dags att gå ut!

Vi som arbetar med Det utvidgade klassrummet vandrade ut i sommaren med en glad nyhet: vi hade fått 100.000:- av Sten K Johnsons fond. Det räcker naturligtvis inte till allt som vi tänkt när vi skrev ansökan (för vi sökte betydligt mer pengar), men att få ett erkännande utifrån är alltid härligt. Det gör så… Läs mer

Publicerat:

Inspiration en fredag kl 13

Nu har vi haft vår inspirationsträff för lärare om ”Det utvidgade klasssrummet”. En fredag kl 13 – ska det gå? Ja, det gick utmärkt! Ingrid Olsson, rektor på Holmaskolan, gav en bakgrund till deras modell Upplevelsebaserat lärande, en konkret och handfast metod. En av deras utgångspunkter har varit upplevelsens och minnets betydelse för lärandet, inte… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande ger resultat

Holmaskolan har arbetat med en modell som de kallar upplevelsebaserat lärande i några år nu, och  deras erfarenheter visar på ett positivt resultat. Utfrån valt arbetsområde/tema väljer läraren en upplevelse, som blir ett stöd i lärandet, och som förarbetas/efterarbetas i klassrummet. Upplevelsen kan t ex  vara ett besök på bibliotek, museum eller i närmaste  park,… Läs mer

Publicerat:

Våren står för dörren - vill ni med ut?

”Med alla dessa positiva aspekter av upplevelsebaserat lärande, hoppas vi att ni blir nyfikna på att ge er ut utanför klassrummet.” Så avslutade Nydalaskolans lärare den förra texten i denna blogg. Har ni nu blivit nyfikna och vill ut med era elever? Tio lärare som redan är nyfikna kom till Terrasserna i Lindängelund häromdagen,  för… Läs mer

Publicerat:

Mitt Nydala - ämnesintegration med upplevelser

Nydalaskolans arbetslag 1 tillhör de som gått med i  pilotprojektet i Det utvidgade klassrummet. Här berättar de om sina erfarenheter:   På Holmaskolan har man arbetat fram en modell som kallas “upplevelsebaserat lärande”. När eleverna får komma utanför klassrummet och få uppleva ett besök på ett grönområde eller en promenad i trafiken får eleverna erfarenheter. Utifrån dessa… Läs mer

Publicerat:

Projektgruppen på nya äventyr

Häromdagen samlades vi i projektgruppen, som består av pedagoger från Malmö Museer, barnkulturenheten, Pedagogisk inspiration och Holmaskolan. Syftet med sammankomsten  var att skapa nya aktiviteter på olika pedagogiska arenor. Vi startade med att titta på de som redan finns  i vår idékatalog. Vad kan vi förbättra beträffande beskrivning, struktur och förhållande till grundskolans  kunskapskrav? En… Läs mer

Publicerat:

Välkomna till en ny temablogg!

Här ska bloggas om ”Det utvidgade klassrummet”, som är ett samarbete mellan olika förvaltningar inom Malmö stad* och Skoletjenesten på Sjælland kring pedagogiska arenor. Vi har satt igång ett pilotprojekt, där vår utgångspunkt är Holmaskolans modell för upplevelsebaserat lärande med fokus på språkutveckling. Utifrån valt arbetsområde/tema väljer läraren en pedagogisk arena, där eleverna får en… Läs mer