Publicerat:

Skulpturer och potatis och allt vi kan lära med hjälp av dem

Inom samarbetet Det utvidgade klassrummet fick vi uppdraget att utforma aktiviteter, som byggde på Holmaskolans modell Upplevelsebaserat lärande, och som elever och lärare skulle kunna arbeta med på egen hand ute på olika pedagogiska arenor. På egen hand ute på platser i staden – det innebär ingen bokning eller annan registrering av användare, och därför vet… Läs mer

Publicerat:

Historiebruk i teori och praktik

Skolinspektionen har undersökt ett stort antal skolors undervisning i historia (rapport 400-2013:6837) och fann mycket som var bra, men också något som behövde bli bättre. Det som skulle bli bättre var undervisningen som utvecklade elevers förmåga att reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv   Det… Läs mer

Publicerat:

Dags att gå ut!

Vi som arbetar med Det utvidgade klassrummet vandrade ut i sommaren med en glad nyhet: vi hade fått 100.000:- av Sten K Johnsons fond. Det räcker naturligtvis inte till allt som vi tänkt när vi skrev ansökan (för vi sökte betydligt mer pengar), men att få ett erkännande utifrån är alltid härligt. Det gör så… Läs mer

Publicerat:

Inspiration en fredag kl 13

Nu har vi haft vår inspirationsträff för lärare om ”Det utvidgade klasssrummet”. En fredag kl 13 – ska det gå? Ja, det gick utmärkt! Ingrid Olsson, rektor på Holmaskolan, gav en bakgrund till deras modell Upplevelsebaserat lärande, en konkret och handfast metod. En av deras utgångspunkter har varit upplevelsens och minnets betydelse för lärandet, inte… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande ger resultat

Holmaskolan har arbetat med en modell som de kallar upplevelsebaserat lärande i några år nu, och  deras erfarenheter visar på ett positivt resultat. Utfrån valt arbetsområde/tema väljer läraren en upplevelse, som blir ett stöd i lärandet, och som förarbetas/efterarbetas i klassrummet. Upplevelsen kan t ex  vara ett besök på bibliotek, museum eller i närmaste  park,… Läs mer

Publicerat:

Våren står för dörren - vill ni med ut?

“Med alla dessa positiva aspekter av upplevelsebaserat lärande, hoppas vi att ni blir nyfikna på att ge er ut utanför klassrummet.” Så avslutade Nydalaskolans lärare den förra texten i denna blogg. Har ni nu blivit nyfikna och vill ut med era elever? Tio lärare som redan är nyfikna kom till Terrasserna i Lindängelund häromdagen,  för… Läs mer