Publicerat:

Förhindra eller förebygga?

Trygga klassrum där läraren upprätthåller ordning räcker inte. Om vi vill komma åt problemet med kränkningar i Malmös grundskolor så måste vi också prata om vem och hur man får vara i skolan. Snäva, exkluderande normer skapar konkurrens om att få vara med i gemenskapen.   I den aktuella debatten om kränkningar i Malmös grundskolor… Läs mer

Publicerat:

Hur privilegierad är du?

Processtödjarnas träff tre är en fördjupning i de dominerande samhällsnormer som relaterar till de sju diskrimineringsgrunderna, och en granskning av några av de privilegier som medföljer att befinna sig ”i” normen. Några exempel på dessa privilegier är t.ex. att man enligt kollektivavtal är ledig i anslutning till större högtider, att man med självklarhet vet vilken offentlig… Läs mer

Publicerat:

Lättkränkt?

I tidningen läser jag – med viss förfäran – om en lärare som givit n-ordet i glosläxa till sina elever. I diskussioner på sociala medier (och säkert vid fikabord i runtom i landet) framförs åsikten att eleven och elevens föräldrar, som anmält händelsen, skulle vara lättkränkta. Jag noterar att den som hävdar detta påfallande ofta befinner sig inom… Läs mer

Publicerat:

Tolerans eller normkritik?

Andra träffen i processtödjarutbildningen Inkludering på riktigt! fokuserar till stor del på att kontrastera skolans traditionella arbetssätt för att motverka diskriminering, toleranspedagogiken, och den normkritiska pedagogiken. Skolans värld är ofta präglad av ett toleranspedagogiskt synsätt, där vi – enligt Kumashiro (2002) – bedriver antingen utbildning för den Andre (hur ska du anpassa dig?) eller utbildning… Läs mer

Publicerat:

Normkritik på Stora Likarättsdagarna 2017

Den 19-20 oktober gick Stora Likarättsdagarna av stapeln på Malmö Arena. Arrangemanget riktar sig främst till medarbetare inom hälso- och sjukvård samt vård och omsorg  i Region Skåne och Malmö stad, men alla medarbetare är välkomna – och jag hade turen att knipa en biljett! Fokus i år låg på förändringarna i diskrimineringslagstiftningen och hur likarätt… Läs mer

Publicerat:

Inkludering på riktigt HT17 första träffen

I september startade höstens omgång av processtödjarutbildningen Inkludering på riktigt! Vi inledde det första tillfället med att presentera den didaktiska modell som utbildningen bygger på. I basen för denna ligger att skapa trygghet i gruppen, för att kunna tala om värderingsstarka frågor behöver vi känna oss trygga och accepterade. Normkritik och antidiskriminering är ämnen där det… Läs mer